DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) INSTRUMENTS PER A LA PLANIFICACIÓ DEL DESENVOLUPAMENT TERRITORIAL Codi 21214209
Ensenyament
Grau de Geografia i Ordenació del Territori (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Optativa 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Geografia
Coordinador/a
CACERES SILVA, JORDI
Adreça electrònica jordi.caceres@urv.cat
Professors/es
CACERES SILVA, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén introduir l'alumnat, a més d'alguns plantejaments teòrics sobre el desenvolupament de base local, en els principals tipus de programes i plans vinculats al desenvolupament territorial, així com algunes de les tècniques bàsiques que s'utilitzen en la seva elaboració.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer el marc legal, polític-administratiu i competencial de la professió de geògraf
 A3 Explicar la diversitat del territori a diferents escales i comprendre les seves relacions espacials
 A6 Dominar instruments de planificació, programació, projecció, anàlisi i diagnosi del territori
 A7 Relacionar i sintetitzar informació geogràfica transversal, amb capacitat de comprendre el llenguatge d’altres especialistes, per a l’anàlisi i diagnòstic territorial
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els conceptes bàsics de desenvolupament territorial i les normatives tant territorials com sectorials que ho poden possibilitar
 A3 Entén diferents models de desenvolupament territorial en funció de les escales
 A6 Coneix i domina les fases i tècniques d'un pla de desenvolupament territorial
 A7 Sap aplicar indicadors de desenvolupament i d’innovació territorial/regional
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Desenvolupament dels continguts teòrics
1. Conceptes bàsics per la dinamització territorial Competitivitat, desenvolupament, innovació, cooperació, cohesió, i gobernança. L'Estratègia de Lisboa.
2. Agents territorials Cooperació público-privada, xarxes col.lectives, i participació en plans i programes.
3. Desenvolupament territorial i innovació. Territoris innovadors. Sistemes productius locals innovadors.
4. Dinàmiques en entorns industrials i metropolitans: estratègies i accions Àrees metropolitanes. Àrees logístiques. Xarxes de mobilitat. Accions socials i d'ocupació.
5. Impacte dels fons europeus en el desenvolupament territorial. Tipologies. Fons desenvolupament regional. Fons socials.
CONTINGUTS PRÀCTICS
La dinamització territorial i planificació Compoenents del pla. Diferents tipus de plans.
Agents territorials i el paper de l'administració. Estudi de cas.
Trajectòries industrials i gobernança. Estudi de casos.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A7
13 13 26
Presentacions / exposicions
A1
A6
4 8 12
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A3
A6
4 8 12
Treballs
A1
A7
2 8 10
Atenció personalitzada
A1
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A3
A6
A7
1 5 6
Proves objectives de tipus test
A1
A7
1 5 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Donat el contingut aplicat de l'assignatura, s'exposarà la metodologia de treballs durant els propers mesos. A fi i efecte, que l'alumne realitzi un seguiment continuat dels continguts teòrics i pràctics.
Sessió Magistral Es pretén explicar els elements que intervenen en la dinamització territorial, l'organització, etc.
Presentacions / exposicions Treball individualitzat amb exposicions a classe per part de l'alumne.
Treball de grup per posar en comú i fomentar la discussió.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Diversos supòsits pràctics d'instruments de dinamització preferentment no de l'àmbit català.
Ressenyes de lectures.
Treballs Consisteix en la realització de material de síntesi de l'assignatura.
Atenció personalitzada Atenció en el seguiment dels treballs i presentacions i exposicions.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor prepararà un quadre de treball amb el seguiment que ha de fer l'alumne entorn els treballs i exposicions, que posteriorment avaluarà.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A1
A6
Defensa dels treballs realitzats de forma individual o bé col.lectiva. 10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A3
A6
Dossier de treballs relacionats amb les pràctiques i lectures 15%
Treballs
A1
A7
Treball de curs referent a iniciativa de dinamització territorial. 30%
Proves de desenvolupament
A3
A6
A7
Examen amb temes de desenvolupament teòric i pràctic. 30%
Proves objectives de tipus test
A1
A7
Prova tipus test per consolidar els conceptes de l'assignatura. 15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumne haurà d'haver superat cadascuna de les metodologies avaluables per aprovar l'assignatura. En segona convocatòria només haurà de presentar o examinar-se de les proves o treballs no superats.


Fonts d'informació

Bàsica SALOM, J. y ALBERTOS, J.M., Redes socioinstitucionales, estrategias de innovación y desarrollo territorial en España., 2009, Universitat de València.
ANTON, S. y GONZÁLEZ REVERTÉ, F., A propósito del turismo., 2007, UOC
MARCHENA, M., Agenda para planificadores locales. Turismo sostenible y gestión municipal. , 1999, Organización Mundial del turismo.
FOLCH, R., El territorio como sistema. Conceptos y herramientas de ordenación., 2002, Diputació de Barcelona.
ALBURQUERQUE et al., Guía de aprendizaje sobre integración productiva y desarrollo económico territorial., 2008, IDR y CSIC Sevilla

Diversos tipus de plans i programes de desenvolupament territorial que es detallaran en el moodle.

Les lectures proposades també es detallaran al moodle.

Complementària VAZQUEZ BARQUERO, A., Desarrollo local, una estrategia para tiempos de crisis, Universitat Forum vol.1 núm. 2,

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PRÀCTICA DE LA PLANIFICACIÓ DEL DESENVOLUPAMENT TERRITORIAL/21214210

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INSTRUMENTS PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL I URBANÍSTICA/21214207

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL: ÀMBIT FÍSIC/21214119
ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL: ÀMBIT SOCIAL I ECONÒMIC/21214120
 
Altres comentaris
Important: s'aconsella el seguiment de les classes presencials, presentacions i treballs a lliurar a causa del caràcter aplicat i pràctic de l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent