Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Transferir els coneixements teòrics sobre diferents aspectes de l'empresa (organització, R+D, creixement, etc.) al disseny pràctic de models eficients d'organització empresarial.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT1 |
Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic. |
| CT2 |
Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació. |
| CT4 |
Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes. |
| CT5 |
Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Establir una base conceptual teòrica dels termes i conceptes relacionats amb la Vigilància Tecnològica.
Distingir les diverses fases del cicle de la Vigilància Tecnològica.
Determinar criteris per establir els factors crítics de Vigilància.
Conèixer els tipus de fonts d’informació i els criteris d’avaluació de les fonts per a la Vigilància Tecnològica.
Desenvolupar habilitats de cerca i recuperació de la informació.
Conèixer i aprendre a usar tot un repertori d’eines per automatitzar la Vigilància Tecnològica.
Conèixer la mineria de dades i textos i el seu paper en la Vigilància Tecnològica.. Conèixer algunes eines relacionades.
Ser capaç de decidir per quins canals i quins mitjans de difusió són necessaris per fer arribar la informació recopilada a les persones adequades.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT1 |
Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
| | CT2 |
Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
| | CT4 |
Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
| | CT5 |
Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA 1. INTRODUCCIÓ A LA VIGILÀNCIA TECNOLÒGICA |
1.1. El paper de la vigilància en el procés d’innovació
1.2. Definicions
1.3. Objectius de la Vigilància Tecnològica
1.4. Fases del procés de Vigilància Tecnològica
|
TEMA 2. IDENTIFICACIÓ I ANÀLISI DE LES NECESSITATS DE VIGILÀNCIA |
2.1. Relació entre la planificació estratègica i la Vigilància Tecnològica
2.2. Factors Crítics de Vigilància (FCV)
|
TEMA 3. OBTENCIÓ D’INFORMACIÓ. LES FONTS D’INFORMACIÓ |
3.1. Tipologia de fonts d’informació
3.2. Selecció de fonts i recuperació de la informació (RI)
|
TEMA 4. CERCA D’INFORMACIÓ. VIGILÀNCIA A INTERNET |
4.1. Cerca d’informació a internet
4.2. Eines de Vigilància
|
TEMA 5. ANÀLISI DE LA INFORMACIÓ |
5.1. Tractament de la informació
5.2. Mineria de dades i text
|
TEMA 6. VALORITZACIÓ DE LA INFORMACIÓ |
6.1. Productes de Vigilància Tecnològica
6.2. Difusió i comunicació
6.3. Orientació per a la presa de decisions
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
11 |
5 |
16 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
10 |
0 |
10 |
Treballs |
|
4 |
40 |
44 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, estructuració dels temps, informació sobre el treball final, fitxa de l'alumne |
Sessió Magistral |
Sessions teòriques a l'aula ordinària en relació a la metodologia de la vigilància sistemàtica o puntual: definició de les necessitats de vigilància (què, com); cerca, anàlisi i registre de la informació; difusió de la informació i posada en valor. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aplicar a l'aula d'informàtica els coneixements impartits en les sessions magistrals: exercicis pràctics relacionats amb les fonts d'informació (selecció, ús i extracció d'informació de fonts formals i estructurades); eines específiques d'ús per a la vigilància tecnològica (selecció, ús i extracció d'informació de fonts informals no estructurades); i, eines d'anàlisi, difusió i publicació de la informació recuperada. |
Treballs |
Selecció d’un cas d’estudi relacionat amb els interessos de l’alumne. El projecte consistirà en el disseny de les fases principals d’un sistema de VT: FCV, identificació de fonts, automatització de fonts, disseny d’un sistema de difusió i comunicació de la informació recopilada. |
Atenció personalitzada |
En aquesta assignatura hi ha dos tipus d’atenció personalitzada:
1. Amb cita concertada. Dues reunions: inicial per comentar les possibles opcions per triar el supòsit pel projecte; una segona cita un cop iniciat el projecte per concretar-ne els detalls.
2. Atenció individualitzada en continu durant la realització dels exercicis pràctics a l’aula de TIC.
|
Descripció |
En aquesta assignatura hi ha dos tipus d’atenció personalitzada:
1. Amb cita concertada. Dues reunions: inicial per comentar les possibles opcions per triar el supòsit pel projecte; una segona cita un cop iniciat el projecte per concretar-ne els detalls.
2. Atenció individualitzada en continu durant la realització dels exercicis pràctics a l’aula de TIC.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Selecció d’un cas d’estudi relacionat amb els interessos de l’alumne. El projecte consistirà en el disseny de les fases principals d’un sistema de VT: FCV, identificació de fonts, automatització de fonts, disseny d’un sistema de difusió i comunicació de la informació recopilada. |
100% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En segona convocatòria també s'exigirà la realització d'un projecte final de les mateixes característiques que el de primera convocatòria. |
Bàsica |
Arroyo Varela, S. R., La inteligencia competitiva: una herramienta clave en la estrategia empresarial, , Madrid: Pirámide, 2005
, Modelos de vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva. , , Bilbao: BAI, 2007
Palop, P.; Vicente, J. M., Vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva: su potencial para la empresa , , Madrid: COTEC, 1999
Rey Vázquez L., Informe APEI sobre vigilancia tecnológica, , Gijón, 2009
|
http://www.documentalistaenredado.net/contenido/mod_vig_cast.pdf http://www.eenbasque.net/guia_transferencia_resultados/files/COTEC%20-%20Vigilancia%20Tecnologica%20e%20Inteligencia%20Competitiva%20-%20su%20potencial%20para%20la%20empresa%20espanola.pdf http://eprints.rclis.org/14114/ |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|