DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) TÈCNIQUES QUALITATIVES Codi 21214104
Ensenyament
Grau de Geografia i Ordenació del Territori (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
USTROV , YURY
Adreça electrònica yury.ustrov@urv.cat
maria.boada@urv.cat
Professors/es
USTROV , YURY
BOADA CUERVA, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura introdueix els principals conceptes relacionats amb la metodologia qualitativa de recerca, identifica les situacions adequades per al seu us en les investigacions científiques i estudis aplicats en l'àmbit del turisme.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Utilitzar la informació geogràfica per a la descripció, l’anàlisi i la interpretació del territori
 A7 Relacionar i sintetitzar informació geogràfica transversal, amb capacitat de comprendre el llenguatge d’altres especialistes, per a l’anàlisi i diagnòstic territorial
 A9 Aplicar tècniques de treball de camp i conèixer de forma directa el territori per a analitzar-lo i interpretar-lo
 A10 Obtenir, analitzar, expressar cartogràficament i interpretar informació territorial
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Coneix i elabora un informe qualitatiu
 A7 Coneix i aplica les assumpcions bàsiques del paradigma qualitatiu i els seus diferents enfocaments per al disseny de la investigació
 A9 Desenvolupa activitats de recopilació de dades (treball de camp)
 A10 Anàlisi de dades amb software específic
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la investigació qualitativa 1.1. Què és la recerca i per a què serveix?
1.2. Dades quantitatives i qualitatives i anàlisi quantitatiu i qualitatiu
1.3. Què és la recerca qualitativa?
1.4. Característiques diferencials entre la recerca qualitativa i la recerca quantitativa
1.5. El procés de recerca
2. Disseny de la investigació qualitativa 2.1. Justificació: Quan és apropiada?
2.2. Orientacions teòriques
2.3. Tècniques de recollida de dades
2.4. Unitat d'anàlisi
2.5. Mostra i mostreig
2.6. Accés al camp
2.7. Tècniques d'anàlisi de dades
3. Tècniques de recollida de dades 3.1. Entrevista
3.2. Grup focal
3.3. Observació
3.4. Estudi de cas
3.5. Altres
5. Presentació de resultats qualitatius 5.1. Cànons de rigor en els estudis qualitatius
5.2. L'informe de recerca
4. Anàlisi de dades qualitatives 4.1. Característiques de les dades qualitatives
4.2. Mètodes d'análisi i interpretació
4.3. Software per a l'anàlisi de dades

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A7
A9
A10
30 15 45
Treballs
A9
B5
B6
C3
C4
15 45 60
Resolució de problemes, exercicis
A9
B5
C3
14 7 21
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A5
A7
B6
C3
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, els seus continguts, metodologia i sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició participativa dels conceptes de l'assignatura.
Treballs A la primera sessió de l'assignatura es detallaran els treballs a realitzar, les seves característiques i dates de lliurament. El treball principal de l'assignatura es realitzarà en grup i es presentarà de manera escrita i oral.
Resolució de problemes, exercicis Al llarg de les classes de laboratori i seminaris, es proposaran exercicis per a practicar els conceptes apresos en les sessions magistrals. Alguns d'aquests exercicis requeriran una preparació prèvia per part dels estudiants.
Atenció personalitzada Abans i després de les classes, en hores de visita i per email. Per a visites presencials, es recomana confirmar una cita per email amb els professors de l'assignatura prèviament.

Atenció personalitzada
Descripció
Abans i després de les classes, en hores de visita i per email. Per a visites presencials, es recomana confirmar una cita per email amb els professors de l'assignatura prèviament.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A9
B5
B6
C3
C4
A la primera sessió de l'assignatura es detallaran els treballs a realitzar, les seves característiques i dates de lliurament. El treball principal de l'assignatura es realitzarà en grup i es presentarà de manera escrita i oral. En aquesta part de la nota s'inclouen els resultats d'alguns dels exercicis de les classes pràctiques. 45%
Proves mixtes
A5
A7
B6
C3
Examen final que avalua tots els continguts tant teòrics com pràctics de l'assignatura. 50%
Altres  

Participació activa a les classes teòriques i pràctiques, així com al llarg de les presentacions d'altres grups.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'exigeix una nota mínima de 4/10 a l'examen per a poder fer mitja amb la resta d'elements de l'avaluació de l'assignatura.

L'avaluació de la segona convocatòria correspon a:

- 50% examen

- 50% treballs

Els estudiants que hagin suspès o no s'hagin presentat a la primera convocatòria hauran de parlar amb els professors de l'assignatura per a que se'ls assigni quines parts de l'avaluació els caldrà repetir o realitzar de nou.


Fonts d'informació

Bàsica Hillman, W. & Radel, K. (eds.), Qualitative Methods in Tourism Research: Theory and Practice., 2018, Channel View Publications, Bristol, UK
García Ballesteros, A., Métodos y Técnicas Cualitativas en Geografía Social, 1998, Oikos-Tau, Vilassar de Mar
Hay, I., Qualitative Research Methods in Human Geography (4th ed.), 2016, Oxford University Press, Oxford
Veal, A.J, Research Methods for Leisure and Tourism (5th ed.), 2017, Pearson, London
Patton, M.Q., Qualitative Research and Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice (4th ed.), 2015, Thousand Oaks, Sage
Silverman, D., Doing Qualitative Research (5th ed.), 2017, Sage: London
Dwyer, L.; Gill, A. & Seetaram, N., Handbook of Research Methods in Tourism: Quantitative and Qualitative Approaches, 2014, Edward Edgar, Cheltelham, UK
Goodson, L. & Phillimore, J., Qualitative Research in Tourism: Ontologies, Epistemologies and Methodologies (Contemporary Geographies of Leisure, Tourism and Mobility), 2004, Routledge, London

Complementària Bodenhamer, D.J.; Corrigan, J. & Harris, T.M. (eds.), Deep Maps and Spatial Narratives., 2015, Indiana University Press, Bloomington, Indiana, US
Berg, B.L., Qualitative Research Methods for the Social Sciences, 2014, Pearson Education

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent