DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) PSICOLOGIA DE L'EDUCACIÓ I Código 11204117
Titulación
Grau de Psicologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
DURAN BONAVILA, SILVIA
Correo-e silvia.duranb@urv.cat
Profesores/as
DURAN BONAVILA, SILVIA
Web
Descripción general e información relevante Aquesta matèria introdueix l’alumne en una mirada psicològica dels processos educatius. Descriu les principals teories de la psicologia de l’educació, amb especial atenció al marc constructivista, i delimita l’espai professional del psicòleg de l’educació.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Acreditar el coneixement dels models teòrics proposats en l’àmbit de la Psicologia de l’Educació, sent capaç d’analitzar críticament les seves aportacions i limitacions.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
Bloc 1. Aproximació a la psicologia de l’educació - La psicologia aplicada a les pràctiques educatives
- Objecte d’estudi, continguts i espais professionals de la P.E.
- Enfocaments i tendències actuals en P.E.
Bloc 2. Les concepcions constructivistes de l'ensenyament i l'aprenentatge. - Aprenentatge, desenvolupament cognitiu i ensenyament.
- La teoria genètica de l’aprenentatge
- Aprenentatge significatiu i teoría de l’assimilació. Implicacions instruccionals.
- La teoria sociocultural del desenvolupament i l’aprenentatge.
- El constructivisme en l'educació.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Sessió Magistral
A1
12 10 22
Resolució de problemes, exercicis
A1
C4
10 10 20
Projectes
A1
C4
6 12 18
Atenció personalitzada
A1
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A1
4 8 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats que permeten un primer apropament als continguts de la matèria.
Sessió Magistral Sessions que tenen el objectiu de presentar als alumnes de forma ordenada i global els aspectes tèorics generals de la Psicologia de l'Educació.
Resolució de problemes, exercicis Resolució individual dels problemes pràctics i dels exercicis proposats, en relació als continguts de la Psicologia de l'Educació.
Projectes Desenvolupament d'un projecte educatiu. Els estudiants relacionen els diferents continguts treballats en l'assignatura amb l'objectiu de donar solució a una necessitat educativa concreta, emulant l'exercici professional.
Atenció personalitzada Seguiment del treball de l'alumne i resolució de dubtes tant a l'aula com en sessions de tutoria.

Atenció personalitzada
descripción
Els alumnes disposen d’hores d’atenció pel seguiment i supervisió del treball individual i en grup. És un temps per la retroalimentació sobre les tasques i produccions a partir dels indicadors d’avaluació. Es promou també el seguiment de la dinàmica de treball en equip.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis
A1
C4
Resolució de problemes i exercicis pràctics de forma individual. 40%

Proves objectives de tipus test
A1
En aquetes proves s'avaluen els continguts teòrics impartits a les classes magistrals.

Cal superar el 50% de la prova.
60%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

- Hi haurà un examen de recuperació pels alumnes que suspenguin les proves objectives tipus test, però no hi haurà una recuperació pels treballs ni per les pràctiques (problemes o exercicis de classe).

-És obligatòria l'assistència a un 80% dels seminaris per aprovar l'assignatura.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Coll, C.; Palacios, J. y Marchesi, A., Desarrollo psicológico y educación 2. Psicología de la educación escolar. , 2ª edición, Alianza
John W. Santrock, Psicología de la educación, 4ª edición, McGraw-Hill

Complementària Trianes, M.V., Educación y competencia social. Un programa en el aula, 1ª, Ediciones Aljibe
Fernández, E.; Justicia, F. & Pichardo, M.C. , Enciclopedia de Psicología Evolutiva y de la Educación. Volumen I. , 1ª, Ediciones Aljibe

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.