IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) INNOVACIÓ, TECNOLOGIA I GESTIÓ DE LA INNOVACIÓ Code 20725115
Study programme
Gestió d'Empreses Tecnològiques (2017)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period
3 Obligatòria Primer 1Q
Teaching
Department Economia
Coordinator
GIRÓ ROCA, JORDI
E-mail 0
Lecturers
GIRÓ ROCA, JORDI
Web
General description and relevant information L'assignatura té com objectiu analitzar la naturalesa del procés innovador, així com el rol de la tecnologia i el coneixement en les empreses tecnològiques. El primer bloc mostrarà els models de generació d’innovacions, les tipologies d’innovacions així com el rol de la innovació, la tecnologia i el coneixement en l’economia. El segon bloc presentarà el model de gestió de projectes de innovació i realitzar tasques de valoració del coneixement.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A1.5 Analitzar la complexitat de l'entorn econòmic (micro i macro) i legal de l'empresa tecnològica i de l'explotació de la innovació, en un entorn canviant i poc definit.
 A2.1 Dissenyar estratègies per a l'explotació de la innovació.
Type B Code Competences Transversal
 B2.3 Crear un entorn adequat per al desenvolupament individual.
 B2.4 Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat d'emetre judicis i presa de decisions, a partir d'informació incompleta o limitada, que incloguin reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques de l'exercici professional
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A1.5 Coneix i interpreta indicadors del Manual de Frascati per establir l'estat d'innovació de sector industrial o tecnològic.
 A2.1 Analitza el procés innovador a nivell d'empresa.
Dissenya estratègies d'innovació per a les empreses tecnològiques i conèixer les barreres del procés innovador a nivell d'empresa.
Dissenya estratègies per a l'explotació de la innovació.
Type B Code Learning outcomes
 B2.3 Sap desenvolupar un entorn professional que afavoreix i estimula la innovació.
 B2.4 Sap prendre decisions tecnològiques sobre inversions en innovació, a partir d'informació incompleta i limitada
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Tema 1. La innovació i l'empresa. 1. La innovació com a procés. Principals activitats associades al procés d’innovació. ( Manuals d’ Oslo i de Frascati).
2. Mesures i Rànkings d’Innovació. Innovació i Competitivitat.
3. Importància de la innovació tecnològica i no tecnològica en el creixement econòmic.
4. Anàlisi dels impactes sobre l'estructura empresarial i les capacitats i competències requerides a les organitzacions innovadores.
Tema 2. El procés innovador de les empreses tecnològiques 1. Diferents tipologies d'innovació: Innovació Incremental i Radical / Disruptiva.
2. Evolució Tecnològica. Identificació de les Tendències tecnològiques estratègiques.
3. Innovació Oberta. Ecosistemes Innovadors.
4. ‘Corporate Ventures’ i ‘Corporate Accelerators’ com exemples d’Innovació Oberta.
5. Industria 4.0 i Economia 4.0. Digitalització Industria i Serveis.
6. Nous models de Negoci. El Lean Canvas com a model de negoci per a start-ups.
7. Estudis de casos pràctics.
Tema 3. Els processos de fusió i adquisició en les empreses tecnològiques 1. El procés de fusió i adquisició d'empreses com a estratègia d'adquisició de coneixement
2. Estudis de casos significatius
Tema 4. La generació i la gestió del coneixement en l'àmbit de l'empresa tecnològica. 1. Fonts d'obtenció de coneixement (internes i externes)
2. Creativitat aplicada a la resolució de problemes tecnològics. ‘Design Thinking’
3. Estratègies de generació i adquisició de coneixement.
4 Ponts entre el Desenvolupament Tecnològic i les Empreses. El rol dels Centres Tecnològics.
5 Protecció de la propietat intel·lectual i industrial. Patents i altres eines de protecció
Tema 5. La gestió de la innovació en l'empresa tecnològica 1. Les etapes del procés innovador
2. Models per a facilitar la gestió del procés de Innovació. Empreses innovadores.
3 La Innovació en les empreses grans, Innovació Externa i Interna. ‘Intrapreneurship’ eina clau per grans empreses
4. Eines específiques per a la gestió de la innovació en la petita i mitjana empresa

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
A1.5
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A2.1
B2.3
B2.4
13 17 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A2.1
B2.3
B2.4
14 18 32
Treballs
A1.5
A2.1
B2.3
B2.4
0.5 10 10.5
Atenció personalitzada
A1.5
B2.4
1 0 1
 
Proves orals
A2.1
0.5 0.5 1
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l'aula.
Supòsits pràctics/ estudi de casos En finalitzar cada bloc teòrica es farà una repàs dels continguts mitjançant supòsits pràctics que haurà de fer reflexionar a l'estudiant a partir dels continguts.
Treballs L'estudiant haurà de resoldre un problema pràctic que englobarà la matèria total de l'assignatura.
L’estudiant prendrà el rol de cap de projecte o de departament d’una gran empresa o el de propietari d’una empresa petita/mitjana i desenvoluparà i explicarà execució d’un pla d’emprenedoria per a materialització d’un pla per implementar una innovació tecnològica a la seva organització.
L'estudiant haurà de realitzar una presentació breu oral defensant el seu projecte.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada per resoldre els dubtes dels estudiants en relació amb els continguts teòrics.

Atenció personalitzada
Description
Atenció personalitzada per resoldre els dubtes dels estudiants en relació amb els continguts teòrics i pràctics.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Sessió Magistral
A2.1
B2.3
B2.4
Es tindrà en compte la participació activa a la classe per part de l'estudiant.
10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A2.1
B2.3
B2.4
Resolució de exercicis pràctics. 30%
Treballs
A1.5
A2.1
B2.3
B2.4
Treball individual a on l’estudiant haurà d’aplicar els coneixements teòrics apresos a l’assignatura. L’objectiu és que l’estudiant s’enfronti a un projecte de R+D+i el més real possible. L’estudiant prendrà el rol de cap de projecte o de departament d’una gran empresa o el de propietari d’una empresa mitjana o petita i desenvoluparà i explicarà execució d’un pla d’emprenedoria per a materialització d’un pla per implementar una innovació 50%
Proves orals
A2.1
L'estudiant haurà de realitzar una presentació breu oral defensant el seu projecte. 10%
Others  
 
Other comments and second exam session

La segona convocatòria consisteix en:

- un examen final (60%)
- la participació activa a la classe per part de l'estudiant(10%)
- Resolució de exercicis pràctic (30%)


Fonts d'informació

Bàsica

Claus Sehested and Henrik Sonnenberg, Lean Innovation: A Fast Path from Knowledge, 2011.,

Eric Ries, The Lean Startup, Crown Business.

Ash Maurya, Running Lean: Iterate from Plan A to a Plan that Works, O’Reilly Media.

Complementària

Bill Aulet , Disciplined Entrepreneurship: 24 Steps to a Succesful Startups, Wiley

Swann, G. M. P., The Economics of innovation : an introduction, , Cheltenham, UK ; Northampton, MA : Edward Elgar, c

Mike Griffiths , PMI-ACP Exam Prep, Premier Edition,

Project Management Institute, A Guide to the Project Management Body of Knowledge (Pmbok Guide) , 5th Edition,

Altres articles distribuïts pel professorat

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.