DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) ECONOMIA DE LA INNOVACIÓ I SISTEMES D'INNOVACIÓ Código 16655106
Titulación
Emprenedoria i Innovació (2014)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Economia
Coordinador/a
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
Correo-e mercedes.teruel@urv.cat
Profesores/as
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura pretén dotar l'estudiant de coneixements avançats sobre la naturalesa del procés innovador des d'una perspectiva de sistema d'innovació en el qual participen un col•lectiu heterogeni d'agents. És important que l'estudiant comprengui les diferències entre ciència i tecnologia, investigació/desenvolupament i innovació, investigació bàsica i aplicada, innovació i imitació, etc. Per tant, s'estudien qüestions com la naturalesa de la innovació i classificacions de les innovacions, els manuals de la família Frascati, la naturalesa i sistemes del procés innovador.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Valorar l'eficàcia de les polítiques públiques dirigides al foment de la creació d'empreses i la innovació.
 A6 Gestionar els projectes d'innovació de les noves empreses considerant el context micro i macroeconòmic.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Conèixer els agents que intervenen en els sistemes d'innovació
Reconèixer les problemàtiques en un sistema d'innovació
Definir actuacions que millorin el sistema d'innovació
 A6 Aprofundir en les teories de la innovació
Reconèixer els diferents factors que afecten el procés innovador de l'empresa.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
TEMA 1. LA INNOVACIÓ 1.1. Què és la innovació?
1.2. Perquè estudiar la innovació?
1.3. El procés innovador: Les generacions de models d’innovació.
1.4. Les taxonomies de la innovació.
TEMA 2. LES ESTRATEGIES EMPRESARIALS DE DESENVOLUPAMENT D'INNOVACIONS 2.1. Les Fusions i Adquisicions com estratègia d'adqusició de coneixement
2.2. Les start-ups com a model d'introducció d'innovacions en el mercat
2.3. L'intrapreneurship com a mètodo de desenvolupament d'innovacions de les grans empreses.


TEMA 3. ESTUDIS DE CASOS.
3.1. Casos internacionals.
3.2. Casos nacionals.
TEMA 4. SISTEMES DE LA INNOVACIÓ 4.1. Què és el Sistema d’Innovació / Les tipologies de Sistemes d’Innovació.
4.2. Què fa que les regions siguin innovadores? Mobilitat i estructura industrial.
4.3. Què fa que les regions siguin innovadores? Spillovers i altres forces d’aglomeració.
4.4. El rol de les institucions I l’organització I la seva dinàmica canviant.
4.5. Problemàtiques dels Sistemes d’Innovació .
4.6. Sistemes d’innovació i polítiques d’innovació .
TEMA 5. ESTUDIS DE CASOS. 5.1. Casos internacionals.
5.2. Casos nacionals.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
CT4
CT7
14 29 43
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A5
CT3
4 0 4
Sessió Magistral
A5
A6
CT7
20 50 70
Pràctiques a través de TIC
A6
CT4
16 9 25
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A5
CT3
CT7
2 2 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Anàlisi i realització de proposta d’un estudi de cas. La pràctica està basada en enunciats que l’estudiant haurà d’analitzar, reflexionar i donar resposta a les preguntes plantejades de forma escrita i/o oral.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assistència a xerrades científiques de ponents de prestigi.
Sessió Magistral Presentació de materials teòrics per part del professor.
Pràctiques a través de TIC Pràctiques en l'aula TIC de recerca, tractament i anàlisi de dades.
Atenció personalitzada Atenció a preguntes i dubtes dels estudiants tant de la matèria donada com dels estudis de casos.

Atenció personalitzada
descripción
L'estudiant podrà plantejar dubtes a l'aula ordinària així com via electrònica (Moodle o correu electrònic). A més a més, el professorat tindrà un horari d'atenció en el despatx. S'informarà d'aquest a l'inici del curs i estarà disponible en el Moodle.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
CT4
CT7
Aquesta prova tindrà lloc durant el període lectiu. La prova consistirà en analitzar i reflexionar sobre un estudi de cas plantejat. S'inclou la presentació. 30%
Pràctiques a través de TIC
A6
CT4
Valoració del desenvolupament a l'aula TIC dels supòsits pràctics. La valoració és integral: plantejament de l'anàlisis, recerca de dades i anàlisi de les dades. S'inclou la presentació. 30%
Proves objectives de preguntes curtes
A5
CT3
CT7
Proves que consisteixen en preguntes curtes, preguntes de desenvolupament de temari així com d’anàlisi de casos. La prova es realitzarà durant el període d’exàmens. 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació en segona convocatòria es basarà en una prova similar a la realitzada en la primera convocatòria. La nota de les proves durant el període lectiu es guardaran (amb el mateix percentatge que en la primera convocatòria) sempre que millorin la nota de la prova realitzada en la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Swann, G. M. P., The Economics of innovation : an introduction, , Cheltenham, UK ; Northampton, MA : Edward Elgar, c
Tarragona : Publicacions URV, El sistema territorial d'innovació de la demarcació de Tarragona, 2010,

Altre material bibliogràfic que el professorat distribueixi.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.