Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer el marc legal, polític-administratiu i competencial de la professió de geògraf |
| A3 |
Explicar la diversitat del territori a diferents escales i comprendre les seves relacions espacials |
| A6 |
Dominar instruments de planificació, programació, projecció, anàlisi i diagnosi del territori |
| A7 |
Relacionar i sintetitzar informació geogràfica transversal, amb capacitat de comprendre el llenguatge d’altres especialistes, per a l’anàlisi i diagnòstic territorial |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els conceptes bàsics de desenvolupament territorial i les normatives tant territorials com sectorials que ho poden possibilitar
| | A3 |
Entén diferents models de desenvolupament territorial en funció de les escales
| | A6 |
Coneix i domina les fases i tècniques d'un pla de desenvolupament territorial
| | A7 |
Sap aplicar indicadors de desenvolupament i d’innovació territorial/regional
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Desenvolupament dels continguts teòrics |
1. Conceptes bàsics per la dinamització territorial |
Competitivitat, desenvolupament, innovació, cooperació, cohesió, i gobernança. L'Estratègia de Lisboa. |
2. Agents territorials |
Cooperació público-privada, xarxes col.lectives, i participació en plans i programes. |
3. Desenvolupament territorial i innovació. |
Territoris innovadors. Sistemes productius locals innovadors. |
4. Dinàmiques en entorns industrials i metropolitans: estratègies i accions |
Àrees metropolitanes. Àrees logístiques. Xarxes de mobilitat. Accions socials i d'ocupació. |
5. Impacte dels fons europeus en el desenvolupament territorial. |
Tipologies. Fons desenvolupament regional. Fons socials. |
CONTINGUTS PRÀCTICS |
|
La dinamització territorial i planificació |
Compoenents del pla. Diferents tipus de plans. |
Agents territorials i el paper de l'administració. |
Estudi de cas. |
Trajectòries industrials i gobernança. |
Estudi de casos. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
13 |
13 |
26 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
8 |
12 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
4 |
8 |
12 |
Treballs |
|
2 |
8 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
5 |
6 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
5 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Donat el contingut aplicat de l'assignatura, s'exposarà la metodologia de treballs durant els propers mesos. A fi i efecte, que l'alumne realitzi un seguiment continuat dels continguts teòrics i pràctics. |
Sessió Magistral |
Es pretén explicar els elements que intervenen en la dinamització territorial, l'organització, etc. |
Presentacions / exposicions |
Treball individualitzat amb exposicions a classe per part de l'alumne.
Treball de grup per posar en comú i fomentar la discussió. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Diversos supòsits pràctics d'instruments de dinamització preferentment no de l'àmbit català.
Ressenyes de lectures. |
Treballs |
Consisteix en la realització de material de síntesi de l'assignatura.
|
Atenció personalitzada |
Atenció en el seguiment dels treballs i presentacions i exposicions. |
Descripció |
El professor prepararà un quadre de treball amb el seguiment que ha de fer l'alumne entorn els treballs i exposicions, que posteriorment avaluarà. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Defensa dels treballs realitzats de forma individual o bé col.lectiva. |
10% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Dossier de treballs relacionats amb les pràctiques i lectures |
15% |
Treballs |
|
Treball de curs referent a iniciativa de dinamització territorial. |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Examen amb temes de desenvolupament teòric i pràctic. |
30% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova tipus test per consolidar els conceptes de l'assignatura. |
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'alumne haurà d'haver superat cadascuna de les metodologies avaluables per aprovar l'assignatura. En segona convocatòria només haurà de presentar o examinar-se de les proves o treballs no superats. |
Bàsica |
SALOM, J. y ALBERTOS, J.M., Redes socioinstitucionales, estrategias de innovación y desarrollo territorial en España., 2009, Universitat de València.
ANTON, S. y GONZÁLEZ REVERTÉ, F., A propósito del turismo., 2007, UOC
MARCHENA, M., Agenda para planificadores locales. Turismo sostenible y gestión municipal. , 1999, Organización Mundial del turismo.
FOLCH, R., El territorio como sistema. Conceptos y herramientas de ordenación., 2002, Diputació de Barcelona.
ALBURQUERQUE et al., Guía de aprendizaje sobre integración productiva y desarrollo económico territorial., 2008, IDR y CSIC Sevilla
|
Diversos tipus de plans i programes de desenvolupament territorial que es detallaran en el moodle.
Les lectures proposades també es detallaran al moodle. |
Complementària |
VAZQUEZ BARQUERO, A., Desarrollo local, una estrategia para tiempos de crisis, Universitat Forum vol.1 núm. 2,
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PRÀCTICA DE LA PLANIFICACIÓ DEL DESENVOLUPAMENT TERRITORIAL/21214210 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
INSTRUMENTS PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL I URBANÍSTICA/21214207 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL: ÀMBIT FÍSIC/21214119 | ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL: ÀMBIT SOCIAL I ECONÒMIC/21214120 |
|
|
Altres comentaris |
Important: s'aconsella el seguiment de les classes presencials, presentacions i treballs a lliurar a causa del caràcter aplicat i pràctic de l'assignatura. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|