Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A5 |
Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reconèixer situacions susceptibles de limitació d’esforç terapèutic
Reflexionar des de casos pràctics sobre l’ètica del tenir cura en situacions de risc de mort o de mort imminent
| | A2 |
Prendre consciència de la necessitat d’humanització d’entorns tecnològics des de la perspectiva de la persona i la diversitat multicultural
| | A3 |
Explora l’estrès i l’afrontament en escenaris i situacions crítiques
Conèixer maneres de recolzar la recuperació i la salut en els processos d’adaptació, canvi i adquisició de noves habilitats superada la situació crítica
| | A5 |
Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Aplicar valoracions, tècniques i/o procediments i maniobres de suport vital
| | A8 |
Conèixer la fisiopatologia dels problemes de salut associats a situacions crítiques al llarg del cicle vital
Reconèixer factors de risc associats a complicacions derivades de la situació crítica al llarg del cicle vital
Conèixer pautes nutricionals associades al problema de salut i recuperació i al llarg del cicle vital
| | A9 |
Conèixer formes de cures que prevenen complicacions i afavoreixen la curació
| | A15 |
Aplicar valoracions neurològiques, del dolor, control de símptomes i monitorització en el pacient crític al llarg del cicle vital
| | A21 |
Explorar l’observació, valoració i comunicació en l’atenció del pacient en situacions especials (per exemple la intubació); i als nadons en estat crític i als seus pares
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Factors de risc associats a les situacions crítiques i la seva prevalencia en les diferents etapes del cicle vital.
|
Problemes de salut que comporten situacions de risc de vida i/o necessitat de cuidatges crítics. Situacions i reflexions sobre la limitació de l’esforç terapèutic. Maneig farmacològic. Unitats de cures crítiques i Tecnologia. |
Unitat temàtica II: L’adult en situació crítica i entorns de cuidatge |
Processos de malaltia i risc vital en el adult. Prevenció, valoració i tractament en: El pacient politraumatitzat. TCE. La persona en coma. La persona amb una lesió medul•lar. El gran cremat. Trasplantaments. Situacions d’urgència i emergència. Shock. Fallo multiorgànic. Control de la infecció. Control de símptomes y monitorizació. El pacient amb suport ventilatòri. Intoxicació i autolisi. Comunicació i afrontament del estrès pacient- família - professional. Confort i humanització dels entorns assistèncials tecnològics. |
Unitat temàtica III: El nen en situació crítica i entorns de cuidatge |
Processos de malaltia i risc vital en el prematur i el nen. Situacions d’urgència i emergència. L’escenari de cures intensives pediàtriques. El dolor en el nen. Família y hospitalització en UCIP. Mesures terapèutiques en el nen crític. Els efectes de la malaltia. |
Unitat temàtica IV: La vida i el cuidatge després del procés crític |
Lesions i discapacitats. Maneig de símptomes. Vivència, adaptació i canvi. La adquisició de noves habilitats. La sexualitat. Reestructuració de rols. Vida laboral y social. Aspectes legals i ètics en la gestió de canvis. La generació d’entorns de cuidatges. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Seminaris |
|
12 |
22 |
34 |
Sessió Magistral |
|
26 |
10 |
36 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
12 |
24 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
10 |
30 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
11 |
13 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Seminaris |
Treball amb diferents tipus de material ( vídeos, lectures...) per propiciar la discussió i anàlisi per part dels estudiants. |
Sessió Magistral |
Exposició del contingut de l’assignatura de manera interactiva i participativa. |
Pràctiques a laboratoris |
Demostracions pràctiques, assaig i adquisició d’habilitats en les diferents tècniques i procediments relacionats amb la cura del pacient critic. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col•laboració. |
Atenció personalitzada |
Guia, orientació i seguiment en les pràctiques de laboratori/seminari/ABP, i en les diferents tutories que es vagin produint en funció de les necessitats dels estudiants. |
Descripció |
Guia, orientació i seguiment en les pràctiques de laboratori/seminari/ABP, i en les diferents tutories que es vagin produint en funció de les necessitats dels estudiants. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Es tindrà en compte l'assistència als seminaris, l'actitud i participació.
|
5% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Assistència als laboratoris.
Prova objectiva dels continguts treballats als laboratoris.
|
25% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Assistència obligatòria
Es tindrà en compte la actitud i la participació.
elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoevaluació. Avaluació grupal. |
20% |
Proves mixtes |
|
Preguntes tipus test sobre conceptes bàsics de la matèria.
Preguntes curtes sobre coneixements i raonament crític.
Els continguts dels seminaris, ABP i classes magistrals seran avaluats en aquestes proves |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Previ a la realització de la pràctica del laboratori, el docent avaluarà els coneixements necessaris per realitzar-la (material de lectura preparatòria a la sessió, penjat a moodle). L'alumne que no superi aquesta avaluació, no podrà realitzar la pràctica. Per tal d'aprovar l'assignatura cal tenir les dos proves objectives superades amb un 5 cadascuna. A la segona convocatòria només es pot recuperar la prova objectiva dels laboratoris i les proves mixtes. Els ABPs i l'assistència als seminaris i laboratoris no són recuperables. la nota d'assistència als laboratoris (5%) i seminaris (5%), només es tindrà en comte un cop superats els dos exàmens. |
Bàsica |
Fernández Ayuso D., Cuidado integral del paciente crítico:de la extrahospitalaria a la UCI. , Elsevier, Barcelona 2008.
Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico y emergencias, Elsevier, Barcelona 2011
López Ortega J, Morales Asencio J, Quesada Moya A. , Cuidados al paciente crítico adulto, DAE, Difusión Avances de Enfermería, Madrid 2007.
Concepció Fuentes i Pumerola, Manual d'Infermeria Intensiva, Documenta Universitària, Universitat de Girona 2010
García Fernández F.P., Soldevilla Agreda J.J.; Torra i Bou J.E. , Atención integral de las heridas crónicas, Fundación Sergio Juán Jordan, Madrid 2016
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|