IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) FONAMENTS DE COMPUTADORS Code 17244002
Study programme
Grau d'Enginyeria de Sistemes i Serveis de Telecomunicacions (2016)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modality and teaching language
Department Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinator
CANTÓ NAVARRO, ENRIQUE FERNANDO
E-mail enrique.canto@urv.cat
ernest.gil@urv.cat
josep.ferre@urv.cat
esteban.delcastillo@urv.cat
ernesto.gonzalez@urv.cat
Lecturers
CANTÓ NAVARRO, ENRIQUE FERNANDO
GIL DOLCET, ERNEST
FERRÉ BORRULL, JOSÉ
DEL CASTILLO PÉREZ, ESTEBAN
GONZALEZ FERNANDEZ, ERNESTO
Web
General description and relevant information Análisi idisseny lògic de circuits combinacionals i secuencials Estructura, disseny i funcionament de un processador

Competències
Type A Code Competences Specific
 FB2 Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació en enginyeria.
Type B Code Competences Transversal
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 FB2  Comprèn la correspondència existent entre els elements fonamentals dels llenguatges d'alt nivell i els elements del llenguatge màquina que donen suport
Comprèn el funcionament d'un sistema operatiu com a gestor de recursos dels sistemes informàtics
Utilitza els recursos que proporciona un sistema operatiu des de la interfície d'usuari
Coneix el paper de la informàtica en els àmbits industrials i socioeconòmics
Coneix els diferents components d'un sistema informàtic compost per maquinari i programari
Comprèn el funcionament, les interrelacions i l'estructura de nivells d'un computador
Analitza circuits lògics combinacionals
Analitza circuits lògics seqüencials
Sintetitza màquines d'estats finits bàsiques
Comprèn l'organització i el funcionament de subsistemes de l'arquitectura Von Neumann: processador, memòria, i entrada / sortida
Comprèn el funcionament dels elements digitals que constitueixen un processador (ALU, registres, càlcul de direcció, seqüenciador, etc.) i entendre com intervenen en l'execució de programes escrits en llenguatge màquina
Comprèn i avalua els factors essencials que afecten el temps d'execució d'un programa
Type B Code Learning outcomes
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elabora informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Codificació en binari de nombres Bit, nibble, byte
Hexadecimal
Codificació en binari de nombres naturals i enters
Disseny lògic Anàlisi de circuits lògics combinacionals.
Anàlisi de circuits lògics seqüencials.
Síntesi de màquines d'estats finits bàsiques.
Màquina sencilla Estructura general
Format de les instruccions
Tipus de direccionament
Unitat de control: registres generals, registres IR i SR, ALU
Unitat de process: fases, FSM, cicles de access a memoria, cicles de execució

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
FB2
26 28 54
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
FB2
15 15 30
Pràctiques a laboratoris
FB2
CT2
28 28 56
Atenció personalitzada
FB2
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
FB2
CT2
2 2 4
Proves pràctiques
FB2
CT2
2 2 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Explicació dels objectius, continguts i procés d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació de conceptes teòrics mitjançant transparències i pissarra. Es formulen preguntes a l'alumnat per tal que desenvolupi les seves pròpies solucions davant la problemàtica plantejada.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el curs es plantejaran exercicis relacionats amb el context teòric presentat en les sessions magistrals.
Pràctiques a laboratoris Aplicació dels coneixements teòrics a situacions concretes, utilitzant ordinadors, simuladors i altres elements pràctics dels laboratoris.
Atenció personalitzada Els professors estaran disponibles durant les classes i en horari de consultes, per atendre als alumnes i respondre els dubtes que se'ls plantegi durant el desenvolupament de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Description
Els alumnes poden acudir personalment al despatx del professor en hores de consulta per tal de plantejar-li qualsevol dubte relacionat amb l'explicació teòrica o pràctica, relització de problemes o pràctiques i evolució i dificultats en el seu procés d'aprenentatge.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Pràctiques a laboratoris
FB2
CT2
Laboratoris. Resolució, en grup, de pràctiques de laboratori: estudi previ, disseny, e implementació 20%
Proves objectives de tipus test
FB2
CT2
Vàries proves objectives de preguntes curtes i/o tipus test dels continguts de les classes de teoria i problemes 60%
Proves pràctiques
FB2
CT2
Laboratoris. Resolució de problemes per a pràctiques la laboratori 20%
Others  
 
Other comments and second exam session

Els elements d'avaluació de l'assignatura són: proves dels continguts adreçats a les classes de teoria i problemes, pràctiques de laboratoris i els seus estudis previs i proves pràctiques

Cal obtenir una nota mínima en cadascun dels elements d'avaluació, per poder fer mitjana i aprovar l'assignatura. Si algun element d'avaluació no arriba a la nota mínima, la nota final de l'assignatura no podrà ser superior a 4,5. La nota mínima és la mateixa en 1a i 2a convocatòria.

L'avaluació en 1a convocatòria serà de forma continuada.

A la 2a convocatòria no es repetirà les pràctiques a laboratoris. L'avaluació de la resta de parts es farà de forma similar als de la 1a convocatòria. Només caldrà examinar-se dels elements d'avaluació que no hagin obtingut la nota mínima en 1a convocatòria. En cas de presentar-se a 2a convocatòria, la nota final computable serà la de 2a convocatòria

Durant la realització de les proves escrites, no es permet la utilització de cap tipus de dispositiu electrònic (calculadores, ordinadors, tauletes, telèfons, rellotges, etc).

En cas de detectar còpia en alguna activitat d'avaluació, la nota de l'acta d'aquella convocatòria serà 0, i caldrà tornar a realitzar totes les proves avaluatives a la següent convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica Professors/es Fonaments Computadors, Transparències Fonaments de Computadors, 2017, ETSE-URV (Tarragona)
William Stallings, Computer Organization and Architecture, 10th ed (2015), Prentice Hall
Thomas L. Floyd, Fundamentos de Sistemas Digitales, 11ª ed (2016), Pearson Prentice-Hall
Javier García Zubía, Problemas Resueltos de Electrónica Digital, 2003, Thomson

Complementària Mano M. Morris, Charles R. Kime, Fundamentos de diseño lógico y de computadores, 2005, Pearson Prentice-Hall
John P. Hayes, Introducción al diseño lógico digital , 1996, Addison-Wesley

Recomanacions

Subjects that continue the syllabus
ELECTRÒNICA DIGITAL/17244105
SISTEMES EMBEDDED/17244212
MICROCONTROLADORS I SISTEMES EMBEDDED/17244217


 
Other comments
És molt important el treball dia a dia. Per obtenir una informació més acurada, detallada i actualitzada, consulteu freqüentment el campus virtual (Moodle).
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.