Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CM6 |
Coneixement i aplicació dels procediments algorísmics bàsics de les tecnologies informàtiques per dissenyar solucions a problemes, analitzant la idoneïtat i complexitat dels algorismes proposats.
|
| CP1 |
Capacitat per tenir un coneixement profund dels principis fonamentals i models de la computació i saber-los aplicar per interpretar, seleccionar, valorar, modelar i crear nous conceptes, teories, usos i desenvolupaments tecnològics relacionats amb la informàtica.
|
| CP2 |
Capacitat per conèixer els fonaments teòrics dels llenguatges de programació i les tècniques de processament lèxic, sintàctic i semàntic associades, i saber aplicar-les per a la creació, disseny i processament de llenguatges.
|
| CP3 |
Capacitat per avaluar la complexitat computacional d'un problema, conèixer estratègies algorísmiques que puguin conduir-ne a la resolució i recomanar, desenvolupar i implementar la que garanteixi el millor rendiment d'acord amb els requisits establerts.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CM6 |
Comprèn els conceptes bàsics de calculabilitat i complexitat.
| | CP1 |
Coneix els principals tipus de llenguatges formals
Sap construir expressions regulars, gramàtiques i autòmats per la descripció, generació i reconeixement de llenguatges formals
Comprèn els conceptes bàsics de calculabilitat i complexitat
Coneix l’estructura bàsica dels processadors de llenguatges
Sap utilitzar eines per generar analitzadors lèxics i sintàctics
| | CP2 |
Coneix els principals tipus de llenguatges formals
Sap construir expressions regulars, gramàtiques i autòmats per la descripció, generació i reconeixement de llenguatges formals
Coneix l’estructura bàsica dels processadors de llenguatges
Sap utilitzar eines per generar analitzadors lèxics i sintàctics
| | CP3 |
Comprèn els conceptes bàsics de calculabilitat i complexitat.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Elabora un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció |
1.1. Els llenguatges de programació com a llenguatges formals.
1.2. Nocions bàsiques de llenguatges formals: definició, descripció, i reconeixement de llenguatges formals.
1.3. Estructura bàsica d'un compilador.
|
2. Llenguatges regulars |
2.1. Expressions regulars.
2.2. Autòmats finits: deterministes, no deterministes i amb lambda-moviments.
2.3. Equivalència entre expressions regulars i autòmats finits.
2.4. Generadors d'analitzadors lèxics: flex.
|
3. Llenguatges independents del context |
3.1. Gramàtiques independents del context.
3.2. Autòmats de pila.
3.3. Equivalència entre gramàtiques independents del context i autòmats de pila.
3.4. Generadors d'analitzadors sintàctics: bison. |
4. Altres llenguatges formals |
4.1. Classificació dels llenguatges formals: jerarquia de Chomsky.
4.2. Màquines de Turing.
4.3. Llenguatges recursius i llenguatges recursivament enumerables. |
5. Calculabilitat i complexitat |
5.1. Tesi de Church-Turing.
5.2. Màquina de Turing universal.
5.3. Problemes indecidibles: problema de l'aturada.
5.4. Introducció a la teoria de la complexitat.
5.5. Els problemes P, NP i NP-complets. |
6. Processadors de llenguatges formals |
6.1. Taula de símbols.
6.2. Anàlisi lèxica.
6.3. Anàlisi sintàctica.
6.4. Anàlisi semàntica.
6.5. Generació de codi intermedi.
6.6. Generació de codi objecte.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
11 |
24 |
35 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
13 |
22.5 |
35.5 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
30 |
22.5 |
52.5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
3 |
6 |
9 |
Proves pràctiques |
|
1 |
15 |
16 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura durant la primera hora del curs. |
Sessió Magistral |
Casses teòriques introductòries de la matèria del curs. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Per exercitar les diferents metodologies introduïdes a les sessions magistrals. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria. Exercicis pràctics a través de les TIC. |
Atenció personalitzada |
Sis hores de consulta setmanals a disposició de l'alumne. |
Descripció |
Durant les 6 hores setmanals d'atenció personalitzada, l'alumne podrà anar al despatx del professor per tal d'aclarir dubtes, reforçar conceptes i tècniques, i demanar supervisió en la resolució d'exercicis. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
|
Tres proves individuals parcials mitjançant preguntes curtes amb solució tipus test i/o problemes de desenvolupament sobre els continguts proporcionats fins al moment. |
60% |
Proves pràctiques |
|
Els treballs realitzats al laboratori i completats a casa són presentats en forma documental. |
30% |
Altres |
|
Lliurament d'exercicis realitzats individualment o en grup i demanats periòdicament. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria consistirà en un exàmen escrit avaluant el total dels continguts de l'assignatura. |
Bàsica |
J. Ullman, J. John and R. Motwani, Introduccion a la teoria de Automatas, lenguajes y computación, Addison Wesley, 2002
D. Riaño, Models abstractes de càlcul, Tarragona : Universitat Rovira i Virgili, Servei Lingüístic, 1998
|
|
Complementària |
J. Levine, Flex & Bison: Text Processing Tools, O'Reilly Media, 2009
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
COMPILADORS/17234127 | COMPILADORS/17234214 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|