Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Aplicar coneixements bàsics de matemàtiques, física, química i biologia a l'enologia |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Aplicar tècniques experimentals bàsiques en el laboratori químic
Interpretar dades i resultats experimentals
Utilitzar les tècniques comunes de laboratori de química enològica
Discernir entre les diferents tècniques d'anàlisi útils en els laboratoris enològics
Seleccionar el mètode d'anàlisi més adequat al problema
Demostrar habilitat en el laboratori d'anàlisi enològica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
| | B5 |
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
| | B6 |
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C6 |
Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Tema |
Subtema |
• La sistemàtica analítica en l'àmbit enològic. |
Fonaments: Anàlisi quantitativa i qualitativa, tècniques en química analítica. Bibliografia en química analítica. Sistemàtica del procediment analític: Presa, conservació i tractament de les mostres, eliminació d'interferències. Mesures analítiques: Xifres significatives, patrons, calibració i estandardització, qualitat i avaluació dels resultats, criteris de validesa d’un assaig, errors, tractament estadístic dels resultats. |
• Tècniques de separació d'interès enològic |
Conceptes bàsics: Classificació, recuperació i separació. Extracció: Equilibri d'extracció, mètodes d'extracció, utillatge. Cromatografia plana i cromatografia en columna: Fonaments, utillatge. |
• Equilibri en dissolució. |
Teoria de l’equilibri àcid-base: Càlcul del pH, àcids polipròtids, solucions amortidores del pH.
Equilibris heterogenis: solubilitat, precipitació fraccionada.
Equilibris de formació de complexes.
Equilibris d’oxidació-reducció: Cel•les galvàniques, potencials d’elèctrode, l’equació de Nernst. |
• Introducció als mètodes clàssics d'anàlisi. Volumetries i gravimetries. |
Mètodes gravimètrics: Anàlisi gravimètrica, tipus i propietats dels precipitats, utillatge. Mètodes volumètrics: Reacció volumètrica, tipus de volumetries, terminologia, utillatge. Volumetries àcid-base.Volumetries de precipitació i complexació. Volumetries redox. |
• Introducció als mètodes instrumentals d'anàlisi. |
Mètodes electroquímics: Fonaments, reaccions, classificació, potenciometria, conductimetria. Mètodes òptics: Fonaments, radiació electromagnètica, classificació, tècniques no espectrals, espectroscòpia molecular, espectroscòpia atòmica. Mètodes cromatogràfics: Fonaments, classificació, paràmetres. Cromatografia de gasos. Cromatografia líquida. |
• Introducció al control de qualitat i seguretat agroalimentària |
Concepte de qualitat en el vi. Introducció a l'anàlisi organolèptica. Introducció a la legislació i normes de qualitat i seguretat alimentàries. Terminologia de la qualitat. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
16 |
32 |
48 |
Pràctiques a laboratoris |
|
30 |
40 |
70 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
3 |
6 |
Pràctiques a través de TIC |
|
1 |
10 |
11 |
Treballs |
|
0.2 |
3 |
3.2 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
1 |
1 |
2 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1.5 |
1.5 |
3 |
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
Proves orals |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe es presentarà l’assignatura, s’explicarà breument el temari i llur organització, la metodologia que se seguirà, la bibliografia adient i la forma d’avaluació, incloent la forma d'avaluació de les competències. S’explicarà a l’alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe. |
Sessió Magistral |
S’explicaran a classe els continguts de l’assignatura. Es facilitarà a l’alumne, mitjançant la plataforma Moodle, resums dels continguts de cada tema, així com tota la documentació de suport que es consideri facilitadora de l'aprenentatge. També s’utilitzarà aquesta eina per fer arribar els guions de pràctiques i altres documents relacionats amb el desenvolupament de les activitats al laboratori. |
Pràctiques a laboratoris |
Es faran sessions pràctiques al laboratori, en les transcurs de les quals es presentaran els informes de resultats. En finalitzar, es farà un examen de les activitats realitzades. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes faran, en grups, una presentació sobre la forma en què resoldrien un problema amb què es podrien trobar en un laboratori enològic. Aquesta presentació serà doble, en començar i en acabar el curs, i permetrà que facin una primera aproximació a la pràctica de les competències corresponents. |
Pràctiques a través de TIC |
Els alumnes elaboraran un bloc de l'assignatura que esdevindrà el seu portafolis individual.
Tota la informació es farà arribar mitjançant Moodle. S'ha de saber com funciona i emprar la plataforma per a comunicar-se amb els professors. |
Treballs |
Es lliuraran tasques d'extensíó curta normalment on line emprant Moodle |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es faran exercicis a l'aula per tal d'observar l'assoliment dels continguts teòrics impartits en les sessions magistrals |
Atenció personalitzada |
Es mantindrà contacte amb l'alumne a demanda, però concretant data per a la consulta presencial. El correu-e serà la forma habitual de comunicació fora de l'aula. |
Descripció |
S'avaluarà la participació de l'estudiant en els debats presencials i no presencials i, també, la seva implicació en el seguiment (diari de classe, bloc, fòrums, etc.) i desenvolupament de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
S'avaluarà qualitativament la participació activa de l'estudiant en la posada en marxa de l'assignatura |
|
Sessió Magistral |
|
S'avaluarà la participació activa de l'estudiant en les sessions expositives a l'aula, independentment del/s ponent/s |
2.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
S’avaluaran els informes de laboratori amb una puntuació que pot suposar 2 punts addicionals a la nota obtinguda a l’examen de pràctiques (sempre que s'hagi obtingut una puntuació mínima de 4 al mateix). |
15 |
Presentacions / exposicions |
|
S'avaluarà (i coavaluarà) la presentació sobre el procediment a seguir per tal de resoldre un problema enològic al laboratori, tant en començar com en acabar el curs |
10 |
Pràctiques a través de TIC |
|
S'avaluarà la participació a Moodle i la coherència i seguiment del bloc de l'assignatura |
5 |
Treballs |
|
S'avaluarà el lliurament de treballs a través de la plataforma Moodle, en fons i forma |
15 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
S'avaluarà la resolució dels problemes fets presencialment a l'aula |
2.5 |
Atenció personalitzada |
|
S'avaluarà qualitativament la implicació de l'estudiant en el correcte desenvolupament de l'assignatura (consultes, etc.) |
|
Proves objectives de tipus test |
|
Es faran a l'aula tests de control de seguiment de l'assignatura, d'una durada màxima de 20 min. Són imprescindibles per a efectuar l'avaluació continuada i caldrà obtenir una puntuació mínima de 4 per a fer promig amb la resta de proves avaluatives. |
10 |
Proves pràctiques |
|
Es farà un examen en finalitzar les pràctiques al laboratori. Caldrà una puntuació mínima de 4 per a fer tenir en compte la valoració dels informes de laboratori i fer promig amb la resta de l'assignatura.i |
30 |
Proves orals |
|
S'avaluarà la presentació sobre el procediment a seguir per tal de resoldre un problema enològic al laboratori, en acabar el curs.
S'oferirà la possibilitat de fer una prova addicional (oral) en cas que la nota final sigui dubtosa. |
5 |
Altres |
|
Es tindrà en compte qualsevol altre input (assistència a seminaris, conferències, exposicions, etc.) que hagi estat iniciativa de l'estudiant |
5 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assignatura pivota sobre dos grans eixos, que són els continguts teòrics i els continguts pràctics, aproximadament en un 50%. L'assignatura s'introdueix amb un problema enològic que s'ha de resoldre en clau d'anàlisi química i que presenten oralment els estudiants davant els seus companys. La resta del curs s'orienta a la resolució d'aquest problema, emprant les eines més adients a cada situació. El curs s'acaba refent aquest treball inicial però incorporant els coneixements adquirits. Per tal d'avaluar l'aprenentatge, s'empren diferents estratègies (tasques on line i proves tipus test principalment) al llarg del curs. És important tenir en compte que la puntuació dels controls efectuats a classe haurà de ser superior al 4 per a poder fer promig amb la resta de proves durant el procés d'avaluació continua i que aquesta únicament és possible si hi han evidències de participació a Moodle i es lliuren TOTES les tasques encarregades (i en el termini fixat) al llarg del curs. En aquest enllaç trobareu les eines emprades des del curs 2014-15 per a fer aquesta avaluació. Per a la segona convocatòria es farà un test sobre els continguts teòrics i un altre sobre els continguts pràctics de l'assignatura. Per a poder fer promig amb ambdues notes, caldrà treure una puntuació mínima de 4 a cada una d'elles. Hauran de presentar-se a aquesta convocatòria els estudiants que no hagin superat l'avaluació continua i TOTS els que hagin optat -directament o indirecta- per no seguir-la. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. L'AVALUACIÓ DE LES COMPETÈNCIES ES TROBA INTEGRADA A L'ASSIGNATURA. El seu grau d'assoliment afectarà a la qualificació de qualsevol de les tasques o proves en un percentatge variable en funció del seu tipus i s'indicarà en cada cas amb anterioritat (via Moodle). Des del curs acadèmic 2014-15 es farà especial èmfasi en l'avaluació de les competències B6 i C4. |
Bàsica |
Josep Saña, Química per a les ciències de la naturalesa i l'alimentació , , Ed. Vicens Vives
Claudi Mans, Els Secrets de les etiquetes: la química dels productes de casa, , Ed. Mina
Claudi Mans, Los secretos de las etiquetas, , Ed. Ariel
|
És molt recomanable emprar un llibre de text (com el que s'indica en primer lloc i a la bibliografia complementària) específic per a comprendre els principis de la química analítica, però, donat que aquesta assignatura és introductòria, és també molt important contextualitzar-la bé i, per això, és important descobrir quin és el paper d'aquesta disciplina (l'anàlisi química) en el camp alimentari (i, per tant, del vi). És per aquesta raó que s'inclouen llibres de divulgació científica com a bibliografia recomanada. |
Complementària |
Daniel C. Harris, Análisis químico cuantitativo , 3, Ed. Reverté
|
També són interessants els blocs de divulgació científica Scientia, el blog de Bertus, la margarita se agita, gominolas de petróleo i el búho gris. |
Assignatures que en continuen el temari |
QUÍMICA ENOLÒGICA/19224103 | ANÀLISI QUÍMICA ENOLÒGICA I/19224104 | ANÀLISI SENSORIAL I/19224107 | ANÀLISI QUÍMICA ENOLÒGICA II/19224110 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
OPERACIONS BÀSIQUES/19224101 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTADÍSTICA/19224005 | MATEMÀTIQUES/19224006 | FÍSICA/19224007 | QUÍMICA I/19224008 |
|
|
Altres comentaris |
Les assignatures:
Anàlisi Instrumental Enològica
Gestió de la Qualitat en la Indústria Vitivinícola
Així com altres assignatures optatives (Eines per al tractament de dades d'interès agroalimentari i Sensometria i anàlisi d'aromes) ofertes per l'àrea de química analítica en continuen el temari.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|