Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer, comprendre i interpretar el territori interrelacionant el medi físic amb el social i humà |
| A6 |
Dominar instruments de planificació, programació, projecció, anàlisi i diagnosi del territori |
| A13 |
Generar sensibilitat i interès per les problemàtiques socials, territorials i ambientals |
| A15 |
Comprendre conceptes i coneixements bàsics en l’àmbit de les ciències socials i jurídiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Sap els nexes entre el medi ambient i l'economia
Pren consciència dels impactes de les activitats econòmiques del territori
| | A6 |
Identifica els antecedents del planejament territorial tant a escala global com a Catalunya
| | A13 |
Identifica els problemes i conseqüències derivats del desenvolupament sostenible
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l’avaluació de solucions
| | A15 |
Coneix l'aplicació de la gestió ambiental al sector empresarial
Comprèn la importància de la sostenibilitat en l'anàlisi turística i els principis de la gestió sostenible
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Desenvolupament i sostenibilitat. Conceptes bàsics |
1.1. Creixement i desenvolupament: implicacions ambientals
1.2. Desenvolupament sostenible
1.3. Reptes del desenvolupament sostenible
1.4. Els agents de la sostenibilitat
1.5. Iniciatives per a un desenvolupament sostenible |
2. La mesura de la sostenibilitat |
2.1.Indicadors de sostenibilitat
2.2. Sistemes de gestió territorial de la sostenibilitat
|
3. Creixement econòmic i desenvolupament sostenible |
3.1.Model i creixement econòmic com a desenvolupament sostenible
3.2. El problema des d'un punt de vista econòmic
|
4. Polítiques econòmiques pel desenvolupament sostenible |
4.1. L’assignació de recursos: Fallades de mercat, externalitats,béns públics, la tragèdia dels béns comunals
4.2. El nivell de contaminació òptim
4.3. Polítiques econòmiques
4.4. Valoració econòmica: les preferències de la població
4.5. L’anàlisi cost-benefici i l’anàlisi cost-efectivitat |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
26 |
0 |
26 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
60 |
80 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves mixtes |
|
6 |
28 |
34 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació dels objectius principals, el programa i el pla de treball a seguir en l'assignatura |
Sessió Magistral |
Desenvolupament conceptual dels continguts, amb explicació de casos reals i referències documentals fonamentals per complementar i desenvolupar continguts. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Propostes d'aplicació de les eines presentades als continguts de les sessions magistrals. Inclou debats per orientar la consolidació de criteris de sostenibilitat |
Atenció personalitzada |
Seguiment del projecte d'aplicació i de l'assoliment individual dels conceptes i mètodes de l'assignatura |
Descripció |
Atenció per e-mail i presencial a l'aula
Seguiment del desenvolupament del projecte de treball de curs
Consultes i dubtes en horari de tutoria |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Inclou debats i desenvolupament de aplicacions metodològiques. Tots els exercicis són obligatoris. |
40 |
Proves mixtes |
|
Proves de validació de conceptes adquirits. |
60 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria constarà d'una prova mixta (objectiva tipus test i de desenvolupament) referida al conjunt dels continguts d'aquesta assignatura i equivaldrà al 100% de la qualificació. |
Bàsica |
Saladié, O. i Oliveras, J., Desenvolupament sostenible, 2010, Publicacions URV
Vegara, J.M., Barracó, H., Colldeforns, M., Relea, F. i Rodríguez, P., Introducción al medio ambiente y a la sostenibilidad, 2004, Vicens Vives
Jordi Pigem, Revalorar el Món. Els valors de la sostenibilitat, 2010, Consell assessor per al Desenvolupament Sostenible
Leff, E., Saber ambiental. Sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder, 2010, Siglo XXI
Diamond, J., Colapso. Por qué unas sociedades perduran y otras desaparecen, 2006, Debate
Oriol Nel·lo, Aquí, no! Els conflictes territorials a Catalunya, 2003, Ed. Empúries
García, E., Medio ambiente y sociedad, 2005, Alianza
Lasagabaster, I. (Coord.), La sostenibilidad desde la Universidad: una reflexión interdisciplinar, 2013, Universidad del País Vasco
|
Per a cada apartat del programa s'aportaran referències documentals |
Complementària |
Rachel Carson, La primavera silenciosa, 2005, Ed. Crítica
Soledad Morales (ed.), Som el que consumim, 2011, Editorial UOC
Anton Clavé, S. (Ed.), 10 lliçons sobre turisme. El repte de reinventar, 2012, Ed. Planeta
Bengochea, A., Magadán, M. i Rivas, J., Actividad turística y medio ambiente, 2006, Septem Ediciones
Correa, E., Girón, A., Guillén, A. y Ivanova, A. (Eds.), Tres crisis. Economía, finanzas y medio ambiente, 2011, Miguel Angel Porrúa
Sánchez, M. i Pulido, J.I., Medida de la sostenibilidad turística. Propuesta de un índice sintético, 2008, Editorial Universitaria Ramón Areces
González, F. i Oliveras, J., Ordenació del territori i sostenibilitat al Camp de Tarragona, 2007, Fundació Josep Recasens
Castañer, M. (Ed.), El planejament territorial a Catalunya a inici del segle XXI, 2012, Institut d'Estudis Catalans
Sabaté, X. (Coord.), Turisme sostenible: experiències europees aplicables a Catalunya, 2007, CADS
Pere Riera, Dolores García, Bengt Kriström y Runar Brännlund, MANUAL DE ECONOMÍA AMBIENTAL Y DE LOS RECURSOS NATURALES, 2005, Thomson Paraninfo
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|