DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) EMPRENEDORIA I PLA D'EMPRESA Código 16665204
Titulación
Direcció d'Empreses (2016)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
CÀMARA TURULL, XAVIER
Correo-e xavier.camara@urv.cat
Profesores/as
CÀMARA TURULL, XAVIER
Web
Descripción general e información relevante Conèixer la transcendència estratègica de l'emprenedoria, aprendre a desenvolupar un pla de negoci, analitzar la viabilitat d'un projecte empresarial i saber defensar-davant de possibles inversors

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Desenvolupar habilitats directives per comprendre la complexitat i la globalitat de la realitat empresarial i per implantar processos de qualitat i de millora contínua.
 A4 Gestionar la innovació i introduir-la amb èxit en l'empresa i / o crear nous projectes empresarials que responguin a les necessitats detectades a través d'una anàlisi rigorosa.
 A5 Avaluar i integrar informació economico-financera rellevant a través d'informes directius de qualsevol àrea funcional de l'empresa per optimitzar els seus resultats.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Autodescubrir el nivell de competencies personals que habiliten per emprendre projectes pròpis.
Treballar les habilitats dels emprenedors, aprendre a identificar-les i a millorar-les.
 A4 Conèixer la transcendència estratègica de l'emprenedoria, aprendre a desenvolupar un pla de negoci, analitzar la viabilitat d'un projecte empresarial i saber defensar-lo davant de possibles inversors.
Autodescubrir el nivell de competencies personals que habiliten per emprendre projectes pròpis.
 A5 Conèixer la transcendència estratègica de l'emprenedoria, aprendre a desenvolupar un pla de negoci, analitzar la viabilitat d'un projecte empresarial i saber defensar-lo davant de possibles inversors.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
TEMA 1. L'EMPRENEDORIA EN L'ACTUAL CONTEXT SOCIOCONÒMIC. . La necessitat d'emprendre
. La taxa d'activitat emprenedora
. Evolució de l'emprenedoria
. Característiques de l'emprenedoria actual
. Sectors de futur i filons de negoci
TEMA 2. TIPOLOGIA D'EMPRENEDORIA . Ecosistema emprenedor
· Habilitats de l'emprenedor
· Potencialitats de l'emprenedor
TEMA 3. CREATIVITAT, IDEA DE NEGOCI I INNOVACIÓ . Reflexions prèvies a la concepció del negoci
. La generació de la idea
. Definició estratègica de l'empresa
. Valoració de la idea
. Protecció del concepte
TEMA 4. EL PLA D'EMPRESA . Què és i per què serveix el pla d'empresa
. Estructura i contingut del pla d'empresa
. Consells per a la preparació del pla d'empresa
. L'equip humà.
. La definició del mercat
. El pla de màrqueting
. El pla d'operacions
. El pla econòmic financer.
. Aspectes jurídics i fiscals de la nova empresa
TEMA 5. EL PLA ECONÒMIC I FINANCER . El pla d'inversions
· El pla de finançament
· Estats comptables previsionals
· Viabilitat del projecte emprenedor
TEMA 6. VALORACIÓ I FINANÇAMENT DE PROJECTES EMPRENEDORS · Tècniques de valoració
· Valoració de projectes en fase llavor
· Com valorar l'empresa en les diferents rondes d'inversió
· Fonts de finançament a l'abast de l'emprenedor

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A4
A5
12 22 34
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
A4
A5
CT1
CT3
CT4
CT5
6 20 26
Pràctiques de camp/sortides
A3
A4
CT1
CT4
CT5
4 3 7
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A3
A4
A5
CT1
CT5
4 0 4
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A3
A4
A5
CT3
CT5
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Es farà una breu presentació de l'assignatura. Es definiran els objectius i la metodologia a seguir. Es constituiran grups de treball pel desenvolupament del treball pràctic.
Sessió Magistral Cada tema serà presentat mitjançant sessió magistral. Cada sessió magistral anirà precedida d'un exercici inductiu amb caràcter lúdic, que estimularà la reflexió de l'alumne.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques L'estudiant haurà de resoldre diferents casos proposats:
1. Confeccionar un pla econòmic i financer d'un projecte emprenedor i determinar la seva viabilitat
2. Valorar un projecte emprenedor en les diferents fases de la seva creació: fase llavor, llançament i creixement.
Pràctiques de camp/sortides Es farà una sortida per visitar una incubadora innovadora i conèixer de primera mà els recursos que un emprenedor té al seu abast al nostre territori.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Alguns emprenedors de la demarcació explicaran la seva experiència en la creació d'empreses. Els estudiants podran resoldre els seus dubtes sobre els passos i dificultats que suposa dur a terme un projecte emprenedor.
Atenció personalitzada Temps per a resoldre dubtes

Atenció personalitzada
descripción
El professor mantindrà contacte setmanal amb tots els grups per orientar la trajectòria dels treballs i atendre els dubtes que sorgeixin.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
A4
A5
CT1
CT3
CT4
CT5
Durant el curs es plantejaran dos casos a resoldre en grup per part dels estudiants. Cadascun dels casos tindrà un pes del 15% de la nota final. Una primer cas pràctic sobre la elaboració d'un pla econòmic i financer d'un projecte emprenedor, inclosa la viabilitat del projecte.
Un segon cas on els estudiants hauran de valorar el projecte emprenedor en les seves diferents fases i després de diferents rondes d'inversió. Les casos pràctics es realizarán amb l’ajut del full de càlcul Excel o similar
30%
Pràctiques de camp/sortides
A3
A4
CT1
CT4
CT5
Un cop feta la visita a una incubadora del territori, cada estudiant haurà de respondre una serie de qüestions sobre el que s'ha après de la visita. 10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A3
A4
A5
CT1
CT5
Es valorarà l'assistència i participació en les exposicions de casos reals per part d'emprenedors. 10%
Proves mixtes
A3
A4
A5
CT3
CT5
Prova final que combina preguntes tipus test, qüestions curtes i resolució de problemes. En aquesta prova s'avaluarà tot el temari de l'assingatura. 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Cas que l'estudiant no superi l'assignatura en primera convocatòria, en segona convocatòria es realitzarà una prova escrita.

La qualificació final de l'assignatura serà la millor de les dues opcions següents:

1- La prova escrita realitzada en segona convocatòria suposa el 100% de la nota final

2- La prova escrita realitzada en segona convocatòria suposa el 50% de la nota final essent el 50% restant la qualificació obtinguda en els treballs realitzats durant el curs (pràctiques en aules d'informàtica, pràctiques de camp i casos d'èxit).


Fonts d'informació

Bàsica

F.Campa (coordinador)., Guía Pràctica per a la Creació de Empreses, Càtedra d'Emprenedoria URV, 2009

Pedro Nueno, Emprendiendo hacia el 2020, Deusto, 2009

Alejandro Suarez Sánchez-Ocaña, Ha llegado la hora de montar tu empresa, Deusto, 2010

Javier Inaraza, Lanzate ya!, Planeta Empresa, 2010

A.Aragon, J.S.Baixauli, El reto de emprender: fctores clave, Civitas, 2010

F. Trias de Bes, El llibre negre de l'emprenedor, Empresa Activa, 2007

J.L.Vázquez Burguete, M.P. García, Pon en marcha tus ideas, Càtedra Bancaja Jóvenes Emprendedores, 2010

Diversos autors, Creació d'Empreses, ACCID, 2007

Albert Colomer, Passos i Costos per posar en marxa un projecte d'autoocupació, CPAC, 2004

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.