Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Utilitzar principis jurídics i valors fonamentals com a instrument de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic |
| A2 |
Identificar, interpretar i utilitzar les fonts jurídiques internes, europees, internacionals i comparades |
| A4 |
Identificar qüestions jurídiques a partir d’un conjunt complex de fets no estructurats jurídicament |
| A10 |
Utilitzar de manera precisa el dret aplicable, involucrant-se en els problemes d’actualitat |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els valors i fonaments en els quals es basa el nostre ordenament jurídic
| | A2 |
Genèric
| | A4 |
Identifica les institucions jurídiques aplicables a un conjunt de fets o problemes jurídics
| | A10 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitza una situació donada i proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B6 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Fundamento de la protección internacional de los derechos humanos.
|
1.La noción contemporanea de "derechos humanos"
2. Principales teorías jurídicas fundamentadoras de los derechos humanos
3.La dignidad de la persona como base de la protección internacional de los derechos humanos |
2. Evolución histórica de la protección internacional de los derechos humanos. |
2.1. El paso de la Edad Media a la Edad Moderna: La tolerancia religiosa
2.2. Primeros antecedentes jurídicos en la revolución británica, la independen-cia americana y la revolución francesa
2.3. La progresiva constitucionalización de los derechos humanos
2.4. La Sociedad de Naciones y la génesis de la ONU |
3. Principales instrumentos e instituciones universales de protección de los derechos humanos. |
3.1. La carta de Drechos Humanos: La Declaración Universal de Derechos Humanos y los Pactos Internacionales
3.2. La protección convencional de los derechos humanos en el sistema de las Naciones Unidas
3.3. La estructura instucional de promoción y protección de los derechos humanos en las Naciones Unidas
3.4. Procedimientos onusianos extraconvencioinales de protección de los derechos humanos
3.5. Justicia penal internacional y derechos humanos |
4. Principales sistemas regionales de protección internacional de los derechos humanos |
4.1. El Convenio y el Tribunal europeo de derechos humanos
4.2. La protección de los derechos fundamentales en la Unión Europea
4.3. El sistemna interamericano de protección de los derechos humanos
4.4.Otros sistemas regionals de protección dce los derechos humanos: en el mundo arabe, en africa, en asia-pacífico. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
20 |
26 |
46 |
Seminaris |
|
2 |
10 |
12 |
Treballs |
|
10 |
20 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
6 |
10 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
2 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de la metodologia de treball i avaluació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Sessions teòriques setmanals, amb suport de materials interactius, principalment web de les Nacions Unides, presentant els continguts bàsics de la matèria. L'assistència obligatoria |
Seminaris |
Treball pràctic de l'alumne, de lectura i anàlisis de documentació real dels diferents mecanismes internacionals de protecció dels Drets Humans |
Treballs |
Durant el curs els i les alumnes seleccionaran i estudiaran una situació concreta de violació dels drets humans en la societat internacional, presentant un treball. |
Atenció personalitzada |
Tutories per enfocar treball final, presentar esquema i bibliografia. |
Descripció |
Tutories: suport per definir la temàtica del treball final, per acotar tema, presentar esquema i bibliografia, I aquelles necessaries, a sol·licitud de l'alumne, per aclarar dubtes i ampliar coneixements. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treball final d'analisis de situació o cas d'estudi. Extensió sobre 15 fulls. |
50% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Examen de preguntes curtes a resoldre amb materials. |
30% |
Altres |
|
1. Assistència a classe (20'% de la nota final) 2.-Possibilitat d'activitats opcionals que complementin nota final o substitueixin exàmen |
20%
a concretar |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
en segona convocatòria es podrà presentar el treball, que equivaldrà al 50% de la nota final i farà mitja amb les 2 notes d'avaluació continuada (assistència i examen) |
Bàsica |
VERGÉS RAMÍREZ, Salvador, Derechos Humanos: Fundamentación, tecnos, 1997, Tecnos, 1997
VILLÁN DURÁN, CARLOS, Curso de derecho Internacional de los Derechos Humanos, TROTA, 2002, TROTTA, 2002
PEREZ LUÑO, A.E., LOS DERECHOS FUNDAMENTALES, OCTAVA, TECNOS, 2005
Felipe Gómez Isa (Director), José Manuel Pureza, La protección internacional, HUMANITARIANNET, DEUSTO, 2002
CARRILLO SALCEDO, JUAN ANTONIO, SOBERANIA DE LOS ESTADOS Y DERECHOS HUMANOS EN EL DERECHO INTERNACIONAL CONTEMPORANEO, SEGUNDA, TECNOS, 2001
, www.onu.org/ohchr, ,
acobo Barja de Quiroga (director), Doctrina del Tribunal Europeo de Derechos Humanos, -, Valencia : Tirant lo Blanch, 2017
Bou Franch, Valentín, Curso de derecho internacional de los derechos humanos, -, Valencia : Tirant lo Blanch, 2010
Daniel Pavón Piscitello (Dir.), Derecho internacional de los derechos humanos : manifestaciones, violaciones y respuestas actuales, -, Córdoba : EDUCC Editorial de la Universidad Católi
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|