DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) SALUT MENTAL EN LES PERSONES GRANS Codi 14625207
Ensenyament
Envelliment i Salut (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Optativa 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MARTÍNEZ ALMAZÁN, MARIA ESTHER
Adreça electrònica mariaesther.martinez@urv.cat
joseluis.sanchez@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ ALMAZÁN, MARIA ESTHER
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, JOSÉ LUÍS
Web
Descripció general i informació rellevant La asignatura propuesta tiene como objetivo introducir al alumno los aspectos más relevantes de la valoración cognitiva y afectiva del paciente anciano. Se identifican los problemas más frecuentes que afectan a la esfera mental, identificando los principales síndromes psicopatológicos. Con más profundidad, se explica la demencia, la depresión y ansiedad, y el delirium.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Analitzar les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat.
  AC3 Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica
  AC5 Analitzar i orientar les malalties prevalents més incapacitants en l'edat geriàtrica.
  AC10 Conèixer el rol de cada membre de l'equip interdisciplinari: fisioterapeuta, logopeda, psicòleg, terapeuta ocupacional, dietista, educador social, infermeria, metge.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
  BC8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació professional)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer situacions desfavorables prevalents en la vellesa AC2
AC3
AC5
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
Saber planificar estratègies d'intervenció per a l'adaptació de l'entorn a la gent gran dependent AC10
BC2
BC5
BC6
BC8
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
Saber identificar i proposar actuacions per corregir les diferents situacions prevalents per a la seva correcció o adaptació. AC2
AC3
AC5
AC10
BC2
BC5
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
I. SÍNDROMES CLÍNICOS EN PSICOGERIATRÍA. 1 .- Visión sindrómica
2. – Hiperactividad
3. – Afectivo
4. – Psicosis
5. – Manejo de los síndromes
II. DEMENCIA 1 .- Descripción
2 .- Criterios diagnósticos
3 .- Clasificación
4 .- Evolución
5 . -Síntomas psicológicos y de conducta
6 .- Puntos clave en el manejo de la demencia
III. DELIRIUM 1 .- Concepto
2.- Epidemiología
3.- Clínica
4.- Clasificación
5.- Etiología
6. Delirium como síndrome geriátrico
7.- Concepto de reserva cognitiva
8.- Fisiopatología
9.- Diagnóstico y diagnóstico diferencial
10.-Pronóstico
11.- Manejo del delirium
12.- Aspectos medicolegales.
IV. TRASTORNOS AFECTIVOS: DEPRESIÓN Y ANSIEDAD 1. Epidemiología
2. Prevalencia
3. Fisiopatología
4. Clasificación DSM 5
5. Clínica
6. Etiología
7. Diagnóstico y diagnóstico diferencial
8. Tratamiento
9. Suicidio en el anciano

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
0 0 0
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves de desenvolupament
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducción al plan de la asignatura: objetivos generales, índices temáticos y metodología. En cada uno de los bloques temáticos se realizará una introducción de los puntos clave a desarrollar a través de una videoconferencia. Se dispondrá del material en forma de power point, artículos y capítulos de apoyo.
Sessió Magistral Exposición oral de los contenidos de la asignatura siguiendo el índice de temas y subtemas: introducción a los conceptos generales de la asignatura y a los contextos de análisis y aplicación práctica. Utilización de videoconferencias.
Seminario presencial.

Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Presentación de casos clínicos para el análisis conjunto y multidisciplinar de supuestos prácticos, desarrollo conceptual y terminológico en el ámbito clínico, argumentación diagnóstica y elaboración de focos y estrategias de intervención.
Comentario de texto sobre un artículo.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Resolución de dudas y orientación bibliográfica, a través de citas opcionales con el docente a través del fórum de preguntas o email. Y de manera presencial en el seminario presencial (Facultad de Medicina y Ciencies de la Salut de Reus), y a través del correo electrónico mariaesther.martinez@urv.cat joseluis.sanchez@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament El alumno deberá presentar en el plazo definido la formulación por escrito de uno de los casos clínicos desarrollados en el aula, definiendo los problemas planteados con rigor terminológico, aplicando los conceptos aprendidos para su análisis y planteando las estrategias de intervención posibles. En la elaboración del caso se valorará la lectura crítica y el uso de las referencias bibliográficas 75%
Altres

Lectura y estudio de los casos, participación durante la discusión abierta en el aula

25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Actividades de seguimiento

El alumno deberá presentar en el plazo definido la formulación por escrito de uno de los casos clínicos desarrollados en el aula, definiendo los problemas planteados con rigor terminológico, aplicando los conceptos aprendidos para su análisis y planteando las estrategias de intervención posibles. En la elaboración del caso se valorará la lectura crítica y el uso de las referencias bibliográficas.

Comentario de texto sobre artículo.

Autoevaluación.

Otros

Examen Final escrito

Participación en fórum de preguntas.

test

En segunda convocatoria se da la oportunidad de presentar las actividades que no se entregaron en su fecha de finalización.


Fonts d'informació

Bàsica Fernández Ballesteros, R (ed), Gerontología Social, Madrid: Pirámide, 2000
Fernández Ballesteros, R; Izal, M; Montorio, I; González, JL; Díaz, P, Evaluación e Intervención Psicológica en la Vejez, Barcelona: Martínez Roca, 1992
Dan G. Blazer, David C. Steffens, The American Psychiatric Publishing textbook of geriatric psychiatr, Washington, DC : American Psychiatric Publishing, 2009
Zarit, Steven H., Aging and mental disorders : psychological approaches to assessment and treatment, New York [etc.] : Free Press, 1980
lan D. Baddeley, Michael D. Kopelman, Barbara A. Wilson, Handbook of memory disorders, Chichester [etc.] : John Wiley, 2002
Robin Jacoby ... [et al.], Oxford textbook of old age psychiatry, Oxford [etc.] : Oxford University Press, 2008
Inmaculada de la Serna, Manual de Psicogeriatría Clínica, Barcelona: Masson, 2000

Delirium en el paciente anciano: actualización en prevención, diagnóstico y tratamiento. Martínez-Velilla N, Petidier-Torregrosa R, Casas-Herrero A. Med Clin (Barc) 2012 Feb 4; 138(2):78-84.

Delirium in elderly people. Inouye SK, Wearwnsoep RG, Saczynski JS: Lanacet 2014, Mar 8; 383.

Delirium in older persons. Advances in Diagnosis and treatment. Oh ES, Fong TG, Hshieh TT, Inouye SK. JAMA 2017; 318(12):1161-1174.

Manual del Residente en Geriatría. Capítulo 5. Demencia. Capítulo 6. Depresión y ansiedad. En SEGG: https://www.segg.es/media/descagas/ManualResdieneGeriatria.pdf

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
GESTIÓ D'EQUIPS I SERVEIS/14625208
FARMACOLOGIA EN LA GENT GRAN/14625105
PREVENCIÓ DE LA DEPENDÈNCIA: FRAGILITAT/14625203
MODELS D'ATENCIÓ EN LA GENT GRAN/14625102


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PATOLOGIES PREVALENTS/14625204
BIOÈTICA EN GERIATRIA/14625205
ASSISTÈNCIA PRÀCTICA EN LES SÍNDROMES GERIÀTRIQUES I TREBALL INTERDISCIPLINAR/14625108
HETEROGENEÏTAT DE L'ENVELLIMENT: EL PACIENT GERIÀTRIC. SÍNDROMES GERIÀTRICS/14625101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent