Tipo A
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Código |
Competencias Específicas | | RT4 |
Capacitat d'analitzar i especificar els paràmetres fonamentals d'un sistema de comunicacions.
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| RT5 |
Capacitat per avaluar els avantatges i inconvenients de diferents alternatives tecnològiques de desplegament o implementació de sistemes de comunicacions, des del punt de vista de l'espai del senyal, les pertorbacions, el soroll i els sistemes de modulació analògica i digital.
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| ST5 |
Capacitat per a la selecció d'antenes, equips i sistemes de transmissió, propagació d'ones guiades i no guiades, per mitjans electromagnètics, de radiofreqüència o òptics i la corresponent gestió de l'espai radioelèctric i assignació de freqüències.
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Tipo B
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Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
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Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
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Código |
Resultados de aprendizaje |
| RT4 |
Coneix les característiques bàsiques dels sistemes de comunicació, així com els seus paràmetres, mesures i unitats associades
Comprèn el concepte de probabilitat, funció de distribució i densitat de probabilitat
Coneix les funcions distribució de probabilitat més utilitzades en telecomunicació
Coneix el concepte de probabilitat condicionada
| | RT5 |
Comprèn el concepte de soroll i les fonts de soroll en sistemes de comunicacions
Coneix el concepte de correlació de senyals així com el concepte de filtre adaptat
Coneix el concepte de modulació i senyals pas banda així com el seu espectre
| | ST5 |
Coneix el concepte d'espectre radioelèctric i l'assignació de freqüències dels sistemes més habituals.
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Tipo B
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Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
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Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1. Introducción a los sistemas de comunicaciones |
1.1. Definición de un sistema de comunicaciones electrónico: transmisor, canal y receptor.
1.2. Historia de las comunicaciones.
1.3 Clasificación de los sistemas de comunicación.
1.4 Parámetros de calidad y recursos de uso sistema de telecomunicación:
1.4.1 Señales indeseados: distorsión y ruido (conceptos).
1.4.2. Fidelidad de la señal recibida respecto al enviado.
1.4.3. Concepto de SNR y BER.
1.4.4. Recursos disponibles: potència transmesa i amplada de banda.
1.5. Tipus de canals: guiats i no guiats: L'espectre radioelèctric.
1.6. Senyal Pas banda: definició , representació freqüencial i fasorial. |
2. Probabilidad
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2.1 Espacio de probabilidad finito. Probabilidad condicionada. Independencia de sucesos. Teorema de Bayes.
2.2. Variables aleatorias. Función de distribución. Función de densidad de probabilidad. Funciones de variables aleatorias.
2.3. Centralización y dispersión. Momentos. Media, moda y varianza. Teorema de la esperanza.
2.4. Esperanza de la suma y del producto. Independencia, incorrelación y ortogonalidad. |
3. Señales aleatorias. |
3.1. Señales aleatorias y procesos estocásticos. Proceso ergódico.
3.2. Producto escalar de dos señales aleatorias ergódicas. Correlación.
3.3. Función de autocorrelación. Propiedades. Señales incoherentes.
3.4. Densidad espectral de potencia. Sinusoide con fase aleatoria. Modulación con fase aleatoria en el carro.
3.5. Ruido en sistemas de comunicaciones
3.5.1 Definición, tipos de ruido, ruido térmico, blanco y filtrado.
3.5.2 Caracterización estadística del ruido térmico,
3.5.3 Caracterización espectral del ruido térmico:
Densidad espectral y potencia de ruido
Ancho de banda de ruido,
Relación señal - ruido
3.6.Transmisión de señales aleatorias a través de filtros lineales. Valor medio de la salida. |
4. Modulaciones analógicas lineales |
4.1 Modulación de amplitud (AM)
- Definición
- Representación en el dominio temporal y frecuencial
- Esquemas Moduladores y demodulador de AM
- Ruido en un sistema AM
4.2.Altres esquemas de modulación lineal:
- Doble banda lateral (DBL)
- Banda lateral única (BLU)
- Banda lateral vestigial (BLV) |
5. Modulaciones analógicas angulares |
5.1 Modulación en frecuencia (FM)
- Definición
- Representación de un tono modulado en FM en el dominio temporal y frecuencial: funciones de Bessel.
- Esquemas Moduladores y demodulador de FM
- Ruido en un sistema FM
5.2 Modulación en fase (PM)
- Definición
- Comparación con la modulación PM. |
Metodologías :: Pruebas |
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Competencias |
(*) Horas en clase
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Horas fuera de clase
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(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
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1 |
1 |
2 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
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14 |
30 |
44 |
Prácticas en laboratorios |
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14 |
19 |
33 |
Sesión magistral |
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22 |
25 |
47 |
Atención personalizada |
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2 |
1 |
3 |
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Pruebas prácticas |
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2 |
4 |
6 |
Pruebas de desarrollo |
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3 |
6 |
9 |
Pruebas orales |
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2 |
4 |
6 |
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(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
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descripción |
Actividades introductorias |
El primer dia de classe es farà una introducció al funcionament de la assignatura, detallant el temari, les pràctiques, la avaluació i la literatura. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Per a cada tema es proposaran una sèrie d'exercicis que l'alumne haurà de intentar solucionar abans de que siguin resolts a clase. Cada sessió de problemes exigirà que algun alumne surti a resoldre el enunciat i s'anunciarà prèviament quins exercicis es faran i resoldran a clase. |
Prácticas en laboratorios |
Cada pràctica de laboratori constarà de un estudi previ, que el alumne haurà de presentar per poguer fer la pràctica (en cas contrari no la farà i no es puntuarà).
La pràctica s'haurà de completar en el temps assignat a clase i al final s'haurà de fer un informe que el professor corregirà.
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Sesión magistral |
Cada capítol del temari serà presentat a classe en forma de diapositives powerpoint que estaran disponibles per ser baixades abans de la clase. Les clases magistrals seran sobre teoria, problemes i pràctiques. L'alumne podrà preguntar en qualsevol moment al professor i aquest interromprà la exposició per respondre qualsevol dubte. |
Atención personalizada |
La atenció als alumnes es farà de forma conjunta i/o personalitzada. Es prefereix donar resposta als dubtes de forma conjunta ja que ajuda a que la classe sigui mes interactiva i que altres alumnes que no s'atreveixen a preguntar rebin les mateixes respostes. Tot i així es preveuen 6 hores fixes per consultes individualitzades al despatx del professor (s'anunciaran el primer dia de clase). A banda de les hores establertes, l'alumne podrà intentar contactar amb el professor a qualsevol hora d'oficina i, si esta disponible, resoldre els seus dubtes de pràctiques o de problemes o de teoria |
descripción |
La atenció als alumnes es farà de forma conjunta i/o personalitzada. Es prefereix donar resposta als dubtes de forma conjunta ja que ajuda a que la classe sigui mes interactiva i que altres alumnes que no s'atreveixen a preguntar rebin les mateixes respostes. Tot i així es preveuen 6 hores fixes per consultes individualitzades al despatx del professor (s'anunciaran el primer dia de clase). A banda de les hores establertes, l'alumne podrà intentar contactar amb el professor a qualsevol hora d'oficina i, si esta disponible, resoldre els seus dubtes de pràctiques o de problemes o de teoria |
Metodologías |
Competencias
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descripción |
Peso |
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Prácticas en laboratorios |
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Trabajo desarrollado en el laboratorio |
14.15 % |
Pruebas prácticas |
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Exámenes individuales en el laboratorio |
14.15 % |
Pruebas de desarrollo |
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Exámenes escritos correspondientes a los contenidos teóricos |
49.95 % |
Pruebas orales |
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Examen oral correspondiente a los capítulos 2 y 3 |
21.65 % |
Otros |
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Otros comentarios y segunda convocatoria |
En lo que respecta a la evaluación en la segunda convocatoria: habrá un examen formado por tres partes: a) probabilidad y señales aleatorias, b) modulaciones analógicas parte teórica y modulaciones analógicas parte de laboratorio ponderadas con los porcentajes 40%, 30% y 30%. La nota global para aprobar la asignatura es de 5. |
Básica |
• Leon W. Couch II, Sistemas de comunicación digitales y analógicos, , Pearson Educación
Bruce Carlson, , Communication systems. An introduction to signals and noise in Electrical Communication, , Mc Graw Hill
• Jay L. Devore, Probabilidad y Estadística para Ingeniería y Ciencias, , Cengage Learning
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Complementaria |
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Asignaturas que continúan el temario |
COMUNICACIONES DIGITALES/17244112 | TRATAMIENTO DIGITAL DE LA SEÑAL/17244113 | EMISORES Y RECEPTORES/17244116 | ANTENAS Y RADIOPROPAGACIÓN/17244119 |
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Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
LABORATORIO DE TELECOMUNICACIONES/17244109 | TRANSMISIÓN Y PROPAGACIÓN DE ONDAS/17244110 |
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Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
ANÁLISIS MATEMÁTICO I/17244005 | ANÁLISIS MATEMÁTICO II/17244006 | ANÁLISIS DE CIRCUITOS Y SISTEMAS LINEALES/17244009 | FUNDAMENTOS DE COMUNICACIONES I/17244103 |
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(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
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