DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) LLENGUATGE I COMUNICACIÓ Código 11204119
Titulación
Grau de Psicologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
GUASCH MOIX, MARC
Correo-e marc.guasch@urv.cat
Profesores/as
GUASCH MOIX, MARC
Web http://psico.fcep.urv.es/projectes/gip/esp/
Descripción general e información relevante Com assignatura dins de l'estudi dels processos psicològics bàsics, els objectius que es pretenen aconseguir són els següents: 1.- Conèixer la perspectiva psicològica en l'estudi del llenguatge i de la comunicació. 2.- Entendre quins són els problemes teòrics més rellevants i les solucions proposades. 3.- Familiaritzar-se amb les principals troballes de la recerca en aquest camp i adquirir una visió integrada de les mateixes. 4.- Conèixer quins són els procediments de recerca que permeten a la psicologia abordar les preguntes que es planteja sobre el llenguatge com una facultat de la ment i com un instrument de comunicació. 5.- Establir relacions entre els processos que intervenen en el llenguatge i la comunicació i la resta de processos psicològics bàsics. 6.- Estar informats sobre els àmbits d'aplicació en els quals es poden projectar els coneixements en l'estudi del llenguatge i de la comunicació.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions.
 A2 Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics.
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbit tècnic concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Conèixer la perspectiva psicològica en l’estudi del llenguatge i el pensament humà.
Entendre quins són els problemes teòrics més rellevants i les solucions proposades.
 A2 Familiaritzar-se amb els principals descobriments de la investigació en aquests camps i adquirir una visió integrada dels mateixos.
Establir les relacions entre pensament i llenguatge.
Establir les relacions que hi ha entre processos psicològics bàsics i el pensament i el llenguatge.
 A5 Conèixer quins són els procediments d’investigació que permeten a la psicologia abordar preguntes que es plantegen sobre el pensament, i sobre la facultat del llenguatge i la seva funció comunicativa.
 A10 Conèixer els àmbits d’aplicació en els que es poden projectar els coneixements en l’estudi del llenguatge i el pensament.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1: Introducció a la psicolingüística i a l’estudi de la comunicació
Tema 2: La comunicació com activitat intencional: teories pragmàtiques
Tema 3: Percepció de la parla
Tema 4: El nivell lèxic
Tema 5: Processament sintàctic
Tema 6: Producció del llenguatge
Tema 7: Comprensió del discurs

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
A5
29 29 58
Seminaris
A5
A10
B6
13 13 26
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A2
A5
A10
6 6 12
Pràctiques a laboratoris
A1
A5
9 9 18
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A1
A2
A10
2 30 32
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries En la primera sessió de classe es presentaran els objectius, continguts i sistema d'avaluació de l'assignatura.
Sessió Magistral Les sessions teòriques consistiran en l'exposició, per part del professor, dels continguts inclosos al programa de l'assignatura. En aquesta exposició s'abordaran tant qüestions teòriques com estudis de caràcter empíric-experimental.
Seminaris Els seminaris consistiran en sessions monogràfiques que abordaran amb certa profunditat temes rellevants dins l'àmbit de la psicolingüística i la comunicació. Aquestes sessions poden consistir tant en exposicions per part del professor, com en la visualització de material audiovisual. També poden incloure debats sobre el tema estudiat o preguntes que l'alumne haurà de respondre i justificar sobre el tema tractat.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Les pràctiques a l'aula d'informàtica consistiran en la rèplica d'experiments clàssics dins l'àmbit de la psicolingüística. En aquestes sessions l'alumne podrà actuar com investigador o com participant en l'experiment. Les dades es registraran i posteriorment s'analitzaran i s'interpretaran els resultats.
Pràctiques a laboratoris Les pràctiques a l'aula habitual consistiran en la rèplica d'experiments clàssics dins l'àmbit de la psicolingüística, i el posterior anàlisi dels resultats grupals obtinguts, o bé en la resolució d'exercicis pràctics que es comentaran a la mateixa sessió.
Atenció personalitzada S'oferirà als alumnes sessions de tutoria per tal de valorar el correcte seguiment de l'assignatura i resoldre possibles problemes.

Atenció personalitzada
descripción
Els alumnes tindran al professor disponible durant el seu horari d'atenció per tal de resoldre els dubtes sobre els continguts teòrics i pràctics de l'assignatura, així com per ajudar-los a resoldre els possibles problemes que puguin sorgir en relació a la superació de l'assignatura. Despatx: Edifici Central, Laboratori de Psicologia Telèfon: 977 55 85 67 E-mail: marc.guasch@urv.cat Horari d'atenció: Dimarts: 09:00 a 10:00 Dimecres: 09:00 a 14:00

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminaris
A5
A10
B6
S'avaluaran mitjançant informes de preguntes curtes/exercicis que l'alumne haurà d'entregar via Moodle. 25%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A2
A5
A10
Es replicaran experiments clàssics en psicolingüística a l'aula. S'estudiaran els resultats a classe i s'avaluaran com part dels seminaris (veure seminaris). (inclòs a seminaris)
Pràctiques a laboratoris
A1
A5
Es replicaran experiments clàssics en psicolingüística a l'aula. S'estudiaran els resultats a classe i s'avaluaran com part dels seminaris (veure seminaris). (inclòs a seminaris)
Proves objectives de tipus test
A1
A2
A10
S'avaluaran els continguts teòrics de l'assignatura, així com el contingut de les sessions de seminaris/laboratoris, mitjançant una prova objectiva de tipus test. Es tindrà en compte la comprensió dels conceptes treballats a l'assignatura, així com la correcta comprensió de les dades experimentals estudiades. Es valorarà la capacitat dels alumnes per interpretar els resultats dels estudis i de relacionar-los amb els diferents models i hipòtesis. 75%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent, el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

El 75% de la nota corresponent a les proves objectives tipus test es podrà recuperar en una segona convocatòria similar a la primera. No obstant, el 25% corresponent a la part pràctica de l'assignatura és avaluació continuada i per tant no es pot recuperar.

Fer l'examen és obligatori per superar l'assignatura. Es farà mitjana amb la resta de notes si s'arriba al 4'5 a l'examen. En cas contrari, la nota final serà la de l'examen al 100%.


Fonts d'informació

Bàsica Fernando Cuetos Vega, Julio González Álvarez, Manuel de Vega Rodríguez , Psicología del Lenguaje, 2015, Editorial Médica Panamericana
Montserrat Cortès-Colomé, Psicología de la comunicación lingüística, 2016, Síntesis

Complementària Carroll, D. W., Psicología del lenguaje, 2006, Madrid: Thomson
Belinchón, M., Igoa, J. M. y Rivière, A., Psicología del lenguaje: investigación y teoría, 1992, Madrid:Trotta
Cortès,M., Introducció a la psicologia del llenguatge i de la comunicació, 2006, Barcelona: Publicacions i edicions de la UB
Traxler, M. J., Introduction to Psycholinguistics: Understanding Language Science, 2012, Chichester:Wiley-Blackwell
Warren, P., Introducing Psycholinguistics, 2013, New York: Cambridge UniversityPress
Fernández, E. M. i Cairns, H. S., Fundamentals of Psycholinguistics, 2011, Chichester:Wiley-Blackwell
Harley, T. A., Psicología del lenguaje: de los datos a la teoría, 2009, Madrid: McGraw Hill
Miquel Serra, Comunicación y lenguaje. La nueva neuropsicología cognitiva, 2013, Barcelona: Publicacions i edicions de la UB
Soler, O. (coordinadora), Psicologia del llenguatge, 2006, Barcelona: UOC
Alba-Juez, L. & Lachlan Mackenzie, J., Pragmatics. Cognition, context & culture, 2016, McGrawHill Education

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.