DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) MÀRQUETING DEL TURISME I EL VI Codi 19635101
Ensenyament
Innovació en Enoturisme (Erasmus Mundus) (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Geografia
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
MARQUET , CHRISTOPHE JEAN LOUIS
GENÉ ALBESA, JAUME
Adreça electrònica jaume.gene@urv.cat
noemi.rabassa@urv.cat
jaume.salvat@urv.cat
christophe.marquet@urv.cat
Professors/es
GENÉ ALBESA, JAUME
RABASSA FIGUERAS, MARIA NOEMÍ
SALVAT SALVAT, JAUME
MARQUET , CHRISTOPHE JEAN LOUIS
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura es divideix en tres parts: el marketing vitivinícola, el marketing turístic i el pla de marketing enoturístic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Identificar els diferents tipus de vi existents i tenir coneixements dels processos de producció vitivinícola, des del tractament de la matèria primera fins a l’obtenció del producte final.
 A3 Aprofundir en el funcionament dels sistemes turístics i adquirir coneixements sobre els principis de desenvolupament, gestió i governança de destinacions enoturístiques des d’una perspectiva sostenible, responsable i competitiva.
 A4 Aprofundir sobre les tipologies, tendències i dinàmiques dels mercats enoturístics per al disseny i el desenvolupament d’un pla de màrqueting que promogui el vi i les activitats enoturístiques.
 A5 Dissenyar i implantar estratègies innovadores per al desenvolupament de productes i destinacions d’enoturisme.
 A7 Valorar el context històric, geogràfic, cultural i social de les regions productores de vi i integrar-lo en els programes d’innovació vitivinícola i en el disseny de productes per als consumidors enoturístics.
 A8 Percebre, apreciar i dominar la diversitat de característiques sensorials del vi i les tècniques de tast.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT6 Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional. (Carreer development)
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer les diferents varietats de raïm, el seu cicle de vida i la relació amb les característiques del most
Distingir les tècniques vitivinícoles del maneig de la vinya i les operacions anuals de manteniment del cultiu
Reconèixer els processos d'elaboració, així com els equips necessaris per a la producció dels diferents tipus de vi i vins especials (escumosos, dolços, fortificats i de criança)
 A3 Comprendre els components del territori i la seva diversitat com a context de l'activitat enoturística
Comprendre i demostrar la importància del territori i l'enoturisme en el desenvolupament territorial
Comprendre el funcionament del sistema econòmic/turístic i la seva mesura
Conèixer les principals tècniques per al seguiment i el monitoratge de l'activitat turística
Reconèixer la importància del turisme en el desenvolupament local i regional dels territoris vitivinícoles
Conèixer institucions i organismes vinculats a l'àmbit de l'especialització escollida.
 A4 Reconèixer els conceptes estratègics i operatius del màrqueting
Identificar i utilitzar les variables del màrqueting mix en l'àmbit de l'enoturisme
Comprendre els mètodes d'investigació per a identificar les característiques del mercat enoturístic
 A5 Conèixer i utilitzar eines d'anàlisi, diagnosi i representació territorial
 A7 Idenficar les denominacions d'origen i asociar-les amb les seves caracterísitiques més rellevants
Avaluar la importància dels vins en la gastronomia local
Distingir i utilitzar els maridatges específics entre els vins i la gastronomia local
Situar i descriure les tradicions tangibles i intangibles del territori
Interpretar el patrimoni, la història, el paisatge i el context socieconòmic i cultural
Conèixer institucions i organismes vinculats a l'àmbit de l'especialització escollida.
 A8 Distingir les característiques sensorials dels diferents vins i vins especials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT6 Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional. (Carreer development)
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Principis del màrqueting Definició de Màrqueting
Diferents orientacions del màrqueting
Gestió del Màrqueting
Tema 2. Màrqueting del turisme Productes turístics
Segmentació de mercats i turisme
Posicionament i preferències del consumidor
Els canals de distribució
Eines de Comunicació Turística
Tema 3. Màrqueting del vi Consumidors de Vi: consumidor tradicional i nou consumidor de vi
Segmentació del mercat del vi
Packaging i etiquestes del vi
El preu del vi
Ventes, distribució del producte i Ratailing
El celler: vendes directes, clubs de vi, creació de marca i fidelització
Creació d'imatge de marca de vi: publicitat , accions i mitjans de comunicació.
Tema 4. El consumidor de vi i l'enoturista Procés d’Investigació de mercats del turisme del vi
Tendències en el consum del vi
Relacions que afecten el Consum del vi i el turisme
Perfil de Turisme del vi
Motivacions i estil de vida de vida
Tema 5. Màrqueting de l'enoturisme El celler com atracció turística.
Procés de Decisió del Turisme del vi
El Pla de Màrqueting pels celler orientats al turisme
Màrqueting d’una destinació ecoturística i altres productes d’interès
Tema 6. La creativitat i la innovació en el màrqueting de l'enoturisme Desenvolupament de producte
Noves Eines de màrqueting
Treball en xarxa (clusters, associacions, clubs, gremis)
Cooperació transectorial

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
24 36 60
Seminaris
A4
10 15 25
Pràctiques de camp/sortides
A4
25 37.5 62.5
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A4
1 1.5 2.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació dels continguts del curs
Seminaris Treball especialitzat amb participació de ponents externs
Pràctiques de camp/sortides Activitat de coneixement d'experiències i estratègies en l'àmbit del marquèting a diferents empreses.
Atenció personalitzada Atenció individualitzada als estudiants

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció individualitzada amb els professors: jaume.gene@urv.cat, noemi.rabassa@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A4
Pràctiques de camp/sortides
A4

Proves objectives de tipus test
A4
Proves amb preguntes tipus test per la avaluació de la matèria 30%
Altres  

Activitats Prof Christophe Marquet 30% Prof Noemi Rabassa 20% Prof jaume Gené 20%

70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Wine Marketing & Sales. Success Stragies for saturated market
 Second edition Paperback – February 22, 2016
by Janeen Olsen (Author), Liz Thach PhD (Author), Paul Wagner (Author)
978-1-935879-51-0
Board and bench publising


Wine Business Case Studies: Thirteen Cases from the Real World of Wine Business Management Paperback – January 1, 2014
by Pierre Mora (Author)
The vine appreciatin guild


Marketing for Hospitality and Tourism (7th Edition)
Apr 11, 2016
by Philip T. Kotler and John T. Bowen
SBN-13: 978-0134151922


Tourism Marketing for Cities and Towns
Mar 13, 2006
by Bonita Kolb
SBN-13: 978-0750679459
Wine Marketing 1st Edition
by C. Michael Hall (Author), Richard Mitchell (Author
ISBN-13: 978-0750654203 


Wine Brands: Success Strategies for New Markets, New Consumers and New Trends
Jul 22, 2008
by E. Resnick
ISBN-13: 978-0230554030
Market Research in Practice: An Introduction to Gaining Greater Market Insight 3rd Edition
by Paul Hague (Author), Julia Cupman (Author), Matthew Harrison (Author), Oliver Truman (Author)
ISBN-13: 978-0749475857 


Questionnaire Design: How to Plan, Structure and Write Survey Material for Effective Market Research (Market Research in Practice)
Jun 3, 2013
by Ian Brace
ISBN-13: 978-0749467791
Marketing: An Introduction (12th Edition)
Jan 17, 2014
by Gary Armstrong and Philip Kotler
ISBN-13: 978-0133451276

 

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent