Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries |
| A5 |
Establiment d’un pla d’actuació |
| A16 |
Psiquiatria |
| A17 |
Principis generals de la investigació del pacient |
| A26 |
Psicològics |
| A44 |
Aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l’entorn social, la societat en general, l’entorn físic |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
| B9 |
Mostrar actituds professionals adequades |
| B10 |
Aspectes ètics |
| B17 |
Medicina basada en l’evidència (MBE) |
| B18 |
Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions |
| B22 |
Responsabilitats dels metge |
| B25 |
El metge com a gestor |
| B26 |
El metge com a membre d’un equip multidisciplinar |
| B28 |
Aprenentatge autònom |
| B31 |
Motivació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A16 |
Fer una exploració psicomètrica bàsica i neuropsicològica
| | A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
| | A26 |
Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
| | A44 |
Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
| | B9 |
Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
| | B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
| | B17 |
Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible
| | B18 |
Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars
| | B22 |
Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
| | B25 |
Ser conscient de la necessitat d’aconseguir la màxima eficàcia en la seva actuació professional, amb el mínim cost econòmic i social.
| | B26 |
Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
| | B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
| | B31 |
Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
|
Tema |
Subtema |
Tema 1 Introducció a la Psiquiatria
Tema 2 L'entrevista clínica psiquiàtrica
Tema 3 Presentació i justificació de l’Ètica i Deontologia per a la pràctica clínica i objectius. Recordatori de les bases de l’ètica. Metodologia de les practiques. Concepte de professor tutor i d’alumne mentor.
Tema 4 Explicació del Portafoli d’Ètica i Deontologia per a la pràctica clínica. Apartats que conté: exemples.
Tema 5. Anàlisi ètic d’un cas. Procediment: narració del cas, síntesi, identificació de les qüestions ètiques, deliberacions i acords. Exposició. Redacció d’un portafoli original i personal del cas.
Tema 6 Bases biològiques dels trastorns mentals
Tema 7 Genètica dels trastorns mentals I
Tema 8 Genètica dels trastorns mentals II
Tema 9 Epidemiologia: Nocions bàsiques. Aplicació en Psiquiatria
Tema 10 Exploració psicopatològica de la consciència, atenció, orientació , memòria, sensopercepció i del pensament
Tema 11 Exploració psicopatològica del llenguatge ,l’afectivitat,la psicomotricitat i la intel·ligència
Tema 12 Trastorns d’ansietat. T. de pànic. T. d’ansietat generalitzada. Fòbies. T. Obsessiu-compulsiu
Tema 13 Trastorns secundaris en situacions estressants. T. per estrès agut i post-traumàtic. T. d’adaptació. Patologia psicosomàtica
Tema 14 Trastorns somatomorfs. T. de somatització. T. dissociatius. T. facticis. T. Hipocondríacs
Tema 15 Trastorns de personalitat
Tema 16 Trastorns psicòtics i del comportament per consum d’alcohol
Tema 17 Trastorns mentals i del comportament per consum de substàncies psico-tropes
Tema 18 Trastorns del comportament alimentari
Tema 19 Trastorns del control dels impulsos
Tema 20 Trastorns depressius. Distímia
Tema 21 Trastorns bipolars de l’estat d’ànim
Tema 22 Esquizofrènies
Tema 23 Trastorns delirants
Tema 24 Trastorns mentals secundaris a malalties mediques
Tema 25 Psico-geriatría.
Tema 26 Autisme. Psicosis infantils
Tema 27 Trastorns emocionals. Trastorns d’expressió somàtica i/o del comportament en el nen o adolescent
Tema 28 Discapacitat intel.lectual. Conceptes. Dificultats diagnóstiques.
Tema 29 Discapacitat intel.lectual i psiquiatria. Patologia dual
Tema 30 Urgències psiquiàtriques. Conductes destructives.
|
Seminari 1: Cas clinic 1
Seminari 2: Cas clinic 2
Seminari 3: Avaluació test 1
Seminari 4: Cas clinic 3
Seminari 5: Cas clinic 4
Seminari 6: Avaluació test 2
Seminari 7: Cas clinic 5
Seminari 8: Cas clinic 6
Seminari 9: Avaluació test 3
Seminari 10: Cas clinic 7
Seminari 11: Cas clinic 8
Seminari 12: Avaluació test 4
Seminari 13: Cas clinic 9
Seminari 14: Cas clinic 10
Seminari 15: Avaluació test 5
Seminari 16: Cas clinic 11
Seminari 17: Cas clinic 12
Seminari 18: Avaluació test 6
Seminari 19: Cas clinic 13
Seminari 20: Cas clinic 14
Seminari 21: Avaluació test 7
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
11 |
11 |
22 |
Sessió Magistral |
|
19 |
19 |
38 |
Seminaris |
|
14 |
28 |
42 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
2 |
4 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
3 |
6 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
7 |
14 |
21 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El programa està constituït per 29 temes. Els deu primers son d'introducció general. El primer per introduir nocions generals de Psiquiatria.
El següent es para conèixer les característiques de l'entrevista psiquiàtrica. Els tres següents son per conèixer aspectes ètics i deontològics. Els dos següents son per exposar les bases biològiques i genètiques dels trastorns mentals. Els dos últims es dediquen a l’exploració psicopatològica, introduint exemples clínics que faciliten la seva comprensió. Aquests primers temes es consideren fonamentals per poder passar seguidament a l’estudi dels diferents trastorns psiquiàtrics. |
Sessió Magistral |
En els temes teòrics el professor efectuarà una exposició en què procurarà transmetre als alumnes els conceptes i orientacions que permetin completar la informació bibliogràfica. A questa informació provindrà de la donada pel propi professor, de la recomanada com a bibliografia general al final d’aquest text i la obtinguda per l’alumne a iniciativa pròpia. El professor lliurarà el material amb antel.lació i els alumnes hauran de portar preguntes preparades per discutir a classe. Els alumnes es deistribuiran en els mateixos grups que els seminaris i hauran de haber aportat preguntes a un minim del 70% de les classes per aprobar aquesta avaluació |
Seminaris |
Al llarg del curs es proporcionarà als alumnes material sobre catorce casos clínics que prepararan fora de classe i s’exposaran en grup als seminaris, tal i com detallem a continuació. Amb la finalitat que l’alumne s’acostumi a plantejar de forma sistemàtica i ordenada una sèrie de qüestions en relació amb els diferents casos clínics i sigui capaç d’organitzar les respostes a les qüestions que es plategen, els hi lliurem un guió que serveix de guia.
Encara que es tracti de la mateixa patologia o trastorn psiquiàtric , cada cas clínic és diferent i aporta elements formatius específics. Les diferències quantitatives o qualitatives de les manifestacions clíniques, la seva forma d'inici o evolució, les característiques personals del pacient, el seu tipus de relació amb l'entorn familiar, social, cultural, laboral, etc. obligaran a efectuar reflexions i oferir solucions apropiades a cada situació. Així doncs, establim un esquema genèric de qüestions a plantejar en cada cas, que podrà ser modificat o ampliat segons el criteri de l’alumne i la seva valoració de la situació plantejada en cada cas. A quest guió resumeix les qüestions a plantejar per part de l’ alumne en cada cas clínic i es resumeix tot seguit:
1 Símptomes que presenta el pacient 1.1 Símptomes o dades referides en el cas clínic i que consideres com a fonamentals. 1.2 Símptomes que et semblen secundaris o complementaris. 1.3 Símptomes o dades que et semblen contradictoris .
2 Quines qüestions preguntaries o exploraries, si poguessis fer-ho. 2.1 A qui efectuaries les preguntes. 2.2 De quina manera o com ho faries . 2.3 Explica el perquè d'aquestes preguntes o exploracions i de quina manera el tipus de resposta influirà en l'orientació del cas.
3 En el supòsit que consideris necessari o aconsellable efectuar alguna o algunes exploracions complementàries o tècniques especials, especifica-les. 3.1 Explica què pot aportar cada una d'elles. 3.2 Dona la teva opinió sobre el grau de necessitat d'efectuar cada una d'elles,
en funció del quadre clínic correcte, de la dificultat de la seva realització i del cost econòmic.
4 Argumenta l'orientació diagnostica que consideris més adequada, entre les que has valorat com a possibles.
5 Exposa el tractament i/o decisions, en sentit ampli i detallat, que consideris més oportú efectuar o recomanar.
6 Valora el pronòstic del cas i de la situació i la possible repercussió en la seva qualitat de vida.
7 Escriu com donaries una explicació verbal al malalt (i/o acompanyants) tenint en compte la preocupació del pacient o família; com veus la situació i recomanacions o tractament que suggereixes.
8 En el supòsit hipotètic que abans que el tornessis a visitar tu, el pugui visitar un altre metge o equip, realitza un informe per a que li doni el malalt o acompanyant (segons el teu criteri), a ell, explicant-li allò que et sembli oportú.
9 Reflexiona i dóna la teva opinió sobre les qüestions humanes, ètiques, socials... que et planteja aquest cas i el seu context. Sigues sincer i compromet-te com a persona i com a futur metge.
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Per elaborar el cas centrat en l’Ètica i la Deontologia, els estudiants hauran d’estar ben atents a qualsevol situació que considerin pot ser discutible o controvertida èticament, al llarg de les diferents pràctiques clíniques que estan realitzant o hagin realitzat en qualsevol de les diferents assignatures del Grau de Medicina. El cas escollit per cada alumne haurà de ser personal, original, viscut pel mateix i desenvolupat mitjançant del Portafoli d’Ètica i Deontologia per a la Pràctica Clínica.
El portafoli consta dels següents apartats:
• Nom i cognoms de l'alumne.
• Nom del tutor assignat.
• Títol del cas que s'exposarà. Ha de ser breu i original, que serveixi per a identificar el cas proposat, evitant títols genèrics o inespecífics, de tal manera que en les possibles discussions es puguin diferenciar els casos solament amb el títol.
I. Resum del cas. Ha de ser clar i concís, procurant, això no obstant, que hi sigui tota la informació necessària, tant per a identificar les qüestions a plantejar, com per a poder elaborar criteris o respostes ètiques i/o deontològiques.
II. Reflexió sobre les qüestions ètiques que s'han identificat. Es tracta d'identificar les qüestions ètiques en el cas plantejat, gairebé sempre presentades com a interrogant, desenvolupant un màxim de tres o quatres, aquelles que l'alumne consideri més rellevants.
Cada una d'aquestes ha d'anar seguida de la reflexió i anàlisi de la situació a partir de la seva elaboració interna i d'haver pogut intercanviar opinions amb companys, professors, etc. i haver consultat el Codi Deontològic i altres documents: informes, articles o llibres sobre la qüestió tractada.
III. Consultes realitzades
Síntesis realitzades amb un tutor, alumne-mentor, professor, company, etc. Es tracta de canviar impressions amb alguna persona que consideris que pugui assessorar-te o ajudar-te a elaborar un criteri o a fonamentar la teva opinió sobre la qüestió plantejada per tu, reflectint de forma tan clara i sintètica com sigui possible la consulta realitzada.
Citar les font d'informació consultades: Codi Deontològic i altres documents o legislació al respecte, però sempre amb referència concreta als aspectes o articulat relacionat amb la qüestió identificada.
IV. Comentari final
a) El que s'ha aprés. Es tracta de comentar breument allò aprés en finalitzar el portafoli, a partir de les preguntes plantejades pel mateix alumne.
b) Allò que em convé aprendre en el futur. Es tracta que l'alumne es plantegi els coneixements o habilitats que considera que ha d'anar desenvolupant a partir d'aquell moment, per resoldre de la millor manera possible situacions semblants a les aquí exposades i que se li puguin plantejar en el futur.
• Data final d'entrega a l’alumne-mentor i al tutor per part de l'alumne.
• Data posterior de reconeixement (vist i plau) del tutor i de l’alumne-mentor
|
Atenció personalitzada |
Els professors de classes teòriques i el tutor de seminaris:
- Donen a l'alumne informació sobre el funcionament de l'assignatura.
- Exposen els continguts fonamentals a aprendre i les habilitats a incorporar, tan en el marc de la classe teòrica com en el dels seminaris corresponents.
La tutoria, en el marc dels grups de seminaris constituïts per 10-12 alumnes, permet als alumnes disposar un punt de referència on poder consultar i contrastar les qüestions i dubtes que puguin sorgir al llarg del desenvolupament de l’assignatura.
- El tutor proporciona a l’alumne informació personalitzada sobre la seva evolució i sobre els seu paper en el context del grup. L’alumne, si ho sol·licita, pot comentar personalment els seus resultats de cada avaluació amb el tutor.
|
Descripció |
El professor de classes teòriques i el tutor de seminaris: - Donen a l'alumne informació sobre el funcionament de l'assignatura. - Exposen els continguts fonamentals a aprendre i les habilitats a incorporar, tan en el marc de la classe teòrica com en el dels seminaris corresponents. La tutoria, en el marc dels grups de seminaris constituïts per 10-15 alumnes, permet als alumnes disposar un punt de referència on poder consultar i contrastar les qüestions i dubtes que puguin sorgir al llarg del desenvolupament de l’assignatura. - El tutor proporciona a l’alumne informació personalitzada sobre la seva evolució i sobre els seu paper en el context del grup. L’alumne, si ho sol·licita, pot comentar personalment els seus resultats de cada avaluació amb el tutor.
En el Portafolis d'Ètica i Deontologia per a la pràctica clínica, a cada alumne se li adjudicarà un tutor de la Comissió Deontològica del Col·legi Oficial de Metges de Tarragona (COMT) i un alumne mentor amb els quals podrà intercanviar parers sobre el cas, la situació o les qüestions identificades en ell, bé a través del Moodle, correu electrònic, via telefònica o personalment. Tanmateix l'alumne pot consultar o canviar opinions amb altres persones. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Els alumnes hauran de portar preguntes preparades per discutir a classe. Els alumnes es distribuiran en els mateixos grups que els seminaris i hauran de haber aportat preguntes a un minim del 70% de les classes per aprobar aquesta avaluació |
10% |
Seminaris |
|
L'avaluació centrada en proves de desenvolupament es fa al voltant d'una presentació i discussió de casos clínics. Per poder exposar, comentar i reflexionar sobre els casos clínics, els alumnes tindran un professor tutor específic durant tot el curs que organitza el seguiment dels temes conjuntament amb el professor de classes teòriques. Està previst que hi hagi quatre grups a Tarragona (Joan XXIII) i quatre a Reus (Facultat de Medicina), que es reuniran sempre de manera simultània, durant divuit dijous (las dates indicades en el calendari) de 13 a 14 hores. Se registrarà l'assistència que serà obligatòria. La primera reunió, tindrà com a objectiu que el grup es conegui amb el tutor, exposar el procediment de treball i aclarir les qüestions que sorgeixin relatives a l’elaboració i exposició dels casos
clínics. En cada grup, en les reunions de seminari un alumne de forma rotatòria fa el paper de secretari i animador de grup. Els alumnes han de centrar la discussió sobre el cas clínic plantejat, seguint els criteris establerts, de manera que són ells mateixos els que activen el grup, evitant posicions de passivitat o de dependència del tutor. El tutor intervé orientant la manera de resoldre els dubtes que puguin sorgir-hi i facilitant que els alumnes més inhibits participin. L’actitud del tutor serà facilitadora i clarificadora, evitant que sigui directiva i substitutòria del estudi personal a la bibliografia. A l’inici de cada reunió del seminari, els alumnes lliuraran al tutor un escrit en què han desenvolupat les qüestions que els hi han semblat més pertinents relatives al cas clínic.
Cada alumne haurà d'aportar per escrit com mínim deu dels dotze casos clínics treballats al seminaris. Si no es compleix aquest criteri no s'avaluarà las preguntes test corresponents y per tant suspendrà l'assignatura |
20% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
En l’apartat de l’Ètica i Deontologia per a la Pràctica Clínica, serà obligatori assistir a les classes teòriques prèvies a l’elaboració del Portafoli, així com efectuar la seva realització supervisada pel tutor (i alumne-mentor) i assistir i participar a la sessió de grup amb els altres alumnes. Per poder avaluar el Portafoli de la Pràctica Clínica (o de proves practiques) serà necessari que el cas sigui original i personal. Els alumnes es distribuiran en dotze grups, 6 a Reus (HSJ) i 6 a Tarragona (HJXXIII) que es reuniran en dies diferents però simultàniament a cada Unitat Docent. La seva avaluació correspondrà al 20% de l’assignatura.
|
20% |
Proves objectives de tipus test |
|
Es desenvoluparan sis sessions d'avaluació en les que cada alumne resoldrà per separat 10 preguntes amb resposta d’elecció múltiple sobre qüestions relacionades amb la teoria i els casos clínics tractats en les dues setmanes anteriors tan a les classes teòriques com als seminaris. El professor de teoria i el tutor de seminari dissenyaran les preguntes d’avaluació. A questa prova es farà els primer 30 minuts de la sessió d’avaluació i una vegada el tutor hagi recollit les respostes es dedicaran les següents 30 minuts a resoldre les preguntes i les dubtes sorgides.
S'avaluaran les 60 preguntes recollides al llarg del curs en els successius seminaris. El criteri per aprovar es tenir, com mínim, el 60 % de respostes correctes, és a dir, 36 de les 60.
Examen final:
Només hauran de fer-lo aquells alumnes que hagin suspès l’avaluació continuada i consistirà en contestar a 60 preguntes amb resposta d’elecció múltiple i per aprovar haurà de superar el 60% de respostes correctes.
|
50% |
Altres |
|
Serà requisit imprescindible per aprovar l'assignatura haver superat tant l'avaluació centrada en proves de desenvolupament (10 casos mínim ) com l'avaluació centrada en proves practiques (Portafoli d'Ètica i Deontologia). |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
*Manual de psiquiatría general, Lobo Satúa, Antonio. Elsevier, Buenos Aires 2013 *Introducción a la psicopatología y la psiquiatría, Vallejo Ruiloba, Julio, Masson, 2015 Octava edición *Código de Deontología Médica .Guía de Ética Médica. Organización Médica Colegial de España, 2011 *Codi de Deontologia. Consell de Col·legis de Metges de Catalunya, 2005 |
Complementària |
|
*Manual de psicopatologia general ,Obiols, Jordi . Biblioteca Nueva, 2008 *Manual deÉtica y Deontología Médica. Organización Médica Colegialde España, 2012
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|