DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) DIRECCIÓ HOTELERA Codi 21204220
Ensenyament
Grau de Turisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Optativa 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ORTIZ PRINCEP, MANUEL
Adreça electrònica manuel.ortiz@urv.cat
Professors/es
ORTIZ PRINCEP, MANUEL
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant El concepte pedagògic està construït al voltant de la idea d'un projecte i es basa en tendències actuals i futures en l'hostaleria. Els objectius dels mòduls incorporen, d’una banda, l'experiència professional i, de l'altra, el desenvolupament d'habilitats d'administració essencials en la creació d'una empresa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Comprendre els principis del turisme: la seva dimensió, espacial, social, cultural, jurídica, política, laboral i econòmica
 A3 Comprendre el funcionament de les destinacions, estructures turístiques i activitats productives del turisme en l’àmbit mundial
 A4 Comprendre el caràcter dinàmic i evolutiu del turisme i de la nova societat de l’oci
 A6 Analitzar, sintetitzar i resumir críticament la informació econòmica-patrimonial de les organitzacions
 A9 Conèixer tècniques de direcció i gestió dels diferents tipus d’entitats turístiques
 A11 Conèixer el procediment operatiu dels àmbits de l’allotjament, la restauració, les empreses d’intermediació, les empreses organitzadores d’esdeveniments i entitats públiques turístiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn la història i bases de l'hoteleria
 A3 Reconeix els diferents perfils professionals d'una empresa hotelera
 A4 S'interessa per notícies del sector hoteler
 A6 Avalua els resultats d'explotació d'un hotel
 A9 Avalua i organitza qualsevol departament de l'hotel
Comprèn l'aplicació de les noves tecnologies i sistemes informàtics
 A11 Reconeix les funcions dels responsables de la gestió de l'hotel
Organitza els gèneres, espais, mobiliari i materials dels diferents tipus d'establiment
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
– MÒDUL I a. Tipus d'allotjament
b. Requisits tècnics
c. Rànquing cadenes Hoteleres
d. Estratègies de creixement
i. Tipus de Contracte ( Propietat, Gestió , Lloguer i Franquícia )
f. Legislació Hotelera
– MÒDUL II a. Organigrama d'un Hotel
b. Departaments d'un Hotel (Recepció, Governanta , Serveis Tècnics, Cuina, Restaurant ..)
Descripció del lloc de treball ( Job description)
Tasques / funcionis / procediments
Vocabulari tècnic / Key words
– MÒDUL III a. Costos:
a. Costos Directes
b. Anàlisi Cost de Personal
c. Altres Costos
b. Yield Management
c. Business Pla ( Pla de negoci )
– MÒDUL IV a. Prioritats del Director d'Hotel
b. Gestió de l'exerceixo
c. Competències directives
d. Estils directius

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A3
A4
A6
A9
A11
36 0 36
Pràctiques de camp/sortides
A1
A6
A11
15 15 30
Presentacions / exposicions
A1
A4
A6
A9
5 15 20
Treballs
A1
A3
A4
A6
A9
A11
2 30 32
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A6
A9
A11
5 5 10
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de tipus test
A1
A3
A4
A6
A9
A11
1 14 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, del professorat, del sistema d'avaluació i del funcionament de les classes.
Sessió Magistral Exposició per part del professorat dels continguts de l'assignatura, amb la participació activa dels estudiants.
Pràctiques de camp/sortides Contrast d'idees i opinions raonades, justificades i argumentades entre els estudiants, i sobre temes actuals de l'hosteleria.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels estudiants de la feina desenvolupada en la confecció dels seus treballs en equip.
Treballs Elaboració en equip d'un treball pràctic de creació i direcció d'un hotel.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Comprendre, analitzar i raonar sobre diverses situacions actuals de direcció d'hotels reals.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes en el desaptx del professorat en l'horari establert a tal efecte.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes, tant teòrics com pràctics, en el despatx del professorat en l'horari d'atenció establert a tal efecte.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A1
A4
A6
A9
1r Treball: Part oral

2n Treball: Part oral de "Crea el teu propi hotel i model de gestió"
10%

10%
Treballs
A1
A3
A4
A6
A9
A11
1r Treball: Part escrita

2n Treball: Crea el teu propi hotel i model de gestió
10%

10%
Proves objectives de tipus test
A1
A3
A4
A6
A9
A11
Prova integral (examen) sobre el conjunt de continguts teòrics i pràctics de l'assignatura. La resposta correcta suma i la incorrecta resta. 50%
Altres  

Participació activa a l'aula, reflexions coherents sobre el temari i assistència regular.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà únicament en un examen tipus test, que valdrà el 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Christine Jones & Valerie Jowett, Managing Facilities, 2001, Butterworth Heinemann
Clayton W. Barrows, Tom Powers and Dennis Reynos, Introduction to Management in the hospitality industry, 2012, Wiley
González Serrano, Lydia y Talón Ballestero, Pilar, Dirección Hotelera: Operaciones y Procesos, 2002, Síntesis

Rodríguez Antón, José Miguel (2008): Organización y Dirección de Empresas Hoteleras. Madrid: Síntesis.

Guerras Martín, L. A. y Navas López, J. E. (2007): Dirección Estratégica de la empresa: Teoria y aplicaciones, 4a edición. Madrid: Civitas.

Complementària

Bourdain, Anthony (2001):  Confesiones de un Chef: Aventuras en el transfondo de la cocina. Barcelona: RBA.

Bourdain, Anthony (2002): Viajes de un Chef: en busca de la comida perfecta. Barcelona: RBA.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent