DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) MALALTIES DE L'APARELL RESPIRATORI Codi 14204121
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4 Obligatòria Quart 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
JORBA MARTIN, ROSA MARIA
DEL CASTILLO DÉJARDIN, DANIEL
MASANA MARÍN, LUIS
RICHART JURADO, CRISTOBAL MANUEL
Adreça electrònica cristobalmanuel.richart@urv.cat
santiagojose.blanco@urv.cat
danieldel.castillo@urv.cat
juan.domenech@urv.cat
luis.masana@urv.cat
salvadorjose.hernandez@urv.cat
antonio.sanchez@urv.cat
eduardo.baeta@urv.cat
merce.hernandez@urv.cat
mariateresa.auguet@urv.cat
pere.gaig@urv.cat
joseantonio.porras@urv.cat
annamaria.texido@urv.cat
franciscojavier.buils@urv.cat
0
andra.ceausu@urv.cat
raquel.catala@urv.cat
Professors/es
RICHART JURADO, CRISTOBAL MANUEL
BLANCO BLASCO, SANTIAGO JOSÉ
DEL CASTILLO DÉJARDIN, DANIEL
DOMENECH CALVET, JUAN
MASANA MARÍN, LUIS
HERNÁNDEZ FLIX, SALVADOR JOSÉ
SÁNCHEZ MARÍN, ANTONIO
BAETA CAPELLERA, EDUARDO
HERNÁNDEZ GONZÁLEZ, MERCÈ
AUGUET QUINTILLÀ, MARIA TERESA
GAIG JANÉ, PERE
PORRAS LEDANTES, JOSE ANTONIO
TEXIDÓ BRUGUERA, ANNA MARIA
BUILS VILALTA, FRANCISCO JAVIER
UREÑA LLUVERAS, ANNA
CEAUSU , ANDRA
CATALÀ PÉREZ, RAQUEL
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de les malalties de l'aparell respiratori. Epidemiología, etiopatogènia, clínica, diagnóstic, diagnóstic diferencial, tractament, pronostic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
 A8 Sistema respiratori
 A12 Radiologia
 A17 Principis generals de la investigació del pacient
 A19 Diagnòstic per la imatge
 A21 Principis generals
 A41 Els coneixements bàsics
 A42 L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells
 A43 El cicle de la vida
 A44 Aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l’entorn social, la societat en general, l’entorn físic
 A45 Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B2 Comunicació amb els pacients i familiars
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B7 Metodologia científica i de recerca
 B10 Aspectes ètics
 B16 Raonament clínic
 B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
 B20 Capacitat de prioritzar
 B22 Responsabilitats dels metge
 B24 El metge com a docent
 B26 El metge com a membre d’un equip multidisciplinar
 B27 Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació
 B28 Aprenentatge autònom
 B29 Cura personal
 B31 Motivació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Detectar una ingurgitació jugular
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Palpar el tòrax i les vibracions vocals
Percudir el tòrax
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer uns roncs
Auscultar i reconèixer unes sibilàncies
Auscultar i reconèixer uns crepitants
Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Valorar la circulació col•lateral
 A8 Interpretar els trets bàsics d’una espirometria
Fer un Peak-Flow
Mesurar la saturació d’oxígen
Utilitzar l'oxigenoteràpia
Fer un repic (clapping)
Utilitzar inhaladors i aerosols
 A12 Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Saber interpretar les diferents proves
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
 A41 Conèixer els elements bàsics i indispensables per utilitzar els mètodes estadístics descriptius i inferencials aplicats a les ciències biomèdiques.
 A42 Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
 A43 Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
 A44 Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B2 Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
 B7 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer les bases per a la bioestadística i la seva aplicació en la valoració dels resultats dels projectes de recerca
 B10 Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
 B16 Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
 B18 Reconèixer un cert grau d’incertesa en qualsevol acte mèdic i, per tant, susceptible de ser millorat o modificat
 B20 Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent
 B22 Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
 B24 Ser conscient de la necessitat de ser docent i d’ensenyar a altres al mateix temps que es fa assistència
 B26 Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
 B27 Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
 B28 Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
 B29 Descobrir i assumir les pressions i dificultats de la professions i dificultats de la professió, els seus riscs potencials per la salut, benestar i relacions amb els demés.
Conèixer la influència i la prevenció de factors relacionats amb el treball sobre la salut pròpia i de l’entorn
 B31 Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Aproximació al malalt amb patologia respiratòria
2. Exploracions Complementàries a Pneumologia
3. Seminari: Espirometria: Interpretació de casos
4. Insuficiència Respiratòria
5. Anatomia quirúrgica de l’aparell respiratori
6. Fonaments i opcions tècniques bàsiques en cirurgia toràcica. Anestèsia i cures pre i postoperatòries a cirurgia del tòrax
7. Seminari: Tècniques quirúrgiques en cirurugia toràcica. Serminari audiovisual i interactiu
8. Trastorns de la Ventilació. Síndromes d'Apnees durant el son.
9. Ventilació Assistida. Síndrome del Distrés Respiratori de l'Adult
10. Seminari: Malalties Pulmonars Obstructives Cròniques
11. Seminari: Asma bronquial
12. Tractament farmacològic de l’obstrucció bronquial
13. Bronquiectàsies
14. Malformacions congènites de la paret toràcica i del pulmó
15. Tractament quirúrgic de les bronquiectàsies. Cirurgia de l’emfisema
16. Infeccions respiratòries: Bronquitis i Pneumònies
17. Tuberculosi Pulmonar
18. Parasitosi i micosi pulmonars
19. Abscés Pulmonar i pneumònies necrotitzants
20. Neoplàsies Broncopulmonars
21. Cirurgia dels tumors broncopulmonars
22. Seminari: Tumors broncopulmonars. Opcions i estratègia quirúrgica a partir de Casos Clínics
23. Pneumopaties intersticials difuses. Sarcoïdosi
24. Alveolitis Al?lèrgiques Extrínseques
25. Malalties pulmonars d'origen ambiental. Pneumoconiosi
26. Eosinofílies pulmonars.Manifestacions Pulmonars Vasculitis i Col.lagenopaties.Hemorràgies intrapulmonars
27. Hipertensió pulmonar
28. Tromboembolisme Pulmonar
29. Traumatismes toràcics.
30. Seminari. Malalties de la Pleura
31. Patologia quirúrgica de la paret toràcica i de la pleura
32. Malalties del mediastí
33. Malalties del diafragma
34. Patologia quirúrgica de la tràquea. Trasplantament de pulmó

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A8
A12
A17
A19
A21
A41
A42
B18
38 57 95
Pràctiques a laboratoris
A2
A8
A12
A41
A42
B28
5 1 6
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació, indicació d'objectius de l'assignatura i avaluació
Sessió Magistral Classes teòriques
Pràctiques a laboratoris Habilitats a realitzar en el laboratori d'habilitats
Atenció personalitzada Comunicació via correu moodle

Atenció personalitzada
Descripció
Cita prèvia

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A2
A8
A12
A41
A42
B28
Avaluació de les pràctiques clíniques i d'altres que es realitzin durant la impartició de l'assignatura 30%
Altres  

Prova tipus test

100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aclariments:

Unitat Docent Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona inclou en la prova tipus test 2 preguntes de concepte o cas pràctic a resoldre.

L'examen multitest pot incloure el 30% o mes d'elements adquirits en les practiques cliniques, seminaris i laboratoris, aspectes de judici clínic i presa de decisions i pot ser aqueta la forma d'avaluació de les pràctiques.

La nota de les pràctiques impacta a la nota de les assignatures Clínica I o Clínica II.

L'avaluació a l'HUSJ es basa en l'examen tipus test. L'assitència a classe serà valorada.


Fonts d'informació

Bàsica FARRERAS ROZMAN, MEDICINA INTERNA , 17, 2012
HARRISON, PRINCIPLES OF INTERNAL MEDICINE, 18, 2011

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CLÍNICA I/14204127

 
Altres comentaris
Es recomana cursar simultàniament clinica I
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent