DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL: ÀMBIT FÍSIC Codi 21214119
Ensenyament
Grau de Geografia i Ordenació del Territori (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Geografia
Coordinador/a
SALADIE GIL, SERGI
Adreça electrònica sergi.saladie@urv.cat
Professors/es
SALADIE GIL, SERGI
Web http://http://www.urv.cat/dgeo/
Descripció general i informació rellevant És una assignatura complementària d'ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL: ÀMBIT SOCIAL I ECONÒMIC. Aquests consisteixen en: a) Una part teòrica de l'assignatura que aborda inicialment els conceptes i temes que no s'han abordat específicament en assignatures anteriors, com ara el paper del paisatge o dela agents que intervenen en el procés d'ordenació. b) Una altra part teòrica que aporta el coneixement de l'estructura d'un pla d'ordenació del territori, incloent la informació i anàlisi territorial, diagnòstic territorial, disseny d'objectius i de models territorials, formulació d'alternatives i propostes i, finalment, formes de gestió i avaluació. S'aporten coneixements sobre tècniques d'obtenció, elaboració i exposició de la informació necessària per a la confecció del pla i s'insisteix específicament en els aspectes vinculats als espais lliures (naturals o agraris). c) Bona part de l'assignatura s'estructura al voltant de l'aplicació sobre un territori concret dels coneixements adquirits en la part anterior, amb l'elaboració d'un pla d'ordenació territorial d'un àmbit supramunicipal. Aquest treball conté elaboració d'informació de camp i estadística, expressió escrita, cartogràfica i gràfica dels resultats, discussió sobre temes territorials específics i formulació de propostes d'actuació que cal defensar davant de la classe. Això permet no només aplicar els coneixements adquirits a l'assignatura sinó també aplicar els coneixements teòrics i pràctics adquirits al llarg de tot l'ensenyament, aportant també un vessant pràctic de gran valor en l'assumpció de competències professionals per als futurs geògrafs. La part pràctica de l'assignatura està previst de realitzar-se en el marc del Programa d'Aprenentatge-Servei de la URV (http://www.urv.cat/estudis/serveis_virtuals/AprenentatgeServeialaURV.html). (pendent de confirmar).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Utilitzar la informació geogràfica per a la descripció, l’anàlisi i la interpretació del territori
 A6 Dominar instruments de planificació, programació, projecció, anàlisi i diagnosi del territori
 A7 Relacionar i sintetitzar informació geogràfica transversal, amb capacitat de comprendre el llenguatge d’altres especialistes, per a l’anàlisi i diagnòstic territorial
 A8 Realitzar propostes d’ordenació i gestió territorial i de localització de serveis i activitats a diferents escales
 A9 Aplicar tècniques de treball de camp i conèixer de forma directa el territori per a analitzar-lo i interpretar-lo
 A10 Obtenir, analitzar, expressar cartogràficament i interpretar informació territorial
 A11 Crear, gestionar i mantenir bases de dades de caràcter territorial i realitzar el seu tractament geoestadístic
 A13 Generar sensibilitat i interès per les problemàtiques socials, territorials i ambientals
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Discrimina la informació útil sobre medi físic per a l'elaboració d'un pla d'ordenació del territori i l'aplica en l'elaboració d'anàlisis territorials
 A6 Identifica les diferents fases d'elaboració, gestió i avaluació d'un pla d'ordenació territorial, explica les seves determinacions i n'analitza els continguts bàsics
 A7 Formula i exposa gràficament diagnòstics territorials sobre medi físic a partir d'una anàlisi prèvia
Coneix criteris d'ordenació territorial derivats d'altres camps de coneixement del medi natural
 A8 Formula i exposa gràficament objectius relacionats amb el medi físic per a un pla d'ordenació territorial a partir d'un diagnòstic previ
Formula i dissenya propostes de categories d'ordenació del medi natural i agrari tenint en compte els objectius territorials per a un espai determinat
 A9 Identifica sobre el terreny els principals components del medi físic a tenir en compte i susceptibles d'ordenar en un pla
Explica i justifica sobre el terreny el resultat de la determinació de la capacitat d'acollida del medi natural d'un espai concret analitzat prèviament
 A10 Obté, elabora i expressa cartogràficament la informació sobre medi físic necessària per a l'anàlisi i el diagnòstic territorials d'un espai concret
Projecta i expressa cartogràficament categories d'ordenació del medi natural i agrari
 A11 Crea una base de dades territorial sobre un espai determinat i la tracta posteriorment per tal poder determinar l'impacte de les normatives d'afectació territorial i la capacitat d'acollida del medi natural
 A13 Valora l'aplicació real dels coneixements adquirits en l'ensenyament en la solució de problemes territorials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Accepta i compleix les normes del grup
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç

Continguts
Tema Subtema
1. LA PRÀCTICA DE LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL 1.1. Conceptes i objectius
1.2. Regulacions i normatives amb afectació territorial
1.3. Agents
1.4. Tipus i fonts d’informació
1.5. Tècniques d'obtenció, elaboració i exposició de la informació necessària per a la confecció d’un pla territorial
2. EL PROCÉS DE PLANEJAMENT TERRITORIAL (I). ANÀLISI I DIAGNÒSTIC D'UN TERRITORI 2.1. Etapes i continguts
2.2. Informació i anàlisi preliminar
2.3. Diagnòstic. DAFO i fitxes de problemes/dinàmiques territorials.
2.4. Unitats de síntesi i mapa de dinàmiques
3. EL PROCÉS DE PLANEJAMENT TERRITORIAL. FORMULACIÓ D'UN PLA DEL MEDI FÍSIC D'UN TERRITORI. 3.1. Elaboració de matrius: impacte, aptitud, capacitat d'acollida.
3.2. Definició del model territorial
3.3. Elaboració d’objectius
3.4. Disseny de propostes d'actuació
3.5. Proposta de categories d'ordenació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A6
A7
A13
10 5 15
Pràctiques de camp/sortides
A9
A10
A11
A13
B5
6 1 7
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A6
A7
A8
A10
B5
8 8 16
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
A6
A7
A8
A10
A11
B5
20 5 25
Treballs
A5
A7
A8
A10
A11
B5
4 30 34
Presentacions / exposicions
C4
12 24 36
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A6
A7
A13
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del funcionament de l'assignatura i del treball a realitzar
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques de camp/sortides Sortida de treball de camp vinculada al territori estudiat, en la fase d'anàlisi-diagnosi o en la fase de propostes.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exposició per part dels alumnes de diverses tasques relacionades amb el procés d'elaboració del treball, amb el suport i supervisió del professor.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Anàlisi territorial amb SIG. Realització de cartografia específica per al treball, recerca i elaboració de dades i informació, a l'aula de SIG.
Treballs Realització d'un treball de planificació d'un territori que es definirà en iniciar el curs.
Presentacions / exposicions Presentacions orals a l'aula de les diferents parts del treball de l'assignatura.
Atenció personalitzada Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups. L'atenció personalitzada es realitzarà normalment durant les hores de treball a l'aula. Fora d'aquest horari, també es podrà concertar atenció personalitzada amb el professor, amb cita prèvia. També es realitzarà atenció personalitzada a través del correu-e: sergi.saladie@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
A9
A10
A11
A13
B5
Identificació i exposició sobre el terreny dels principals problemes o de les propostes d'actuació 5%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A6
A7
A8
A10
B5
Participació en l'exposició de diverses tasques relacionades amb el procés d'elaboració del treball. 5%
Treballs
A5
A7
A8
A10
A11
B5
Concreció en un document final de tots els treballs duts a terme durant el curs en relació al territori treballat. 55%
Presentacions / exposicions
C4
Exposicions orals a l'aula de les diferents fases d'elaboració del treball. 10%
Proves objectives de tipus test
A6
A7
A13
Prova sobre els continguts teòrics de l'assignatura, i que inclou preguntes amb diferents alternatives de resposta i l'alumne ha d'escollir-ne una. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Convé ser molt puntuals en els terminis de presentació i lliurament de les diferents tasques, ja que el procés d'elaboració del treball dura tot el quadrimestre, ja que el retard en una fase del treball provoca que no es pugui realitzar la següent. El lliurament amb retard (màxim 24 hores) es penalitzarà en la nota d'aquella activitat (-25%). El lliurament més enllà de les 24h. següents a la data i hora límit establerts en cada cas, implica la no avaluació de la tasca i l'alumne haurà de presentar-la en segona convocatòria.

Totes les activitats avaluables han de superar-se com a mínim amb una qualificació de 5 sobre 10 per poder fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.

Les activitats avaluables amb una qualificació per sota de 5 s'hauran de recuperar en segona convocatòria, en el format propi de cadascuna de les activitats avaluables (treball o prova tipus test).

La part pràctica de l'assignatura es desenvolupa en el marc del Programa d'Aprenentatge-Servei de la URV (http://www.urv.cat/estudis/serveis_virtuals/AprenentatgeServeialaURV.html). A l'inici de l'assignatura es confirmaran els agents i els àmbits territorials on s'aplicarà l'experiència APS.

Nota 1: seguint els consells del Vicerectorat de Docència i EEES, durant el desenvolupament de les proves no serà permès de dur rellotge, telèfon ni cap mena de dispositiu de comunicació i transmissió de dades. l no compliment d'aquestes mesures comportarà la immediata retirada del full d'examen i la qualificació de 0 en l'examen.

Nota 2: Igualment, resta prohibit l'ús de telèfons mòbils a l'interior de l'aula durant les sessions teòriques i pràctiques. Durant aquestes sessions l'ús d'internet quedarà restringits a aquelles pàgines relacionades amb el continguts de l'assignatura. L'incompliment d'aquests preceptes comportarà l'expulsió de l'aula durant la resta d'aquella sessió.


Fonts d'informació

Bàsica Observatori del Paisatge de Catalunya, Catàleg de paisatge del Camp de Tarragona, Generalitat de Catalunya. Departament de Política Territorial i Obres Públiques., Barcelona, 2010
Observatori del Paisatge de Catalunya , Catàleg de paisatge de les Terres de l'Ebre, Generalitat de Catalunya. Departament de Política Territorial i Obres Públiques., Barcelona, 2010
MATA, R.; TARROJA, À. (coords.), El paisaje y la gestión del territorio. Criterios paisajísticos en la ordenación del territorio y el urbanismo , Diputació de Barcelona , Barcelona, 2006
GÓMEZ OREA, D., Ordenación Territorial, Mundi-Prensa i Editorial Agrícola Española, Madrid, 2002
PUJADAS, R,; FONT, J. , Ordenación y planificación territorial , Editorial Síntesis. Col. Espacios y Sociedades, Serie Mayor, nº 8 , Madrid, 1998
LLOP, C. , Paisatges en transformació: intervenció i gestió paisatgístiques, Diputació de Barcelona, Barcelona, 2009
Departament de Política Territorial i Obres Públiques, Pla territorial parcial del camp de Tarragona, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2010
GABIÑA, J., Prospectiva y ordenación del territorio. Hacia un proyecto de futuro, Marcombo. Boixareu editores, Barcelona, 1998
GALIANA, L.; VINUESA, J. (Coords.), Teoría y práctica para una ordenación racional del territorio, Editorial Síntesis. Col. Espacios y Sociedades, Serie Mayor, nº 11, Madrid, 2010
MALLARACH, J.M. , Criteris i mètodes d'avaluació del patrimoni natural , Generalitat de Catalunya. Departament de Medi Ambient. Documents dels Quaderns de medi ambient, núm., Barcelona, 1999

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL: ÀMBIT SOCIAL I ECONÒMIC/21214120

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SISTEMES D'INFORMACIÓ GEOGRÀFICA/21214112
MARC DE LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL/21214118
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent