DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT II Código 11204110
Titulación
Grau de Psicologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Segon 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
VIGIL COLET, ANDRÉS
DOMÈNECH AUQUÉ, MONTSERRAT
Correo-e andreu.vigil@urv.cat
montserrat.domenech@urv.cat
ivettemargarita.espinoza@urv.cat
Profesores/as
VIGIL COLET, ANDRÉS
DOMÈNECH AUQUÉ, MONTSERRAT
ESPINOZA DÍAZ, IVETTE MARGARITA
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura pretén servir d'introducció a les tècniques d'inferència estadística, especialment a l'anàlisi de la variància i les proves associades. D'aquesta manera es complementen els coneixements assolits en l'assignatura Estadística en les Ciències del Comportament I i s'estableixen els coneixements d'anàlisi de dades bàsics per les futures assignatures de l'àrea.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A9 Conèixer els diferents dissenys d'investigació i els procediments de formulació i contrast d'hipòtesis.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Apendre el disseny bàsic d'una investigació i aprendre a formular i contrastar hipòtesis.
 A9 Conèixer les tècniques estadístiques inferencials bàsiques més habituals en la investigació i la pràctica psicològica.
Apendre a interpretar de forma crítica els resultats d'un investigació.
 A10 Potenciar la capacitat de raonament abstracte.
Conèixer les tècniques estadístiques inferencials bàsiques més habituals en l'investigació i en la pràctica psicològica.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Troba la solució adequada
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
tema Subtema
1.Introducció a l'anàlisi de la variància.
2.El càlcul de l'anàlisi de la variància.

3.Supòsits de l'anàlisi de la variància.
4.Tamany de l'efecte i potència.
5.Introducció als procediments de comparació múltiple
6.P.C.M. Aparellats
7.Contrastos
8.El test khi-quadrat

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A9
A10
B2
15 26 41
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B2
C2
11 12 23
Treballs
A5
A9
A10
1 6 7
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A5
A9
A10
B2
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposicions teòriques sobre el temari recolzades d'exercicis numèrics.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicació pràctica del temari utilitzant el programa SPSSL. Es plantegen situacions concretes que es solucionen utilitzant tècniques estadístiques inferencials. S'introdueixen i analitzen les dades del treball pràctic.
Treballs Relització d'un informe en grup analitzant les dades recollides en un experiment plantejat pel professor.
Atenció personalitzada Respondre dubtes estudiants

Atenció personalitzada
descripción
Consultar els dubtes sobre el temari

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B2
C2
Realització de les pràctiques en l'aula d'informàtica

Aquesta activitat es avaluació única i no es pot recuperar.
10 %
Treballs
A5
A9
A10
Elaboració d'un informe en grup (màxim tres persones) analitzant dades fent servir les tècniques d'anàlisi utilitzades en les pràctiques.

Aquesta activitat es avaluació única i no es pot recuperar.
20%
Proves objectives de tipus test
A5
A9
A10
B2
Examen tipus test. Aquesta activitat tindrà una segona convocatòria de recuperació 70%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Aron, A; i Aron, E.N., Estadística para psicología. Buenos Aires, 2001, Buenos Aires, Prentice Hall.
Balluerka, N., y Vergara, A.I., Diseños de investigación experimental en Psicología. , 2002, Madrid. Prentice Hall.
Pagano, R. , Estadística para las ciencias del comportamiento. , 1999, Buenos Aires. Thomson.
Pascual, J; Frías, D; y Garcia, F. , El diseño y la investigación experimental en Psicología. , (1995) , Valencia. Cristobal Serrano
, Guia SPSS: http://psico.fcep.urv.cat/spss/, ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.