Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | FB4 |
Comprensió i domini dels conceptes bàsics de sistemes lineals i les funcions i transformades relacionades, teoria de circuits elèctrics, circuits electrònics, principi físic dels semiconductors i famílies lògiques, dispositius electrònics i fotònics, tecnologia de materials i l'aplicació per resoldre problemes propis de l'enginyeria.
|
| RT2 |
Capacitat d'utilitzar aplicacions de comunicació i informàtiques (ofimàtiques, bases de dades, càlcul avançat, gestió de projectes, visualització, etc.) per donar suport al desenvolupament i explotació de xarxes, serveis i aplicacions de telecomunicació i electrònica.
|
| RT4 |
Capacitat d'analitzar i especificar els paràmetres fonamentals d'un sistema de comunicacions.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| FB4 |
Coneix els senyals més utilitzades en telecomunicacions
Coneix la transformada de Fourier i les seves propietats
| | RT2 |
Utilitza eines programari per a realitzar càlculs en enginyeria
| | RT4 |
Obté i interpreta l'espectre de senyals habituals en comunicacions
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Introducció als senyals i sistemes de comunicació |
1. Senyals. Representació i especificació
2. Representació temporal. Periodicitat. Simetries. Simetria parell. Simetria imparell Contracció i expansió del d'escala del temps. Desplaçaments temporals (retards i avenços)
3. La funció esglaó i formes d'ona associades. Funcions signe i rampa. L'impuls unitat.
Operació amb senyals: Modulació, convolució i correlació
4. Espectre de línies per a freqüències positives. Representació fasorial conjugada. Espectre de línies bilateral.
5. Senyals periòdiques. Valors mig i eficaç. Funcions ortogonals. |
Sèries de Fourier |
1. Sèrie exponencial de Fourier.
2. Exemples de Sèries de Fourier. Senyal d'ona quadrada. Senyal tren de polsos. Senyal tren d'impulsos
3. Propietats de les sèries de Fourier. Efectes de simetria. Simetria parell. Simetria imparell. Teorema de Parseval. Potència i espectre de potència discret.
4. Sèrie trigonomètrica de Fourier.
• Descripció temporal de la senoïde. Descripció fasorial
• Espectre unilateral i espectre bilateral
• Funcions ortogonals
• Error quadràtic mig
• Series de Fourier
• Sèrie exponencial i sèrie trigonomètrica
• Propietats de les sèries de Fourier
|
Transformada de Fourier de senyals de temps continu i propietats |
1. De la Sèrie a la Transformada de Fourier.
2. Propietats de la transformada de Fourier. Linealitat. Retard temporal. Dualitat. Modulació.
Diferenciació i integració. Retard temporal, correlació
2. Convolució temporal i convolució freqüencial. Potència i espectre de potència continu. Teorema de Wiener-Khinchin |
Espectre radioelèctric |
1. Les principals bandes de l'espectre radioelèctric.
2. Nomenclatura de les Bandes de Freqüències |
Fonaments matemàtics en comunicacions |
1. Estimació de paràmetres constants.
2. Regressió i correlació lineal.
3. Recta de regressió i de mínims quadrats. |
Introducció de l'eina MATLAB per a aplicacions de comunicacions |
1. Entorn Matlab.
2. Espai de treball, comanda matlab, funcions, fitxers m (mfiles).
3. Programació en l'entorn Matlab |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
3 |
5 |
Sessió Magistral |
|
40 |
60 |
100 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
16 |
24 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
3 |
5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Abans de començar l'assignatura, es recomana que l'alumne repassi assignatures de matemàtiques com càlcul integral, derivatiu i àlgebra |
Sessió Magistral |
Es tracta de sessions dins l'aula on el professor desenvoluparà les classes explicant els diferents conceptes de l'assignatura. Es recomana que per a cada hora de classe, l'alumne dediqui una altra hora més de repàs. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Per aclarir els dubtes que poden sorgir dels desenvolupaments teòrics, el professor proposarà diferents problemes de síntesi i d'anàlisi relacionats amb els conceptes teòrics. L'alumne pot ampliar els seus coneixements consultant bibliogràfica bàsica recomanada. Pot tambén resoldre problemes propostes en aquesta bibliografia. |
Atenció personalitzada |
Els alumnes que tinguin alguna dificultat en entendre algun concepte teòric o en resoldre algun problema tant explicat a classe com proposat en alguna referència bibliogràfica, poden consultar al professor al seu despatx, de manera individual o en petits grups, amb cita prèvia per correu electrònic des la direcció nom.cognom@estudiants.urv.cat. |
Descripció |
Atenció individual o en petits grups a l'despatx dels professors, prèvia cita per correu electrònic des de l'Adreça nom.cognom@estudiants.urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
3 Proves escrites a l'aula ordinària amb preguntes i problemes. El pes de les proves serà: 25 % la primera, 30 % la segona i 30 % la tercera prova. |
85 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Lliuraments de problemes abans de les proves parcials previstes. Es preveu que l'estructura sigui similar a la de les proves. |
15 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
1) L'avaluació continuada consistirà en tres exàmens escrits. La nota mitjana de les pràctiques consistirà en la nota mitjana de les diferents notes obtingudes en els lliuraments dels diferents informes de laboratori. La nota final de l'assignatura serà la nota mitjana de les dues parts teòriques i pràctiques de la mateixa amb un pes de 70 a la nota de teoría i un 30% a la nota de pràctiques. 2) Es guardarà la nota de pràctiques per a l'examen de la 2ª convocatòria per als alumnes. Atenció! No hi ha una segona convocatòria de pràctiques de laboratori. 3) L'examen de la 2ª convocatòria consistirà en una prova escrita cobrint tot el temari de l'assignatura. 4) En els exàmens escrits no s'admetrà cap tipus de document ni telèfons mòbils o dispositius similars. L'autorització de calculadores, si es donés el cas, i després d'avís pertinent, quedarà reduïda a calculadores amb les operacions bàsiques de suma, resta, multiplicació, arrel quadrada i funcions trigonomètriques. |
Bàsica |
Alan V. Oppenheim, Alan S. Willsky y S. Hamid Nawab, Señales y Sistemas, Prentice hall, 1997
Ashok Ambadar, Procesamiento de Señales Analógicas y Digitales, Thomson International, 2002
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
FONAMENTS DE COMUNICACIONS II/17244108 | COMUNICACIONS DIGITALS/17244112 | ANTENES I RADIOPROPAGACIÓ/17244119 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ANÀLISI DE CIRCUITS I SISTEMES LINEALS/17244009 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANÀLISI MATEMÀTICA I/17244005 | ANÀLISI MATEMÀTICA II/17244006 | ÀLGEBRA LINEAL/17244007 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|