Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents |
| A6 |
Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social |
| A8 |
Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades |
| A10 |
Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes |
| A13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
| A14 |
Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional |
| A15 |
Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida |
| B7 |
Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Dóna resposta a través de l’aplicació d’estratègies d’intervenció als problemes socials
Domina les tècniques pròpies del Treball Social que operen en la relació d’ajuda
| | A6 |
Domina les estratègies d’anàlisi dels contextos socials on opera el Treball Social
Adquireix eines d’aplicació de tècniques de Treball Social
| | A8 |
Diagnostica les situacions susceptibles d’intervenció i identifica els elements que operen sobre la relació d’ajuda
Reconeix la supervisió com un espai i una metodologia de reflexió
| | A10 |
Genèric
| | A13 |
És capaç d’identificar els indicadors de necessitats-problemes
| | A14 |
Coneix les implicacions de la gestió dels recursos humans en les organitzacions pel desenvolupament de la pràctica professional
| | A15 |
Aplica la supervisió com a instrument de reflexió de la praxis professional
Fa una reflexió sobre el comportament professional i és capaç de modificar-lo i identificar els límits personals i professionals
Coneix les diferents dimensions sobre les que es pot aplicar la supervisió
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Mostra iniciativa en la cerca d'informació i fa aportacions significatives
| | B3 |
Analitza una situació donada i proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexos
| | B5 |
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
| | B7 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Reflexionar en petits grups o equips d'estudiants sobre experiències individuals , de grup i comunitàries del context social real,en un medi protegit l'aula, per analitzar-ne fonaments teòrics – pràctics de la intervenció social.
|
Introducció a la metodologia de l'assignatura i aprenentatge servei. P autes per la participació i l'aprofitament.
El fenomen de grup. condicions per la participació i construcció d'equips i pautes de treball
Expectatives i condicions de la participació.
Treball sobre textos introductoris
|
Valoració i anàlisi de les dades reals d'un cas o situació aportada per l'equip de professionals col•laboradors convidats i realitzar hipòtesi diagnòstiques i propostes de intervenció. |
Cas social individual o familiar, àmbit de la salut o Serveis socials bàsics
Situació comunitària d’un servei d'una població o d'un territori
Situació social d'un àmbit específic: infància, gent gran, disminuïts, drogodependències, maltractaments. |
Tota les situacions tractades s'enfocaran cap a posar-se d’acord professor, equips d'estudiants i professionals col•laboradors externs, sobre els models, metodologies d'intervenció, tècniques i pràctiques possibles d’aplicar en la situació real tractada a l'aula.
|
Cas social individual o familiar, àmbit de la salut o Serveis socials bàsics
Situació comunitària d’un servei d'una població o d'un territori
Situació social d'un àmbit específic: infància, gent gran, disminuïts, drogodependències, maltractaments. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
6 |
3 |
9 |
Supervisió |
|
26 |
26 |
52 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
18 |
20 |
38 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
17 |
30 |
47 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
1 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S’introduirà la dinàmica de l’assignatura. Els casos que és tractaran i els models d’anàlisi. |
Supervisió |
La supervisió en treball social és l’anàlisi de la pràctica dels seus professionals o estudiants. És un metatreball que se situa en la interfície entre la formació i el suport, conduïda per un professor. La supervisió és un procés i una relació que té l’objectiu de revisar el quefer i els sentiments que ho acompanyen, així com contrastar els marcs teòrics amb la praxi quotidiana dels professionals col.laboradors i els estudiants. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
És una metodologia de formació basada en la descripció i anàlisi exhaustiva d’una situació. s'analitzant situacions reals i permet una aplicació pràctica. Establint-se un entorn d’aprenentatge multidireccional, en xarxa i en grup, en el qual tots aprenen generant coneixement. Es presenta el cas i identifica els objectius que deuen arribar-se. La finalitat última no és solament l’anàlisi sinó la proposta de solucions viables a la situació plantejada. Els estudiants, de forma individual i col.lectiva estudien el cas i plantegen idees/ solucions per a posteriorment establir una discussió per grups que dugui a una proposta de conjunt i per consens que serà presentada en l’aula. Finalment es discuteixen les propostes amb la moderació del professor i las presencia de professionals col.laboradors. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
És un mètode de formació on es presenta un problema, s’identifiquen les necessitats d’aprenentatge es busca la informació necessària i finalment es retorna sobre el problema. És l’estudiant qui busca els coneixements que considera necessari per a resoldre el problema que es planteja, els quals conjuguen diferents àrees de coneixement. En ell hi ha implícites el desenvolupament d’activitats i actituds que fan prendre responsabilitats en l’estudiant que aporten valors i beneficis per a la millora personal i professional. |
Atenció personalitzada |
Els estudiants sempre reben l’atenció personalitzada de les professores. En l’atenció individual s’ofereix la possibilitat de poder tractar aspectes més personals i s’ofereix la possibilitat d’una relació de treball més pròxima i de confiança mútua . S’ofereix un assessorament continuat que ajudi a descobrir aquells aspectes o coneixements que podran continuar desenvolupant-se al llarg dels estudis i del exercici professional. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es farà amb cita prèvia per correu electrònic a a la professora assignada al grup. Consulteu correu.
La coordinadora de l'assignatura és: carmina.puig@urv.cat
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada estudiant, i al mateix temps, serveix de referent a la professora per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supervisió |
|
Cada estudiant haurà de lliurar individualment un treball que sistematitzi l’experiència tant personal com professional de cada cas. També s’haurà de registrar i analitzar la participació de cada estudiant en el seu grup de treball i les dinàmiques que en ell s'estableixen.
Els treballs individuals a fer son:
Cas 1 individual/ familiar 10% del valor
Cas 2 grupal/ comunitari 10 % del valor
|
20% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
El CAS 1 Individual / familiar serà de lliurament i valoració de grup te un valor de 30 % |
30% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
El CAS 2 Grupal / Comunitari serà de lliurament i valoració de grup te un valor de 30 %
|
30% |
Altres |
|
És obligatori un 80%.d'assistència. Es poden faltar 3 sessions. Més de 3 absències, la valoració de l'assistència serà 0 punts. Es controlarà l'assistència , passant llista o signatures |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
De totes les sessions programades de l'assignatura pot donar-se que 4 sessions de treball hagin de canviar de l'horari oficial previst. Les sessions de mati passin a la tarda o a l'inrevés per tal de adaptar-nos als equips de professionals col.laboradors que ens consulten i ens demanen orientació. Ells ens faciliten l'accés a la informació sobre els supòsits que es treballen a classe. IMPORTANT: La dinàmica de l'assignatura , els equips de treball dels estudiants fan imprescindible la presència dels estudiants a l'aula i així garantir el procés de treball plantejat. L'assistència és obligatória i avaluació continuada és altament recomanable. Per segones convocatóries cal connectar amb la coordinadora de l'assignatura. Professora: carmina.puig@urv.cat |
Bàsica |
Matthew Selekman, Abrir caminos para el cambio , 1996, gedisa
Puig Cruells Carmina , La supervisión en la intervención social , 2009, TDX
Tonnon Graciela , La supervisión en trabajo social. Una cuestión profesional y académica , 2004, Espacio
Martinez Amparo. Musitu Gonzalo, El estudio de casos para profesionales de la acción social , 1995, Narcea
Campanini , A luppi, F, Servicio Social y modelo sistemico, 1991, Paidós
Carmina Puig Cruells , “El equipo, las coordinación y la supervisión: construyendo la red. Sistemas de trabajo que contribuyen al trabajo en red. Aportación singular de la supervisión”, 2009, CEESC
, , ,
Carmina Puig i Cruells, Del supervisar y de la supervisión en la intervención social, 2010, RTS
, , ,
Carmina Puig Cruells, La supervisió en la intervenció social i educativa: una , 2011, Generalitat de Catalunya
Alfredo Carballeda, La intervención en lo social como proceso, 2013, espacio editorial
|
CAMPANINI, A; LUPPI, F. 1991. Servicio Social y modelo sistÈmico. Una perspectiva para la pr·ctica cotidiana. Barcelona. Paidos. Encyclopedia of Social Work. "National Association of Social Workers" Eighteenth Edition. "Crisis Intervention" Vol 1. Pag: 360 y ss. HILL, R. (1979) Caso Individual. Buenos Aires. GALINDO, J. Etnografía. El oficio de la mirada y el sentido. 1995. www.geocities.com/arewara/arewara.htm.
SHÖN, D.. El profesional reflexivo. Como piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Ediciones Paidós. 1998. ITUARTE, Amaya. (1992). Procedimiento y proceso en trabajo social clínico. Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales. Madrid. PAYNE , M . 1995. TeorÌas contemporaneas del Trabajo Social. Una introducción crÌtica. Barcelona. Edit. Paidos. PERLMAN, H.H. (1980) El Trabajo Social individualizado. Madrid. Rialp. (1960) ROBERTIS, Cristina. (1988). Metodologia de la intervención en Trabajo Social.Ed. Ateneo. Buenos Aires. SALZBERGER-WITTENBERG (1970). La relación asistencial. Amorrortu editores. Buenos aires ZAMANILLO, T / GAITAN, L. (1991). Para comprender el trabajo social. Ed. Verbo Divino. Navarra. |
Complementària |
|
MORTARI, L. Pensar haciendo. En El perfume de la maestra. En los laboratorios de la vida cotidiana. Barcelona. Editorial Icària. 2004. TSCHOPP, F., KOLLY–OTTIGER, S., MONNIER, S. Supervisión e intervención: espacio de reflexión para los profesionales. Políticas sociales en Europa. 23. 2008. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
PSICOLOGIA SOCIAL/15224004 | MODELS I TÈCNIQUES D'INTERVENCIÓ SOCIAL/15224106 | PRÀCTICUM D'INTERVENCIÓ/15224401 | TREBALL SOCIAL DE GRUPS I EQUIPS/15224115 | TREBALL SOCIAL, INDIVIDUAL I FAMILIAR/15224114 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|