DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) AVALUACIÓ I DIAGNÒSTIC PSICOLÒGIC II Código 11204114
Titulación
Grau de Psicologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
MORALES HIDALGO, PAULA
Correo-e paula.morales@urv.cat
joana.roige@urv.cat
Profesores/as
MORALES HIDALGO, PAULA
ROIGÉ CASTELLVÍ, JOANA
Web
Descripción general e información relevante En aquesta part de la matèria, l'alumne ha d'adquirir coneixement sobre els diferents àmbits d'aplicació de l'avaluació psicològica així com de proves específiques dels mateixos.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A7 Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació.
 A11 Conèixer el marc legal que regula la pràctica professional i ajustar-se als principis ètics i al codi deontològic de la Psicologia.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A6 Adquirir l'interès i la curiositat necessària per desenvolupar "la sensibilitat diagnòstica" que precisa aquest tasca, així com l'estímul i motivació per sostenir una formació permament en l'àrea.
Conèixer els instruments necessaris (cada un d’ells vinculats al marc teòric corresponent) per a poder realitzar una recopilació sistemàtica de dades sobre l’individu, així com la utilització que ha de fer d’ells tenint en compte el codi deontològic.
 A7 Conèixer els instruments necessaris ( cada un d'ells vincultats al marc teòric corresponent) per a què pugui realitzar una recopilació sistemàtica de dades sobre un individu, així con la utilització que s'ha de fer d'ells tenint en compte el codi deontològic.
Conèixer el concepte d’avaluació i psicodiagnòstic, com una activitat integradora dels diferents aspectes i disciplines que conflueixen en el comportament humà.
 A11 Conèixer el concepte d'avaluació i psicodiagnòstic, com una activitat integradora dels diversos aspectes i disciplines que conflueixen en el comportament humà.
Conèixer els instruments necessaris ( cada un d'ells vincultats al marc teòric corresponent) per a què pugui realitzar una recopilació sistemàtica de dades sobre un individu, així con la utilització que s'ha de fer d'ells tenint en compte el codi deontològic.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
tema Subtema
BLOC C. APLICACIONS C1. Avaluació de la intel.ligència i les aptituds
C2. Detecció o cribratge en psicopatologia
C3. Avaluació del desenvolupament
C4. Avaluació de programes d'intervenció

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A6
A7
A11
14 24 38
Seminaris
A6
A7
A11
B4
C3
10 8 18
Pràctiques a laboratoris
A6
A7
A11
B4
C3
6 8 14
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A6
A7
A11
B4
C3
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Sessió magistral on s'introduïra l'assignatura i l'avaluació de la mateixa.
Sessió Magistral Exposició a classe dels aspectes teòrics de l'assignatura.
Seminaris Sessions pràctiques on s'aplicaran, corregiran i interpretaran diferents proves d'avaluació psicològica. També es treballarà sobre casos a través de visualització de videos i diversos materials.
Pràctiques a laboratoris Sessions en petits grups on s'aplicaran, corregiran i interpretaran diferents proves d'avaluació psicològica.
Atenció personalitzada El professor estarà al despatx en l'horari convingut a disposició de l'alumne per tal de resoldre dubtes relacionats amb els aspectes teòrics i pràctics de l'assignatura.

Atenció personalitzada
descripción
En l'horari convingut amb l'alumne, es realitzarà una tutoria personalitzada per resoldre dubtes sobre els treballs pràctics de l'assignatura.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminaris
A6
A7
A11
B4
C3
Treball 27,5
Pràctiques a laboratoris
A6
A7
A11
B4
C3
Treball 12,5
Proves objectives de tipus test
A6
A7
A11
B4
C3
Proves objectives tipus test 60
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació del grau d'adquisició de coneixements i de la qualitat en l'execució dels coneixements i habilitats, pròpies de l'assignatura, es farà a través de la feina feta per l'alumne/a durant tot l'any.

En aquest sentit, la nota final de l'assignatura inclourà una part teòrica i una part pràctica, que es detallen a continuació:

PART TEÒRICA:

Aquesta part de l'assignatura s'avaluarà mitjançant una prova objectiva tipus test (examen) i valdrà un 60% de la nota final.

La data de la primera convocatòria coincidirà amb la darrera sessió magistral de l'assignatura.

La segona convocatòria d'examen es realitzarà el dia de la convocatòria oficial proposada per la Universitat.

PART PRÀCTICA:

Aquesta part de l'assignatura s'avaluarà a través diversos treballs que es realitzaran en grups de 3-4 persones i valdrà un 40% de la nota final.

  • Treball tema C1 i C2 (2,5 punts): Administració d'un test d'intel·ligència i d'un instrument de cribratge psicopatològic, correcció i elaboració de l'informe corresponent
  • Treball tema C3 (1 punt): Informe a realitzar en base al treball realitzat als seminaris i la reflexió posterior de l'alumne/a
  • Treball tema C4 (0,5 punt): Informe a realitzar en base al treball realitzat als seminaris i la reflexió posterior de l'alumne/a

IMPORTANT:

1) Per aprovar l'assignatura, l'alumne/a haurà d'obtenir una puntuació igual o superior a 5 (sobre 10) en cadascuna de les parts de l'assignatura, es a dir, en la part pràctica i en la part teòrica (examen).

2) Per superar la part pràctica,

  • La mitjana ponderada de les cinc pràctiques haurà de ser igual o superior a 5 (sobre 10).
  • Els treballs hauran d'entregar-se dins del termini establert.
  • Donat que es tracta d'un treball continuat i pràctic, no hi haurà recuperació d'aquesta part de l'assignatura i en el cas d'obtenir una nota inferior a 5, l'assignatura constarà com a suspesa.

3) No es guardarà ni la nota de l'examen, ni la nota del treball per a cursos posteriors.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.


Fonts d'informació

Bàsica Moreno-Rosset, C. , Evaluación psicológica: Concepto, proceso y aplicación en las áreas del desarrollo y de la inteligencia., Sanz y Torres, 2005
Barrio, V, Evaluación psicológica aplicada a diferentes contextos, UNED, 2003
Fernández-Ballesteros, R, Introducció a la evaluación psicològica I y II, Pirámide, 2005
Buela-Casal, G; Sierra, JC, Manual de evaluación psicológica, Siglo XXI, 1997
Cohen, RJ; Swerdlik, ME, Pruebas y evaluación psicológicas, McGraw-Hill, 2002
Forns i Santacana, M., Avaluació Psicològica, Fundació per la Universitat Oberta de Catalunya., 2004
Nugent, L et al., Manual del Sistema de observación de la conducta del recién nacido (NBO), TEA Ediciones, 2010

Complementària

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
AVALUACIÓ CLÍNICA/11204271


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
AVALUACIÓ I DIAGNÒSTIC PSICOLÒGIC I/11204113
 
Otros comentarios
ES RECOMANA HAVER CURSAT PRÈVIAMENT L'ASSIGNATURA AVALUACIÓ I DIAGNÒSTIC PSICOLÒGIC I
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.