DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) HISTORIA DE LA PSICOLOGÍA Código 11204001
Titulación
Grado en Psicología (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Psicología
Coordinador/a
BOADA NAVARRO, ROGER
Correo-e roger.boada@urv.cat
Profesores/as
BOADA NAVARRO, ROGER
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura d'Història de la Psicologia pretén oferir als alumnes la possibilitat d'endinsar-se en l'estudi del desenvolupament històric de la psicologia, des dels seus inicis com a disciplina independent de la filosofia fins als darrers avenços com a disciplina científica en l'actualitat. El programa concedeix especial èmfasi al procés a través del qual la psicologia s’ha constituït i progressat com a disciplina científica. Els temes i el seu conjunt es vertebren d’acord amb una lògica del descobriment científic que afavoreixi que l’alumne relacioni les diferents etapes del desenvolupament d’aquesta disciplina des d’una perspectiva històrica, i sobretot que identifiqui i avaluï de forma crítica els diferents enfocaments i teories, així com que adquireixi coneixements sobre les aportacions més rellevants dels autors més representatius de la història de la psicologia.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions.
 A2 Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics.
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Conèixer quins són els problemes clau en els quals s'ha interessat i interessa la psicologia com ciència i la manera com aquests han anat abordant-se en les diferents etapes del seu desenvolupament.
Conèixer la contribució que han fet altres disciplines al naixement, desenvolupament i consolidació de la psicologia com disciplina científica.
Conèixer les diferents fonts i instruments dels quals disposa l'historiador per poder reconstruir la història de la disciplina.
 A2 Ser capaç d'identificar, analitzar i valorar de manera crítica i no dogmàtica els diferents enfocaments i teories que se n'han anat proposant al llarg del desenvolupament històric de la disciplina i els autors més representatius.
Conèixer els nous reptes amb els quals s'enfronta la psicologia com ciència en l'actualitat.
 A5 Conèixer i familiaritzar-se amb els diferents mètodes i tècniques d'investigació que s'han adoptat a l'estudi de la psicologia des dels seus inicis fins l'actualitat.
 A10 Conèixer quins són els problemes clau en els quals s'ha interessat i interessa la psicologia com ciència i la manera com aquests han anat abordant-se en les diferents etapes del seu desenvolupament.
Ser capaç d'identificar, analitzar i valorar de manera crítica i no dogmàtica els diferents enfocaments i teories que se n'han anat proposant al llarg del desenvolupament històric de la disciplina i els autors més representatius.
Conèixer i familiaritzar-se amb els diferents mètodes i tècniques d'investigació que s'han adoptat a l'estudi de la psicologia des dels seus inicis fins l'actualitat.
Conèixer els nous reptes amb els quals s'enfronta la psicologia com ciència en l'actualitat.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
Reflexiona, revisa y evalúa el proceso de gestión de la información.

Contenidos
tema Subtema
Tema 1. La història de la psicologia en el context de la filosofia, la metodologia i la història de la ciència. - Introducció a la metodologia i la filosofia de la ciència

- Història de la ciència i història de la psicologia
Tema 2. Aproximació a les arrels de la psicologia: el naixement de la psicologia com a ciència en el segle XIX. La psicologia com a ciència:

- Antecedents filosòfics

- La contribució de la fisiologia i la psicofísica

- Wilhem Wundt: de la psicologia filosòfica a la psicologia científica
Tema 3. La psicologia de l'inconscient. - Freud i la teoria psicoanalítica

- Anàlisi i crítiques

- La psicoanàlisi després de Freud
Tema 4. La psicologia europea de la consciència: orígens i primeres escoles. - L'estructuralisme (Thitchener)

- L'Escola de Würzburg

- La psicologia de l'acte (Brentano)

- La psicologia de la Gestat

Tema 5. El desenvolupament de la psicologia als EE. UU. i el naixement de la psicologia aplicada. - L'impacte de la teoria de l'evolució en la disciplina psicològica

- La psicologia de William James

- El funcionalisme

- Naixement i consolidació de la psicologia aplicada i la psicologia professional
Tema 6. Els dos paradigmes predominants en el segle XX: conductisme i cognitivisme.

- El conductisme i la reacció antimentalista

- Del conductisme clàssic als neoconductismes

- El conductisme radical

- La crisi del paradigma conductista i la revolució cognitiva

- La psicologia cognitiva: antecedents, naixement, relacions interdisciplinars i postulats teòrics

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A1
1 1 2
Seminarios
A1
A2
C3
4 11 15
Sesión magistral
A1
A2
24 48 72
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A1
A2
A5
A10
16 40 56
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas objetivas de tipo test
A1
A2
A5
A10
C3
6 0 6
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l’assignatura: objectius, blocs temàtics, organització, metodologia, fonts d’informació disponibles, criteris i vies d’avaluació, etc.
Torn obert de preguntes.
Seminarios Els seminaris se centraran en la lectura, anàlisi i comentari de texts. S’establirà un calendari d’acord amb el qual l’alumne haurà de treballar pel seu compte texts i materials seleccionats prèviament pel professor; posteriorment es posaran en comú a l’aula les qüestions treballades que suscitin més interès i/o dificultats. EL TREBALL PREVI DE L'ALUMNE ÉS IMPRESCINDIBLE.
Sesión magistral Les sessions magistrals estaran vertebrades a través d'exposicions teòriques clarament estructurades i integrades entre si que seran conduïdes pel professor i que tindran un caràcter obert i dinàmic, on l’alumne haurà de tenir una presència activa, de manera que la seva participació sigui clau en el seu desenvolupament. Durant les exposicions en qüestió, que sovint es complementaran amb presentacions en format powerpoint o altres recursos audiovisuals, el professor tractarà de comprovar el grau de seguiment de l’alumnat. PERQUÈ L'ALUMNE EN PUGUI FER UN SEGUIMENT ADEQUAT, CAL QUE TREBALLI ELS CONTINGUTS D'UNA SESSIÓ A UNA ALTRA.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Plantejament de problemes d’interès metodològic (identificació de variables en dissenys experimentals, ús del temps de reacció com a variable dependent, etc.) i psicològic (contrastació d’hipòtesis de contingut psicològic, etc.).

Realització d’experiments senzills a l’aula.

Anàlisi i interpretació de resultats obtinguts en investigacions psicològiques.

Posada en comú a l’aula.

EL TREBALL PREVI DE L'ALUMNE ÉS IMPRESCINDIBLE.
Atención personalizada Si s'escau, l'alumne podrà rebre atenció personalitzada de la professora: aclariment de dubtes, orientació, consultes...

Atención personalizada
descripción
A petició de l'alumne, s'atendran consultes i es resoldran dubtes en l'espai i horari convinguts amb el professor. Es duran a terme sessions grupals de resolució de dubtes abans dels exàmens parcials. Cal tenir present, a més a més, l'horari d'atenció a l'alumnat del professor en el període lectiu corresponent.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas objetivas de tipo test
A1
A2
A5
A10
C3
Prova objectiva tipus test amb 3 opcions de resposta i penalització de les errades sobre els continguts de les sessions magistrals i els seminaris. 100
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Es durà a terme un examen parcial, un examen final i un examen de recuperació. En tots els casos serà un examen tipus test amb 3 opcions de resposta en que els errors penalitzen (es restarà un encert per cada dues errades). Les preguntes inclouran els continguts de les sessions magistrals i dels seminaris. Les preguntes implicaran majoritàriament processos de raonament, elaboració i relació entre diferents punts del temari. Cal recordar que les presentacions audiovisuals utilitzades a l'aula suposen material de suport per a les classes, però en cap cas la totalitat dels continguts avaluats. Tot allò que s'hagi treballat a les sessions presencials pot ser objecte d'avaluació a la prova objectiva tipus test.

El primer examen parcial tindrà caràcter alliberador. Els estudiants que superin el 5, podran avaluar-se només de la segona meitat dels continguts el dia del segon examen parcial. Els estudiants que no superin el primer parcial, s'avaluaran de tota la matèria de l'assignatura el dia de l'examen final.

Tots els estudiants que no hagin superat l'assignatura després del segon parcial, hauran d'avaluar-se de TOTA LA MATÈRIA el dia de l'examen de recuperació. No serà possible guardar la nota de cap dels parcials en aquest cas. És possible presentar-se a pujar nota a l'examen de recuperació sense renunciar a la nota obtinguda als exàmens parcials.



Fuentes de información

Básica J. D. Greenwood , Historia de la Psicología: un enfoque conceptual, 2011, Mèxic - McGraw Hill
T. H. Leahey, Historia de la Psicología, Sisena - any 2005, Madrid - Prentice Hall
C. Santamaría, Historia de la Psicología, 2018, Madrid - Ariel

Complementaria

Complementària

Brennan, J. F. (1999). Historia y Sistemas de la Psicología. Mèxic: Pearson Educación. (5a ed.)

Brennan, J. F. (2000). Psicología. Historia y Sistemas. Lecturas. Mèxic: Pearson Educación. (2a ed.)

Burgos, J. M. (2014). Historia de la Psicología. Madrid: Palabra

Carpintero, H. (1994). Historia de la Psicología en España. Madrid: EUDEMA.

Hergenhan, B. R. (2001). Introduccción a la Historia de la Psicología. Madrid: Ediciones Paraninfo.

Tortosa, F. (2006). Una historia de la Psicología moderna. Madrid: McGraw Hill. [2a ed.]

Tortosa, F. i Civera, C. (2006). Historia de la Psicología. Madrid: McGraw Hill.

Altres

Díez, J. A. i Moulines C. U. (2008). Fundamentos de Filosofía de la Ciencia. Barcelona: Ariel. [3a ed.]

García-Albea, J. E. (1993). Mente y conducta. Ensayos de psicología cognitiva. Madrid: Trotta.

 

 

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
MOTIVACIÓN Y EMOCIÓN/11204007


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.