DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PROJECTE 2 Codi 21234106
Ensenyament
Grau de Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4 Obligatòria Primer 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Geografia
Coordinador/a
BLAY BOQUÉ, JORDI
MURO MORALES, JOSÉ IGNACIO
Adreça electrònica joseignacio.muro@urv.cat
jordi.blay@urv.cat
joan.alberich@urv.cat
Professors/es
MURO MORALES, JOSÉ IGNACIO
BLAY BOQUÉ, JORDI
ALBERICH GONZÁLEZ, JOAN
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura Projecte 2 planteja un treball de curs que consisteix en l'elaboració d'un exemple de memòria social d'un Pla d'Ordenació urbana Municipal per a un municipi català. En concret, l'objectiu és desenvolupar el contingut, des d'un punt de vista teòric i també pràctic d'aquest tipus de documents, elaborant els principals indicadors sociodemogràfics que normalment s'hi utilitzen. El seu contingut està relacionat amb les assignatures de Demografia i Geografia urbana

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Dissenyar, realitzar i avaluar propostes i projectes de planificació i gestió territorial a diferents escales que contribueixin a la sostenibilitat ambiental i a la millora de qualitat de vida de la població
 A4 Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial
 A5 Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals
 A6 Obtenir i produir cartografia que contribueixi a l’anàlisi i la diagnosis territorial
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en l’àmbit de la geografia, l’anàlisi territorial i la sostenibilitat
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Realitza projectes d’ordenació en les seves diferents fases: anàlisi i diagnòstic territorial, programació, projecció i planificació
 A4 Domina i coneix les fonts d’informació geogràfica
Classifica informació geogràfica i aplica tècniques de regionalització per a la diagnosis territorial
 A5 Coneix i aplica correctament les tècniques pròpies de l’anàlisi estadística (descriptiva i probabilística) sobre bases de dades geogràfiques
Realitza inventaris i recopila observacions directes del territori a partir de treball de camp
Aplica mètodes i tècniques d’anàlisi espacial amb la finalitat de detectar vulnerabilitats i resoldre problemes territorials
 A6 Dissenya productes gràfics i cartogràfics per a l’anàlisi territorial i ambiental, així com per a les propostes d’ordenació territorial
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identifica la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i té la motivació per afrontar-lo.
Segueix un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identifica les causes i aplica els coneixements propis de la disciplina
 CT4 Identifica el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunica i actua dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Es compromet amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·labora dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Gestiona i organitza el treball i el temps d’acord amb la planificació donada
Proposa millores a les orientacions relatives de com organitzar el treball amb qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció: Memòries socials 1.1 Què són
1.2. Continguts
1.3. Marc legal
2. Fonts d'informació sociodemogràfica i
urbana
2.1 Censos i padrons de població
2.2. Cens d'habitatges
2.3 Cadastre
2.4. Activitat econòmica
3. Construcció d'indicadors 3.1. Estructura de població
3.2. Taxes, creixement i projeccions
3.3. Característiques de l'espai residencial
3.4. Dotacions i equipaments
3.5. Desigualtats i vulnerabilitats
4. Elaboració gràfica i cartogràfica
5. Redacció i presentació del document
final

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 5 6
Sessió Magistral
A3
10 10 20
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A4
A5
A6
12 8 20
Pràctiques de camp/sortides
CT3
5 5 10
Treballs
A3
A4
A5
A6
CT3
CT4
10 30 40
Atenció personalitzada
2 2 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a la presa de contacte, presentació de l'assignatura i recollida d'informació dels estudiants.
Sessió Magistral Exposición de los contenidos de la asignatura y, especialmente, explicación de los ejercicios que se deberá frealizar por parte de los alumnos.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'exercicis d'obtenció d'informació i d'anàlisi demogràfica, mitjançant l'ús d'internet i de diversos programes informàtics, especialment excel.
Pràctiques de camp/sortides Sortida de mig dia per realitzar treball de camp i recollida de dades.
Treballs Resultat del seguiment d'un estudi o projecte.
Atenció personalitzada Suport individualitzat a l'alumne a través de tutories presencials o virtuals.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment de l'elaboració del treball. S'estatblirà un calendari de tutories al llarg del curs

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A4
A5
A6
Pràctiques a l'aula d'informàtica per a l'elaboració d'indicadors i material cartogràfic 40
Treballs
A3
A4
A5
A6
CT3
CT4
Elaboració del treball de curs 50
Altres  

Assistència i participació a classe

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal lliurar totes les activitats avaluables i que la seva nota sigui superior a 4, i, per aprovar, que la mitjana de totes les activitats avaluatives sigui superior a 5. En cas de suspendre alguna d'aquestes activitats, en segona convocatòria s'ha de presentar novament l'activitat suspesa.


Fonts d'informació

Bàsica TIMS, Duncan, El mosaico urbano. Hacia una teoria de la diferenciación residencial, 1976, Madrid. Instituto de Estudios de Administración Lo
BUZAI, G., Mapas sociales urbanos, 2003, Buenos Aires, Lugar
COSTAS, Anton, Llibre Blanc de l’Habitatge a Barcelona, 2006, Barcelona, UB, Ajuntament de Barcelona


Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DEMOGRAFIA: TÈCNIQUES PER LA L'ANÀLISI DE LA POBLACIÓ/21234104
GEOGRAFIA URBANA: CIUTAT, PAISATGE I DINÀMIQUES METROPOLITANES/21234105

 
Altres comentaris
És necessari cursar de manera paral·lela les assignatures de Demografia i Geografia Urbana
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent