DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) GESTIÓ DE LA QUALITAT I AUDITORIA DEL SISTEMA Código 15204124
Titulación
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Quart 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BÖCKER , RAFAEL
Correo-e rafael.bocker@urv.cat
Profesores/as
BÖCKER , RAFAEL
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura proporciona als alumnes les nocions bàsiques de gestió de la qualitat total, des de les raons per les quals les empreses inicien el procés de gestió de la qualitat fins al desenvolupament de les diferents modalitats d'aplicació de la gestió de la qualitat i la seva aplicació.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A8 Aplicar les diferents tècniques pròpies de la gestió dels recursos humans, de la investigació social i de l’avaluació i l’auditoria laboral
 A11 Analitzar, diagnosticar, avaluar i definir estratègies en l’àmbit de l’organització del treball i dels recursos humans
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B8 Gestionar projectes tècnics i/o professionals complexos.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A8 Analitza els sistemes, procediments, instruments de gestió i les tècniques d’avaluació de la qualitat de les organitzacions
 A11 Analitza els sistemes de qualitat en les organitzacions
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Genèric
 B4 Genèric
 B5 Genèric
 B8 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context d'actuació, prioritzant les necessitats i fixant objectius clars i coherents
Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’ execució del projecte
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
1. Les transformacions de la producció i de l'empresa. 1.1. El declivi del fordisme i l'aparició de les Noves Formes d'Organització del Treball.
1.2. La resposta de les empreses davant la incertesa: l'empresa xarxa.
2. Història de la Qualitat i els principals conceptes en gestió de la qualitat. 2.1. La qualitat segons diferents autors. Conceptes bàsics.
2.2. Evolució de la gestió de la qualitat.

3. Els models de qualitat en la pràctica de les organitzacions. 3.1. Direcció de Recursos Humans i Gestió de la Qualitat.
3.2. Les polítiques de RRHH en l'àmbit de la Gestió de Qualitat.
3.3. La qualitat en les administracions públiques.
4. Normalització i certificació de la qualitat. 4.1. Els processos de certificació de la qualitat a la UE ia Espanya.
4.2. Les auditories de qualitat. Tipologies, elements i fases en l'auditoria de qualitat.
4.3. El model europeu de la qualitat (EFQM). Antecedents, objectius, desenvolupament i criteris.
5. La qualitat en perspectiva crítica. 5.1. Model financer d'empresa.
5.2. Model pluralista d'empresa.
5.3. Model neomarxista d'empresa.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
C4
8 6 14
Sessió Magistral
A8
A11
23 20 43
Presentacions / exposicions
C4
10 10 20
Treballs
A11
B8
C4
14 43 57
Resolució de problemes, exercicis
A8
C4
7 0 7
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
A8
2 2 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Es presentarà l'assignatura vinculant el concepte de qualitat amb la realitat empresarial i laboral actual. Es visionaran vídeos relacionats.
Sessió Magistral S'exposaran els principals conceptes, categories i teories sobre la gestió de la qualitat i les seves diverses aplicacions. S'utilitzaran Power Point i altres suports que facilitin uan millor comprensió dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran de presentar breument en tres moments del curs els avenços en els seus respectius treballs de recerca.
Treballs Els alumnes elaboraran projectes d'investigació grupals vinculats amb problemàtiques socials i econòmiques.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes sobre la teoria: hauran de realitzar qüestionaris pràctics.
Atenció personalitzada Les tutories s'efectuaran de manera personalitzada, individualment o en grups, depenent de les necessitats de cada alumne.

Atenció personalitzada
descripción
S'oferirà als alumnes horaris de tutories.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A11
B8
C4
Projecte d'recerca 40%
Resolució de problemes, exercicis
A8
C4
Qüestionaris pràctics i exposicions 20%
Proves de desenvolupament
A8
Examen de desenvolupament 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

A la segona convocatòria s'avaluarà mitjançant un examen de desenvolupament el 100% de la qualificació final.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Beltrán, M. (2000) "El problema de la calidad en los servicios públicos", en A. Trinidad (coord.), Evaluación y calidad en las organizaciones públicas, INAP, Madrid
  • Belzunegui, A. & Brunet, I. (2006) Gestió de la qualitat: teoria i pràctica, Publicacions URV, Tarragona
  • Brugué, Q.; Amorós, M.; Gomà, R. (1994) "La Administración pública y sus clientes: ¿moda organizativa u opción ideológica?", Gestión y Analisis Públicos, nº1.
  • Brunet, I. & Böcker, R. (2007) Desarrollo, industria y empresa, Editorial Tecnos, Madrid
  • Brunet, I. & Böcker, R. (2013) Capitalismo global: aspectos sociológicos, Editorial Grupo 5, Madrid
  • Brunet, I., Böcker, R. et al. (2017) Formación Profesional e Innovación en Cataluña, Edicions Bellaterra, Barcelona
  • Köhler, H-D. y Martín Artiles, A. (2005) Manual de sociología del trabajo y de las relaciones laborales, Publicaciones Delta, Madrid
Complementària
  • Badia Jiménez, A. (2002) Calidad: Modelo ISO 9001 (Versión 2000) , Ediciones Desusto, Bilbao
  • Bertrand, H. (1990): Control de calidad: teoría y aplicaciones, Diaz de Santos, Madrid
  • Brunet, I. & Belzunegui, A. (2000) Empresa y estrategia en la perspectiva de la competencia global, Ariel, Barcelona
  • Campanella, J. (1992) Principios de los costes de calidad, Diaz de Santos, Madrid
  • Costa, J.M (1986); Gestió de la Qualitat en un mon de serveis, Ed. Gestión 2000, Barcelona
  • Cuatrecasas, L. (2001) Gestión integral de la Calidad. Implantación, control y certificación, Gestión 2000, Barcelona
  • Domingo, J. & Arranz, A. (1997) Calidad y Mejora Continua, Editorial Donostiarra, San Sebastían
  • Escorsa, P. & Maspons, R. (2001) De la vigiliancia tecnológica a la inteligencua competitiva, Prentice Hall, Madrid
  • Gómez Fraile, F. (1996) Como hacer el manual de calidad, Fundación Confemental, Madrid
  • Gomis, J. (1990) La gestión de calidad en las PYME, Instituto de la Pequeña y Mediana Empresa, Madrid
  • Mills, D. (1997)   Manual de auditoria, Gestión 2000, Barcelona
  • Palom Izquierdo, F. J. (1991) Circulos de Calidad: teoria y práctica , Boixareu Editors, Barcelona
  • Senille, A. (1999) Como evaluar su calidad. Herramientas de última generación para la autoevaluación de las organizaciones, Gestión 2000, Barcelona
Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.