Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter financero-comptable, econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions empresarials. |
| A3 |
Desenvolupar habilitats directives de gestió de persones i ser capaç de dur a terme negociacions per obtenir acords favorables i sostenibles en l'àmbit de la gestió empresarial. |
| A4 |
Conèixer la naturalesa i el funcionament d'una empresa o una altra institució pública o privada i de les seves àrees funcionals, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i la seva dimensió estratègica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Sap explicar els principals models d’empresa.
Analitza els efectes socials de l’organització empresarial.
| | A3 |
Analitza els processos de desenvolupament econòmic i social.
Analitza els processos d’internacionalització empresarial.
| | A4 |
Analitza les diverses variants de desenvolupament endogen.
Sap explicar les característiques de la planificació estratégica.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
| | B7 |
Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
| | C6 |
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. Introducció a la sociologia i empresa |
1.1. La perspectiva sociològica
1.2. La sociologia de l’empresa i les sociologies del treball
|
TEMA 2. Els clàssics (I) |
2.1. La divisió del treball en A. Smith i la crítica de S. Marglin
2.2. La producció capitalista en K.Marx
2.3. La racionalitat i l’empresa capitalista en M.Weber |
TEMA 3. Els clàssics (II) |
3.1. Solidaritat a E. Durkheim
3.2. Els capitals a P. Bourdieu
3.3. Acció comunicativa a Habermas
|
TEMA 4. Industrialització i modernització |
4.1. Industrialització
4.2. Modernització
|
TEMA 5. Societat de la Informació i Globalització. |
5.1. Globalització
5.2. Societat de la informació i reestructuració del capitalisme
|
TEMA 6. Crisi del treball i subjectivitat |
6.1. La crisi del treball
6.2. Les teories de la subjectivitat
|
TEMA 7. Models Empresarials i context social (I) |
7.1. Estratègies de benefici i models de producció
7.2. La producció lleugera i les seves crítiques
|
TEMA 8. Models Empresarials i context social (II) |
8.1. El model americà
8.2. El model japonès
8.3. El model suec i el volvoisme
|
TEMA 9. Teories de les migracions |
9.1. Teories neoclàssiques, nova teoria econòmica
9.2. Mercats duals, Teoria del sistema món i teoria de xarxes
|
TEMA 10. Empresa i gènere |
10.1. Teories feministes
10.2. Gènere i organitzacions
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
36 |
36 |
72 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
12 |
20 |
32 |
Debats |
|
3 |
10 |
13 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
3 |
6 |
9 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
18 |
20 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l’assignatura. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant
per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes
concretes o realitzar una reflexió global. |
Debats |
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema
determinat. |
Atenció personalitzada |
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a l'assignatura en l'aula i al despatx. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
|
Tres proves mixtes de teoria i pràctica amb preguntes curtes i de desenvolupament a desenvolupar en equips. (10% cadascuna x 3= 30%). |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Una prova final amb preguntes curtes i de desenvolupament (70%). Per a superar l'assignatura s'ha d'aprovar l'examen teòric amb un 5. |
70% |
Altres |
|
Optativament, participació en el projecte "Social Mind Developer". |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En la segona convocatòria hi haurà un examen final (100% de la qualificació). Per a superar l'assignatura s'ha d'aprovar l'examen teòric. |
Bàsica |
KÖHLER, H.D. y MARTÍN ARTILES, A. , Manual de la Sociología del Trabajo y de las Relaciones Laborales, 2009, Ed. Delta Publicaciones
BRUNET, I BELZUNEGUI, A. PASTOR, I, Sociología de las Organizaciones, 2011, Editorial Universitas
PORTES, Alejandro, Sociología Económica de las Migraciones Internacionales, 2012, Editorial Anthropos
ALARCON, A. GARZÓN, L., Language, migration, and social mobility in Catalonia, 2011, Ed. Brill
Giddens, A , Sociología., 2009, Alianza editorial.
Garmendia, J.A. y Parra Luna, F. , Sociología industrial y de los recursos humanos, 1993, Madrid: Taurus Universidad.
MILKMAN, R., On Gender, Labor, and Inequality, 2016, University of Illinois Press
Iglesias De Ussel, J., Trinidad Requena, A., Soriano Miras, M., La sociedad desde la sociología: una introducción a la sociología general, 2016, Editorial TECNOS
Coriat, B., Pensar al reves. Trabajo y organización en la empresa japonesa, 1992, Siglo XXI Editores
|
|
Complementària |
BELZUNEGUI, A., La socialización de la pobreza en España. Género, edad y trabajo en los riesgos frente a la pobreza., Icaria Editorial., 2012
BRUNET ICART, I. y ALARCÓN, A (Comp), Sociología de la empresa y de las organizaciones, Egido, 2006
BRUNET ICART, I. y ALARCÓN, A. , ¿Quien crea empresas?. Redes y empresarialidad;, Talasa, 2005
SOLÉ, C. ALARCON, A. TERRONES, A. GARZÓN, L , Llengua, empresa i integració econòmica. , Institut d'Estudis Catalans., 2006
|
2014. A. Alarcón,J. Heyman, C. Morales & A. DiPaolo. "The Occupational Location of Spanish-Englishbilinguals in the New Information Economy". In Callahan, R.M. & Gándara,P.C.(Eds.). The Bilingual Advantage: Language, Literacy, and the Labor Market.Clevedon, Bristol, U.K.: Multilingual Matters. http://www.multilingual-matters.com/display.asp?isb=9781783092413. 2014. A. Alarcón,J. Heyman, C. Morales & A. DiPaolo. "Returns to Spanish-English Bilingualismin the New Information Economy" The Bilingual Advantage: Language, Literacy,and the Labor Market. Clevedon, Bristol, U.K.: Multilingual Matters. http://www.multilingual-matters.com/display.asp?isb=9781783092413. 2014. Alarcón,A. Heyman, J. "From "Spanish-Only" Cheap Labor to Stratified Bilingualism:Language, Markets and Institutions at the USA-Mexico Border". InternationalJournal of the Sociology of the Language , 227:101-118. 2012. Alarcón,A. Heyman, J. La frontera del español. Límites socioeconómicos a la extensiónsocial de la lengua española en los Estados Unidos.[The border of Spanish language.Socio-economic limits to the social sperad of Spanish in the United States] RevistaEspañola de Investigaciones Sociológicas,139: 3-20. Bauman,Z. (2001): La posmodernidad y sus descontentos. Madrid: Akal Boltanski,L. Y Chiapello, E. (2002): El nuevo espíritu del capitalismo. Madrid: Akal. DeVenanzi, A. (2002): Globalización y corporación. Barcelona: Anthropos. Gee,J.P., Hull, G. Y Lankshear, C. (2002): El nuevo orden laboral. Girona:Ediciones Pomares. Hardt,M. y Negri, A. (2002): Imperio. Barcelona: Paidós. Rifkin,J. (2000): La era del acceso. La revolución de la nueva economía. Buenos Aires:Paidós. SarriésSanz, L. (1999): Sociología industrial. Zaragoza: Mira Editories Valdaliso, J.M. y López, S. (2000): Historia económica de la empresa.Barcelona: Nuevos instrumentos universitario |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|