Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A4 |
Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic |
| A10 |
Saber aplicar els coneixements bàsics d'estructura i funció dels organismes pluricel•lulars en l'obtenció de productes biotecnològics |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A4 |
Utilitzar les eines bioinformàtiques per correlacionar l'estructura d'una biomolècula (proteïnes i àcids nucleics) amb la seva funció
Conèixer els mecanismes implicats en l'expressió gènica i la seva regulació, tant en eucariotas com procariotas
Descriure els mecanismes de recombinació i reparació del DNA i els sistemes de modificació-restricció
Descriure com està organitzada la informació en el genoma
| | A10 |
Conèixer els mecanismes implicats en l'expressió gènica i la seva regulació, tant en eucariotas com procariotas
Descriure els mecanismes de recombinació i reparació del DNA i els sistemes de modificació-restricció
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1. Introducció. |
Repàs d'alguns conceptes. Mecanisme semiconservatiu de la replicació (experiment de Meselson-Stahl). El dogma central de la Biologia Molecular. |
2. La Replicació del DNA. |
Iniciació de la replicació en bacteris. Múltiples orígens de replicació en eucariotes i arqueobacteris. DNA polimerases i altres enzims implicats. Mecanisme de replicació: cadenes conductora i retardada (fragments d'Okazaki). Acabament de la replicació. Replicació d'elements extracromosomals (virus, plasmidis i mitocondris).
|
3. La reparació del DNA |
Lesions en el DNA. Tipus de sistemes de reparació: Inversió directa, reparació per excisió, reparació per recombinació, reparació dels desaparellaments de base. |
4. La transcripció del DNA |
La transcripció als procariotes: Iniciació, elongació i acabament de la transcripció. RNA polimerasa. Seqüències promotores. Acabament de la transcripció. Transcripció als eucariotes: tipus de RNA polimerases, factors de transcripció i promotors de la RNA pol. I, II i III, potenciadors de la transcripció, acabament de la transcripció.
|
5. Processament i maduració dels RNAs. |
Modificacions post-transcriptionals als eucariotes: 5' Capping, splicing. Spliceosome. Splicing alternatiu. Trans-splicing. Edició del RNA. Estabilitat del mRNA. Processament dels rRNA i tRNA.
|
6. La traducció de mRNA a proteïna. |
Etapes de la traducció: iniciació, elongació i acabament. Els ribosomes. Factors d'iniciació, elongació i acabament. tRNA i aminoacil-tRNA sintetases. El codi genètic. Xaperones i el plegament de les proteïnes. Pèptid senyal i transport de les proteïnes al reticle endoplàsmic. Modificacions post-transduccionals. Ubiquitina i degradació de les proteïnes. |
7. Regulació de l’expressió gènica. |
Mecanismes de regulació de la transcripció. Regulació de l'operó lac i l'operó trp en E. coli. Regulació per cascades de factors sigma. Regulació de l'expressió gènica en eucariotes. Epigenética. Regulació per RNAs (riboswitchs, miRNA, siRNA). .
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
44 |
42 |
86 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
5 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
3 |
39 |
42 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. En català i amb material addicional en anglès. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes |
descripción |
Presencial al despatx 107 del Departament de Bioquímica i Biotecnologia, prèvia concertació via correu electrònic: santi.garcia-vallve@urv.cat |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària per part dels alumnes amb assistència dels professors. |
15% |
Proves mixtes |
|
Dos exàmens parcials |
85% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
La segona convocatòria consistirà en un sol examen. Es conserva la nota dels problemes per l'avaluació de la segona convocatòria. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
[edited by] Jocelyn E. Krebs, Elliott S. Goldstein, Stephen T. Kilpatrick, Lewin's Genes XI, 11a o la darrera disponible, Jones & Bartlett Learning, cop. 2014
J.D. Watson, T.A. Baker, A. Gann, M. Levine, R. Losick, Molecular Biology of the gene, 7a o la darrera disponible, Pearson, cop. 2013
B.E. Tropp., Molecular Biology: Genes to Proteins., 4a o la darrera disponible , Jones & Bartlett Learning, cop. 2012
|
|
Complementària |
Jocelyn E. Krebs, Elliott S. Goldstein, Stephen T. Kilpatrick, Lewin's essential genes., , Jones and Bartlett Publishers, cop. 2013
|
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DE BIOMOLÈCULES/19204107 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
BIOQUÍMICA/19204008 | BIOLOGIA CEL·LULAR/19204006 | BIOLOGIA/19204005 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|