Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Utilitzar la informació geogràfica per a la descripció, l’anàlisi i la interpretació del territori |
| A6 |
Dominar instruments de planificació, programació, projecció, anàlisi i diagnosi del territori |
| A7 |
Relacionar i sintetitzar informació geogràfica transversal, amb capacitat de comprendre el llenguatge d’altres especialistes, per a l’anàlisi i diagnòstic territorial |
| A8 |
Realitzar propostes d’ordenació i gestió territorial i de localització de serveis i activitats a diferents escales |
| A9 |
Aplicar tècniques de treball de camp i conèixer de forma directa el territori per a analitzar-lo i interpretar-lo |
| A10 |
Obtenir, analitzar, expressar cartogràficament i interpretar informació territorial |
| A11 |
Crear, gestionar i mantenir bases de dades de caràcter territorial i realitzar el seu tractament geoestadístic |
| A13 |
Generar sensibilitat i interès per les problemàtiques socials, territorials i ambientals |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Discrimina la informació útil sobre medi físic per a l'elaboració d'un pla d'ordenació del territori i l'aplica en l'elaboració d'anàlisis territorials
| | A6 |
Identifica les diferents fases d'elaboració, gestió i avaluació d'un pla d'ordenació territorial, explica les seves determinacions i n'analitza els continguts bàsics
| | A7 |
Formula i exposa gràficament diagnòstics territorials sobre medi físic a partir d'una anàlisi prèvia
Coneix criteris d'ordenació territorial derivats d'altres camps de coneixement del medi natural
| | A8 |
Formula i exposa gràficament objectius relacionats amb el medi físic per a un pla d'ordenació territorial a partir d'un diagnòstic previ
Formula i dissenya propostes de categories d'ordenació del medi natural i agrari tenint en compte els objectius territorials per a un espai determinat
| | A9 |
Identifica sobre el terreny els principals components del medi físic a tenir en compte i susceptibles d'ordenar en un pla
Explica i justifica sobre el terreny el resultat de la determinació de la capacitat d'acollida del medi natural d'un espai concret analitzat prèviament
| | A10 |
Obté, elabora i expressa cartogràficament la informació sobre medi físic necessària per a l'anàlisi i el diagnòstic territorials d'un espai concret
Projecta i expressa cartogràficament categories d'ordenació del medi natural i agrari
| | A11 |
Crea una base de dades territorial sobre un espai determinat i la tracta posteriorment per tal poder determinar l'impacte de les normatives d'afectació territorial i la capacitat d'acollida del medi natural
| | A13 |
Valora l'aplicació real dels coneixements adquirits en l'ensenyament en la solució de problemes territorials
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Accepta i compleix les normes del grup
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
|
Tema |
Subtema |
1. LA PRÀCTICA DE LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL |
1.1. Conceptes i objectius
1.2. Regulacions i normatives amb afectació territorial
1.3. Agents
1.4. Tipus i fonts d’informació
1.5. Tècniques d'obtenció, elaboració i exposició de la informació necessària per a la confecció d’un pla territorial
|
2. EL PROCÉS DE PLANEJAMENT TERRITORIAL (I). ANÀLISI I DIAGNÒSTIC D'UN TERRITORI |
2.1. Etapes i continguts
2.2. Informació i anàlisi preliminar
2.3. Diagnòstic. DAFO i fitxes de problemes/dinàmiques territorials.
2.4. Unitats de síntesi i mapa de dinàmiques
|
3. EL PROCÉS DE PLANEJAMENT TERRITORIAL. FORMULACIÓ D'UN PLA DEL MEDI FÍSIC D'UN TERRITORI. |
3.1. Elaboració de matrius: impacte, aptitud, capacitat d'acollida.
3.2. Definició del model territorial
3.3. Elaboració d’objectius
3.4. Disseny de propostes d'actuació
3.5. Proposta de categories d'ordenació
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
10 |
5 |
15 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
6 |
1 |
7 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
8 |
16 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
20 |
5 |
25 |
Treballs |
|
4 |
30 |
34 |
Presentacions / exposicions |
|
12 |
24 |
36 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del funcionament de l'assignatura i del treball a realitzar |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortida de treball de camp vinculada al territori estudiat, en la fase d'anàlisi-diagnosi o en la fase de propostes. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exposició per part dels alumnes de diverses tasques relacionades amb el procés d'elaboració del treball, amb el suport i supervisió del professor. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Anàlisi territorial amb SIG. Realització de cartografia específica per al treball, recerca i elaboració de dades i informació, a l'aula de SIG. |
Treballs |
Realització d'un treball de planificació d'un territori que es definirà en iniciar el curs. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions orals a l'aula de les diferents parts del treball de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada. |
Descripció |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups.
L'atenció personalitzada es realitzarà normalment durant les hores de treball a l'aula.
Fora d'aquest horari, també es podrà concertar atenció personalitzada amb el professor, amb cita prèvia.
També es realitzarà atenció personalitzada a través del correu-e: sergi.saladie@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Identificació i exposició sobre el terreny dels principals problemes o de les propostes d'actuació |
5% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Participació en l'exposició de diverses tasques relacionades amb el procés d'elaboració del treball. |
5% |
Treballs |
|
Concreció en un document final de tots els treballs duts a terme durant el curs en relació al territori treballat. |
55% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposicions orals a l'aula de les diferents fases d'elaboració del treball. |
10% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova sobre els continguts teòrics de l'assignatura, i que inclou preguntes amb diferents alternatives de resposta i l'alumne ha d'escollir-ne una. |
25% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Convé ser molt puntuals en els terminis de presentació i lliurament de les diferents tasques, ja que el procés d'elaboració del treball dura tot el quadrimestre, ja que el retard en una fase del treball provoca que no es pugui realitzar la següent. El lliurament amb retard (màxim 24 hores) es penalitzarà en la nota d'aquella activitat (-25%). El lliurament més enllà de les 24h. següents a la data i hora límit establerts en cada cas, implica la no avaluació de la tasca i l'alumne haurà de presentar-la en segona convocatòria. Totes les activitats avaluables han de superar-se com a mínim amb una qualificació de 5 sobre 10 per poder fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. Les activitats avaluables amb una qualificació per sota de 5 s'hauran de recuperar en segona convocatòria, en el format propi de cadascuna de les activitats avaluables (treball o prova tipus test). La part pràctica de l'assignatura es desenvolupa en el marc del Programa d'Aprenentatge-Servei de la URV (http://www.urv.cat/estudis/serveis_virtuals/AprenentatgeServeialaURV.html). A l'inici de l'assignatura es confirmaran els agents i els àmbits territorials on s'aplicarà l'experiència APS. Nota 1: seguint els consells del Vicerectorat de Docència i EEES, durant el desenvolupament de les proves no serà permès de dur rellotge, telèfon ni cap mena de dispositiu de comunicació i transmissió de dades. l no compliment d'aquestes mesures comportarà la immediata retirada del full d'examen i la qualificació de 0 en l'examen. Nota 2: Igualment, resta prohibit l'ús de telèfons mòbils a l'interior de l'aula durant les sessions teòriques i pràctiques. Durant aquestes sessions l'ús d'internet quedarà restringits a aquelles pàgines relacionades amb el continguts de l'assignatura. L'incompliment d'aquests preceptes comportarà l'expulsió de l'aula durant la resta d'aquella sessió. |
Bàsica |
Observatori del Paisatge de Catalunya, Catàleg de paisatge del Camp de Tarragona, Generalitat de Catalunya. Departament de Política Territorial i Obres Públiques., Barcelona, 2010
Observatori del Paisatge de Catalunya , Catàleg de paisatge de les Terres de l'Ebre, Generalitat de Catalunya. Departament de Política Territorial i Obres Públiques., Barcelona, 2010
MATA, R.; TARROJA, À. (coords.), El paisaje y la gestión del territorio. Criterios paisajísticos en la ordenación del territorio y el urbanismo , Diputació de Barcelona , Barcelona, 2006
GÓMEZ OREA, D., Ordenación Territorial, Mundi-Prensa i Editorial Agrícola Española, Madrid, 2002
PUJADAS, R,; FONT, J. , Ordenación y planificación territorial , Editorial Síntesis. Col. Espacios y Sociedades, Serie Mayor, nº 8 , Madrid, 1998
LLOP, C. , Paisatges en transformació: intervenció i gestió paisatgístiques, Diputació de Barcelona, Barcelona, 2009
Departament de Política Territorial i Obres Públiques, Pla territorial parcial del camp de Tarragona, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2010
GABIÑA, J., Prospectiva y ordenación del territorio. Hacia un proyecto de futuro, Marcombo. Boixareu editores, Barcelona, 1998
GALIANA, L.; VINUESA, J. (Coords.), Teoría y práctica para una ordenación racional del territorio, Editorial Síntesis. Col. Espacios y Sociedades, Serie Mayor, nº 11, Madrid, 2010
MALLARACH, J.M. , Criteris i mètodes d'avaluació del patrimoni natural , Generalitat de Catalunya. Departament de Medi Ambient. Documents dels Quaderns de medi ambient, núm., Barcelona, 1999
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL: ÀMBIT SOCIAL I ECONÒMIC/21214120 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
SISTEMES D'INFORMACIÓ GEOGRÀFICA/21214112 | MARC DE LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL/21214118 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|