Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida. |
| A11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
| A12 |
Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions |
| A13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Prioritzar i resoldre problemes, conflictes i dilemes ètics complexos de forma efetiva en el camp del TS |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball |
| B5 |
Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
És capaç d’analitzar des d’una perspectiva psicosocial la realitat social i identifica les potencialitats dels individus i del seu context
| | A11 |
És capaç de plantejar estratègies d’intervenció adequades al context de les xarxes
| | A12 |
Genèric
| | A13 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Genèric
| | B2 |
Genèric
| | B4 |
Genèric
| | B5 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA 1: BREU REPÀS A LA HISTÒRIA DEL TREBALL SOCIAL |
Objectius i funcions del Treball Social
Etapes de l' evolució de l' actual sistema de protecció social i dels serveis socials.
Breu Repàs a l' història del Treball Social
Coneixements Habilitats i Actituts del treballador/a Social
Llei de Serveis Socials a Catalunya |
TEMA 2:
HISTORIA DEL TREBALL SOCIAL COMUNITARI |
Canvis socials que justifiquen la necessitat de promoure el treball social comunitari.
breus pinzellades d' història de l' evolució del TSC
Prespectives de la Unió Europea
Que entenem per societat?
Definicions
El que és comunitari
Dimensions de la comunitat
Passi de video |
TEMA 3: DEFINIÓ, CARACTERÍSTIQUES I OBJECTIUS DEL TREBALL SOCIAL COMUNITARI. |
Reflexió relacio home-comunitat
Nivells d' intervenció en TSC
Definicions de TSC
Trets fonamentals que defineixen i diferencien el TS i TSC.
Que és el TSC?
Característiques del TSC
Principis del TSC
Dimensions del TSC
Estrategies del TSC
Tipologia d' Accions Comunitaries
Perfil del treballador Comunitàri
Tasques del treballador social comunitari
Condicions polítiques i organitzatives que faciliten la promoció de processos comunitaris .
Experiències de desenvolupament comunitari al s.XXI.
Models d' Intervenció comunitaria
L' Aplicació del mètode de treball social en l' àmbit comunitari.
Com iniciar una avaluació:oportunitat,viabilitat i preguntes d' avaluació.
Treball Social i Treball Social comunitari.
Ètica en el Treball Social COmunitari
Factors bàsics de la intervenció comunitaria en servei socials.
Principis d' actuació de l' acció comunitària
Perfil i Rol del Treballador social en l 'àmbit comunitari.
Tensions que provoca el TSC.
Treball pràctic i col.laboracions a l' aula de diferents professionals. |
TEMA 4: LA PARTICIPACIÓ |
Definició.
Formes de participació
Coordenades sociopolítiques que faciliten el procés
Bases estructurals i condicions sociologiques que afavoreixen la participació
Prespectiva comunitaria i participació ciutadana
Agents que intervenen.
Tècniques i mecanismes d' actuació per potenciar la participació ciutadana
NIvells de participació
Objectius que assolim amb la participació
Metodologies participatives
Empowerment comunitari
Situació a Europa dels serveis socials en relació a la participació dels usuaris i/o clients.
Tècniques
IAP
Governança
L'animació sociocultural com a estrategia educativa cap a la participació.
Exercicis pràctics i dinàmiques. |
TEMA 5: LA COMUNICACIÓ |
Que és? Perquè ens comuniquem?
Funcions de la comunicació
Tipus de comunicació
Estils comunicatius
Mitjans de comunicaió de masses
Comunicació i Treball Social Comunitari.
Feed-back o retroalimentació
Mitjans de comunicaicó de mases
Visualització i anàlisi d' imatges
Treball pràctic. |
TEMA 6:EL TREBALL EN EQUIP , EL TREBALL EN XARXA I EL TREBALL TRANSVERSAL |
Concepte i característiques
Elements dels equips i formes de treball
Equip multidisciplinar i intersisciplinar.
Anàlisi de les intervencions
La qualitat personal dins l' equip de treball
Mites i condicionants del treball en equip en els serveis socials
Mètode del treball en equip
Dificultats de treball en equip
El consens
Que és el paternariat
Que és el treball en xarxa.
Parlem de transversalitat.
Anàlisi d' articles. |
TEMA 7: TERCER SECTOR I VOLUNTARIAT. |
Definicions
Tercer sector i Desenvolupament comunitari.
Tercer sector i Economia Social.
Tercer sector i voluntariat.
Reptes de les associacions per transformar el Tercer Sector.
ONG
Societat relacional
Treballs pràctics.
Col.laboracions d' altres professionals. |
TEMA 8: EXPERIÈNCIES DE TREBALL COMUNITARI A DIFERENTS PAÏSOS DEL MÓN |
Estructura dels serveis socials comunitaris a diferents paisos. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
26 |
12 |
38 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
16 |
28 |
Debats |
|
6 |
10 |
16 |
Treballs |
|
9 |
37 |
46 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
16 |
16 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introduir als alumnes en el coneixement i la pràctica del Treball Social en l' àmbit comunitàri; així com explicar.los l' estructura , organització i avaluació de la assignatura. |
Sessió Magistral |
Es tracta de dotar als alumnes de competències especifíques, competències transversals i competències nuclears amb la finalitat que adquireixin els coneixements i habilitats necessaris per exercir com a futurs treballadors socials en l' àmbit comunitàri. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Complementar els coneixements teorics amb els practics amb la finalitat d' adaptar i aplicar correctament els coneixements teorics a una realitat social complexa . |
Debats |
Afavorir el pensament crític, lògic i creatiu dels alumnes amb la finalitat de dotar.los d' autonomia per poder exercir professionalment amb criteris de eficàcia eficiència i efectivitat. |
Treballs |
Aprendre a treballar amb equip, posant en marxa totes les habilitats personals;administrant i essent responsable del seu propi treball a la vegada que treballa de manera eficaç dins dels sistemes,xarxes i equips interdisciplinars. |
Atenció personalitzada |
És realitzaràn tutories individualitzades amb la finalitat de millorar la comprensió dels conceptes i activitats de l' assignatura. |
Descripció |
podeu sol.licitar.la mitjançant el correu electrònic o podeu parlar amb mi en el dia i l' hora assigant per aquest fi. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Hi haurà 3 treballs obligatoris, el primer el realitzareu individualment, el segon i el tercer el fareu en grup, que s' hauran d' entregar dins el termini establert per poder ser evaluats.
Tambè podreu realitzar treballs voluntaris que entregareu en el dossier comunitari a final de curs.
Participació en les Visites a institucions públiques i/o entitats del Tercer Sector i treball posterior. |
representen el 30% de la nota final.
20% de la nota final |
Proves de desenvolupament |
|
Consisteix en el desenvupament de qüestions plantejades en relació als continguts teorics de l' assignatura,sempre vinculat a una situació real. Cal assolir un 2 per poder sumar la resta de notes. |
representa el 50% de la nota final |
Altres |
|
. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que no presentin els tres treballs obligatoris en el temps establert no tindran dret a examen en primera convocatòria el mes de maig. En la segona convocatòria el mes de juny hauran de realitzar la part teòrica i la part pràctica, sempre en el cas que no hagin presentat els treballs obligatoris. S' entregarà el dossier comunitari on hi trobarem els treballs voluntaris i obligatoris que caldrà entregar en la data establer-ta sense possibilitat de prorroga. La suma dels treballs pràctics obligatoris és farà en relació a la nota de l' examen teòric a partir d'un 2. Les persones que suspenguin la convocatòria de maig hauran de presentar-se a la de juny, si a part de la part teòrica volen fer la pràctica per millorar la nota podran fer-ho; s' aplicarà la nota més alta. En el transcurs de l' examen no és permès l' utilització de mòbils ni aparells electrònics que es deixaran junt amb les pertinences personals i els apunts al costat de la taula del professor. les visites a institucions públiques i/o a entitats privades aniran acompanyades d' un treball pràctic relacionat amb el grau de coneixement de la institució i/o entitat visitada. . |
Bàsica |
Acebo,A, Trabajo social en los servicios sociales comunitarios, , Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomado
Aguilar,MJ,Fresno,Jm i Ander-Egg, Como elaborar proyectos para la Unión Europea, , CCS
Barbero,J Manuel, Viure el treball social, , Ajuntament de Girona
Bermejo, FRancisco, Ética y trabajo social, , Universidad Pontificia
Trigueros Guardiola,I, Manual de practicas de trabajo social comunitario en el movimiento ciudadano, 1991, Siglo xxI
Hernandez Calvo, Milagros, Niveles de intervención en el trabajo social, 1998, Ministerio de trabajo y Asuntos sociales.
Marchioni, Marco, Planificación social y organizacion de la comunidad, 1997, Ed. Popular
Martines Gonzalez,Antonio, Psicologia comunitaria, 1988, Visor
, La articulación del tejido social, 1994, Revista de servicios sociales y Politica social
Trigueros Guardiola,I, Manual de practicas de trabajo social comunitario en el movimiento ciudadano, 1991, Siglo XXI
Marchioni,Marco, Comunidad y cambio social:Teoria y praxis de la accion comunitaria, 2001, Editorial popular
Lillo,Nieves; Roselló,Elena, Manual para el trabjao social comunitario, 2001, Narcea
Sanchez Vidal,Alipio, Programas de prevencion e intervencion comunitaria, 1992, PPU
Garcia,Gustavo; Ramirez, Jose Manuel, Diseño y evaluación de proyectos sociales, 1996, Certeza
Corral, L, Seguimiento de la gestión de los servicios sociales comunitarios: Propuesta de un sistema de indicadors, 1998, Siglo XXI
mdausa.org/espanol/esp-mdasvcs, Servicios sociales comunitarios, ,
mdausa.org/espanol/esp-mdasvcs, Servicios para la persona, la família y la comunidad, ,
cruzroja.es/CR-docs, Recusos Cruz Roja, ,
carm.es/csan/dgps/cgi/Know3.exe, Recusos en internet sobre servisios sociales, ,
portal social.net, Generalitat de catalunya, ,
, Revista de Treball social, , Col.legi Oficial de Treball Social i Assistents So
, Documentación sociakl, , Caritas española
Favibc, La Favibc i els Plans de Desenvolupament comunitari, 2000,
Dieguez, Alberto José, La intervención comunitaria, 2000, Ed Espacio
, Todo empieza hoy, ,
, Lista de espera, ,
, La balada de Nayarama, ,
, Tuya siempre, ,
, Mi Hijo, ,
, La dignidad de los nadies, ,
Jesus Hernandez Aristu, Trabajo social comunitario en la sociedad individualizada, 2009, Nau LLibres
Tomas Fernanadez Garcia, Trabajo Social Comunitario Afrontando juntos los desafios del siglo XXI, 2008, Alianza Editorial
Ricardo Escudero Rodriguez, Aportaciones al debate comunitario sobre flexiseguridad, 2007, La Ley
Antonio Gutierrez Resa., Origenes y Desarrollo del Trabajo Social, 2010, Ediciones Academicas
Roberto D. Putman, El declive del capital social:un estudio internacional sobre sociedades y el sentido comunitario, 2003, Galaxia Guitenberg
Sindo Froufe Quintas, Tecnicas de grupo en animación comunitaria, 2005, Amaro Ediciones
Artur Parcerisa Aran y Asun Clera Berne, 10 Ideas Clave de la Accion Comunitaria, 2009, Grao
Gracia Fuster,E, El apoyo social en la intervención comunitaria, 1997, Paidós
Calvo,A, La animación sociocultural.Una estrategia Educativa para la participación, 2002, Alianza Editorial
Fidel González;Beatriz Maín, Educar en participació:una assignatura pendent, 2010, Casals de Joves de Catalunya
Antonio Gutiérrez Resa, Tercer Sector e intervención social, 2010, Ediciones Académicas
Carles Riera, Serveis Socials,acció comunitària i participació ciutadana: un nou marc per a la inclusió:nous escenais,reptes,estratègia i metodologia, 2009, Generalitat deCatalunya
, Servicios sociales i cohesión social, 2011, Consejo Económico i social
|
|
Complementària |
Andrés del Moral Vico, El desarrollo comunitario en la obra d elos teoricos mas representativos, , Universitat de granada
Associacionisme i cultura, Tornaveu, ,
Casado,D, Reforma política de los servicos sociales, 2002, Madrid,CCS
Del Castillo,M, Manual de Servicios sociales comunitarios, 2006, Madrid,Síntesis
, , ,
Gallardo,Mª del C, manual de servicios sociales comunitarios, 2006, Madrid,Síntesis
Gomez,M, Els serveis socials i la seva avaluació, 2000, UNiversitat de Barcelona
Pelegri,X, Sobre la contribución economica de los usuarios:el absurdo peaje de los servicios sociales, 2004, XCongresos Estatal de Diplomados en Trabajo Social
Garcia Roca, J, Memorias silenciadas en la construccion de los servicios sociales., 2006, Cuadernos de Trabajo Social,19
Pelegri,X, Consideracions sobre l' Estat del benestar contemporani.Prespectiva des del Treball Social, 2006, Revista de Treball Social 177
|
|
|
Altres comentaris |
El fet de formar part d' una entitat o tenir alguna formació en relació al lleure i l' educació no formal és interessant.
Es interessant fer recerca d' informació i experiències d' àmbit comunitari abans d' iniciar-se en l' assignatura. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|