DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) APRENENTATGE I CONDICIONAMENT Código 11204102
Titulación
Grau de Psicologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Segon 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
FERRÉ ROMEU, MARIA PILAR
Correo-e mariadelpilar.ferre@urv.cat
daniel.rivera@urv.cat
anabel.folch@urv.cat
Profesores/as
FERRÉ ROMEU, MARIA PILAR
RIVERA GUAJARDO, DANIEL ARTURO
FOLCH MAS, ANA ISABEL
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura tracta d'un procés bàsic de gran importància per als organismes: L'aprenentatge. Es tracta d'un procés que facilita moltíssim la seva adaptació a l'entorn. Especialment quan l'entorn no és estable i canvia, el fet de disposar de processos d'aprenentatge dóna molta flexibilitat als organismes per adaptar-s'hi. En aquesta assignatura, en concret, s'estudiaran els coneixements més importants acumulats des que l'aprenentatge es començà a estudiar de forma científica.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions.
 A2 Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics.
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Conèixer les diferents orientacions teòriques des de les que s'han estudiat l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
 A2 Dominar la terminologia bàsica en psicologia de l'aprnentage, la memòria, la percepció i l'atenció.
Entendre els problemes més rellevants que s'han plantejat en l'àmbit de l'estudi de l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció, així com les solucions proposades.
Conèixer les dades més importants acumulats durant el segles XX i XXI sobre l'estructura i funcionament de la memòria humana i dels processos, mecanismes i fenòmens de l'aprenentatge.
Establir les relacions pertinents entre percepció, atenció, aprenentatge i memòria, i entre aquests i altres processos psicològics bàsics.
Llegir de forma crítica la informació bibliogràfica sobre l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
 A5 Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
 A10 Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1-Introducció a l'estudi de l'aprenentatge i tipus d'aprenentatge 1-Concepte d'aprenentatge
2-Marcs teòrics en l'estudi de l'aprenentatge
3-Tipus d'aprenentatge
Tema 2-Procediments bàsics de condicionament clàssic 1-Els inicis del condicionament clàssic: Els treballs de Pavlov
2-El paradigma del condicionament clàssic
3-Fases del condicionament clàssic
4-Condicionament clàssic excitatori
5-Condicionament clàssic inhibitori
Tema 3-Variables i fenòmens en condicionament clàssic 1-Variables que afecten al condicionament clàssic
2-Fenòmens de condicionament clàssic
Tema 4-Procediments bàsics de condicionament operant o instrumental 1-Els primers treballs de Thorndike i Skinner
2-El paradigma del condicionament instrumental
3-Fases del condicionament instrumental
4-Procediments de condicionament instrumental
Tema 5-Variables i fenòmens en condicionament instrumental 1-Variables que afecten al condicionament instrumental
2-Fenòmens de condicionament instrumental
Tema 6-Influències biològiques i cognitives en l'aprenentatge 1-Processos biològics en l'aprenentatge
2-Processos cognitius en l'aprenentatge

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A1
A2
17 20 37
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
A10
B1
10 8 18
Atenció personalitzada
B1
0.5 0 0.5
 
Proves objectives de tipus test
A1
A2
A10
2 7 9
Proves objectives de tipus test
A1
A2
A10
2 8 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Durant la primera sessió de les classes teòriques i pràctiques es presentarà als alumnes l'assignatura i se'ls exposaran els objectius, continguts, metodologies i avaluació que s'utilitzaran.
Sessió Magistral Les sessions teòriques consistiran en l'exposició, per part del professor, dels continguts teòrics inclosos al programa de l'assignatura. Donat que part del contingut d'aquesta assignatura és experimental, de vegades l'exposició consistirà en la descripció d'experiments, dels quals els alumnes hauran d'identificar les variables implicades i interpretar-ne els resultats.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Les pràctiques consistiran en:
1) La simulació de fenòmens de condicionament clàssic, instrumental, i d'aprenentatge implícit mitjançant programes d'ordinador dissenyats amb aquesta finalitat concreta.
2) Identificació de variables i conceptes rellevants en situacions experimentals relacionades amb l'aprenentage i el condicionament.
Atenció personalitzada S'atendrà de forma individual als alumnes durant l'horari d'atenció del professor.

Atenció personalitzada
descripción
La professora, durant les hores d'atenció a l'alumnat, atendrà els dubtes de l'assignatura.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves objectives de tipus test
A1
A2
A10
S'avaluaran els coneixements teòrics de l'assignatura. Es tindrà en compte la comprensió dels alumnes dels conceptes treballats a l'assignatura. També es tindrà en compte la seva capacitat per entendre la lògica de les investigacions realitzades en l'àmbit de l'aprenentatge, per interpretar-ne els resultats i relacionar-los amb les diferents propostes teòriques.

Les preguntes sobre els continguts teòrics s'inclouran en les proves objectives tipus test que es faran al llarg del curs.
70%
Proves objectives de tipus test
A1
A2
A10
S'avaluaran els coneixements pràctics de l'assignatura tant pel que fa a les simulacions d'experiments realitzades com a la capacitat d'identificació de fenòmens, variables, etc, en situacions d'aprenentatge. Es tindrà en compte la capacitat dels estudiants d'aplicar els coneixements teòrics.

Les preguntes sobre els continguts pràctics s'inclouran en les proves objectives tipus test que es faran al llarg del curs .
30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els alumnes que no hagin aconseguit una nota mínima de 5 s'hauran de presentar a la segona convocatòria de l'assignatura, consistent en un examen de prova objectiva tipus test que es realitzarà durant la setmana d'exàmens establerta per la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia pel curs 2019-20

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.


Fonts d'informació

Bàsica Alloway, T., Wilson, G., y Graham, J., Sniffy: la rata virtual, última edició disponible,
Domjan, M., Principios de aprendizaje y conducta, última edició disponible,
Froufe, M, Psicología del aprendizaje: principios y aplicacioens conductuales, 2011, Madrid: Paraninfo
De Vicente, F., Psicología del aprendizaje, 2014, Madrid: Síntesis

Complementària Cándido, A., Introducción a la psicología del aprendizaje asociativo, 2000, Biblioteca Nueva
Ormrod, J., Aprendizaje humano, 2005, Prentice Hall
Pellón, R. y Huidobro, A., Inteligencia y aprendizaje, 2004, Ariel
Piñeno, O., Vadillo, M.A., y Matute, H, Psicología del aprendizaje, 2007, Abecedario
Pozo, J.I., Adquisición del conocimiento, 2006, Morata
Pozo, J.I., Psicología del aprendizaje humano, 2014, Morata
Vila, J., Nieto, J. y Rosas, J.M., Investigación contemporánea en aprendizaje asociativo, 2003, Del Lunar
, , ,

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.