Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC2 |
Analitzar les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat. |
|
AC3 |
Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica |
|
AC5 |
Analitzar i orientar les malalties prevalents més incapacitants en l'edat geriàtrica. |
|
AC10 |
Conèixer el rol de cada membre de l'equip interdisciplinari: fisioterapeuta, logopeda, psicòleg, terapeuta ocupacional, dietista, educador social, infermeria, metge. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
|
BC8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
|
CC5 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania) |
|
CC6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació professional) |
Objectius |
Competències |
Conèixer situacions desfavorables prevalents en la vellesa |
AC2 AC3 AC5
|
|
CC1 CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
Saber planificar estratègies d'intervenció per a l'adaptació de l'entorn a la gent gran dependent |
AC10
|
BC2 BC5 BC6 BC8
|
CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
Saber identificar i proposar actuacions per corregir les diferents situacions prevalents per a la seva correcció o adaptació. |
AC2 AC3 AC5 AC10
|
BC2 BC5 BC6 BC8
|
CC1 CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
Tema |
Subtema |
I. SÍNDROMES CLÍNICOS EN PSICOGERIATRÍA. |
1 .- Visión sindrómica
2. – Hiperactividad
3. – Afectivo
4. – Psicosis
5. – Manejo de los síndromes
|
II. DEMENCIA |
1 .- Descripción
2 .- Criterios diagnósticos
3 .- Clasificación
4 .- Evolución
5 . -Síntomas psicológicos y de conducta
6 .- Puntos clave en el manejo de la demencia
|
III. DELIRIUM |
1 .- Concepto
2.- Epidemiología
3.- Clínica
4.- Clasificación
5.- Etiología
6. Delirium como síndrome geriátrico
7.- Concepto de reserva cognitiva
8.- Fisiopatología
9.- Diagnóstico y diagnóstico diferencial
10.-Pronóstico
11.- Manejo del delirium
12.- Aspectos medicolegales.
|
IV. TRASTORNOS AFECTIVOS: DEPRESIÓN Y ANSIEDAD |
1. Epidemiología
2. Prevalencia
3. Fisiopatología
4. Clasificación DSM 5
5. Clínica
6. Etiología
7. Diagnóstico y diagnóstico diferencial
8. Tratamiento
9. Suicidio en el anciano
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
0 |
0 |
|
Sessió Magistral |
|
0 |
0 |
0 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
0 |
0 |
0 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
Proves de desenvolupament |
|
0 |
0 |
0 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducción al plan de la asignatura: objetivos generales, índices temáticos y metodología. En cada uno de los bloques temáticos se realizará una introducción de los puntos clave a desarrollar a través de una videoconferencia. Se dispondrá del material en forma de power point, artículos y capítulos de apoyo. |
Sessió Magistral |
Exposición oral de los contenidos de la asignatura siguiendo el índice de temas y subtemas: introducción a los conceptos generales de la asignatura y a los contextos de análisis y aplicación práctica. Utilización de videoconferencias.
Seminario presencial.
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Presentación de casos clínicos para el análisis conjunto y multidisciplinar de supuestos prácticos, desarrollo conceptual y terminológico en el ámbito clínico, argumentación diagnóstica y elaboración de focos y estrategias de intervención.
Comentario de texto sobre un artículo.
|
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
Resolución de dudas y orientación bibliográfica, a través de citas opcionales con el docente a través del fórum de preguntas o email. Y de manera presencial en el seminario presencial (Facultad de Medicina y Ciencies de la Salut de Reus), y a través del correo electrónico mariaesther.martinez@urv.cat
joseluis.sanchez@urv.cat
|
|
|
Descripció |
Pes |
Proves de desenvolupament |
El alumno deberá presentar en el plazo definido la formulación por escrito de uno de los casos clínicos desarrollados en el aula, definiendo los problemas planteados con rigor terminológico, aplicando los conceptos aprendidos para su análisis y planteando las estrategias de intervención posibles. En la elaboración del caso se valorará la lectura crítica y el uso de las referencias bibliográficas |
75% |
Altres |
Lectura y estudio de los casos, participación durante la discusión abierta en el aula |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Fernández Ballesteros, R (ed), Gerontología Social, Madrid: Pirámide, 2000
Fernández Ballesteros, R; Izal, M; Montorio, I; González, JL; Díaz, P, Evaluación e Intervención Psicológica en la Vejez, Barcelona: Martínez Roca, 1992
Dan G. Blazer, David C. Steffens, The American Psychiatric Publishing textbook of geriatric psychiatr, Washington, DC : American Psychiatric Publishing, 2009
Zarit, Steven H., Aging and mental disorders : psychological approaches to assessment and treatment, New York [etc.] : Free Press, 1980
lan D. Baddeley, Michael D. Kopelman, Barbara A. Wilson, Handbook of memory disorders, Chichester [etc.] : John Wiley, 2002
Robin Jacoby ... [et al.], Oxford textbook of old age psychiatry, Oxford [etc.] : Oxford University Press, 2008
Inmaculada de la Serna, Manual de Psicogeriatría Clínica, Barcelona: Masson, 2000
|
Delirium en el paciente anciano: actualización en
prevención, diagnóstico y tratamiento. Martínez-Velilla N, Petidier-Torregrosa
R, Casas-Herrero A. Med Clin (Barc) 2012 Feb 4; 138(2):78-84. Delirium in elderly people. Inouye SK, Wearwnsoep
RG, Saczynski JS: Lanacet 2014, Mar 8; 383. Delirium in older persons. Advances in Diagnosis
and treatment. Oh ES, Fong TG, Hshieh TT, Inouye SK. JAMA 2017;
318(12):1161-1174. Manual del Residente en Geriatría. Capítulo 5.
Demencia. Capítulo 6. Depresión y ansiedad. En SEGG:
https://www.segg.es/media/descagas/ManualResdieneGeriatria.pdf |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
GESTIÓ D'EQUIPS I SERVEIS/14625208 | FARMACOLOGIA EN LA GENT GRAN/14625105 | PREVENCIÓ DE LA DEPENDÈNCIA: FRAGILITAT/14625203 | MODELS D'ATENCIÓ EN LA GENT GRAN/14625102 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
PATOLOGIES PREVALENTS/14625204 | BIOÈTICA EN GERIATRIA/14625205 | ASSISTÈNCIA PRÀCTICA EN LES SÍNDROMES GERIÀTRIQUES I TREBALL INTERDISCIPLINAR/14625108 | HETEROGENEÏTAT DE L'ENVELLIMENT: EL PACIENT GERIÀTRIC. SÍNDROMES GERIÀTRICS/14625101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|