Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Conèixer els principis, la instrumentació i les aplicacions de les principals tècniques d'anàlisis i separació de biomolècules, així com les tècniques de cultiu de microorganismes i de cèl•lules d'organismes pluricel•lulars |
| A6 |
Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori dels àmbits de Biotecnologia, especialment químics, bioquímics, microbiològics i de biologia molecular, valorant els seus riscos i elements de seguretat |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Conèixer els aspectes vinculats al cultiu de cèl·lules in vitro, a nivell pràctic, teòric i les seves aplicacions al camp de la biotecnologia
Conèixer i dominar les tècniques bàsiques instrumentals de bioquímica i biologia mol·lecular
| | A6 |
Conèixer els aspectes vinculats al cultiu de cèl·lules in vitro, a nivell pràctic, teòric i les seves aplicacions al camp de la biotecnologia
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Sessió 1. Introducció als cultius de cèl·lules animals. |
Breu història dels cultius cel·lulars. Concepte actual, aplicacions i àrees d’investigació. Tipus de cultius de teixits. Biologia de la cèl·lula en cultiu. |
Sessió 2. El laboratori de cultius cel·lulars. |
Equipament i disseny. Nivells de bioseguretat. Classificació dels agents biològics. Concepte de SDS, PPEs i SLP |
Sessió 3. Condicions físico-químiques, medis i superfícies de cultiu.
|
Temperatura, pH i osmolaritat. Composició, preparació, selecció i optimització dels medis de cultiu. Adaptació a medis lliures de sèrum. Superfícies de creixement cel·lular. |
Sessió 4. Contaminació biològica.
|
Tècnica asèptica. Principals agents contaminants biològics: bacteris, llevats, fongs, virus i micoplasmes. Procediments i mètodes de detecció. |
Sessió 5. Quantificació, citotoxicitat i mort cel·lular.
|
Cambra de Neubauer. Assaigs de viabilitat i citotoxicitat cel·lular. |
Sessió 6. Introducció a la Citometria de flux.
|
Breu història. Quines dades ens aporta la CMF? Aspectes pràctics. FACS |
Sessió 7. Tècniques bàsiques de manipulació de cèl·lules animals en cultiu. |
Canvi de medi. Passe o subcultiu. Criopreservació. Transformació i immortalització. Transport de cèl.lules. Caracterització cel.lular.
|
Sessió 8. Cultius cel·lulars especialitzats i tècniques avançades associades. |
Tècniques d’aïllament cel·lular. Exemples de cultiu. Tècniques de separació cel.lular. Línies cel·lulars per biotecnologia. |
Sessió 9. Sistemes de modificació cel·lular. |
Gens marcadors. Tècniques d’introducció d’ADN en les cèl·lules animals en cultiu. Les cèl·lules animals com a factories de producció: fàrmacs, proteïnes i anticossos. Tècniques d’introducció de proteïnes en les cèl·lules animals en cultiu. |
Sessió 10. Biotecnologia de cèl·lules animals i teixits. |
Cèl·lules pluripotents (“stem cells”) vs. cultius especialitzats. Tecnologia d'aïllament i cultiu de cèl·lules pluripotents. Tècniques de diferenciació cel·lular. Reconstrucció de teixits i òrgans mitjançant co-cultiu de tipus primari |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
18 |
22.5 |
40.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
21 |
18 |
39 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
10 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves orals |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Pràctiques a laboratoris |
Treball pràctic al laboratori de professors i alumnes per tal d'adquirir habilitats en la tècnica de cultius cel.lulars |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes i exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura de forma autònoma per part dels alumnes. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes |
Descripció |
Atenció als alumnes fora de les hores de classe, mitjançant entrevista personal, a hores convingudes. Envieu un e-mail a gerard.aragones@urv.cat per concertar visita. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Es tracta d'una tasca que s'avaluarà mitjançant un examen escrit objectiu que valorarà els coneixements pràctics adquirits (20%). De forma especial, es tindrà en compte el treball en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida (5%). Per últim, també s'avaluarà la participació, preparació prèvia, treball diari dels resultats i la puntualitat. Tots aquests aspectes tindran un valor del 10% de la nota final de l'assignatura. |
35% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Resolució de problemes i exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura de forma autònoma per part dels alumnes. |
15% |
Proves mixtes |
|
Consta d'una prova escrita que combina preguntes de desenvolupament, preguntes objectives curtes i/o preguntes tipus test. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'aprenentatge del temes inclosos en l'assignatura no és exclusivament teòric sinó que ha de ser a nivell pràctic i d'actuacions. Per aquest motiu l'assignatura s'avaluarà mitjançant un examen escrit objectiu tipus test que valorarà els coneixements teòrics adquirits (50%), una nota de pràctiques qualificada mitjançant un examen escrit que valorarà els coneixements pràctics adquirits durant les sessions pràctiques (35%) i una nota resultant del treball autònom de temes relacionats amb la temàtica de l'assignatura (15%). L'assignatura s'aprovarà amb un 5/10, havent de tenir una qualificació mínima de 4/10 en cadascuna de les parts avaluades per a poder fer mitjana amb les altres parts. En la segona convocatòria únicament s'avaluarà la part no superada de la primera convocatòria. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
edited by J.M. Davis, Basic cell culture : a practical approach, 2nd, New York : Oxford University Press, cop. 2002
edited by Cheryl D. Helgason and Cindy L. Miller, Basic cell culture protocols, 3rd, Totowa, N.J. : Humana Press , 2005
Freshney, R. Ian, Culture of animal cells : a manual of basic technique, 5th, Hoboken, N.J. : Wiley, cop. 2005
Freshney, R. Ian, Culture of animal cells: a manual of basic technique and specialized applications, 6th, Hoboken, New Jersey : Wiley-Blackwell, cop. 2010
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BIOLOGIA CEL·LULAR/19204006 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|