Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A6 |
Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari). |
| A7 |
Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
| A11 |
Conèixer el marc legal que regula la pràctica professional i ajustar-se als principis ètics i al codi deontològic de la Psicologia. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel·ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
| | A6 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,...), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
| | A7 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
| | A10 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
| | A11 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
|
tema |
Subtema |
1. Què és la Psicologia Jurídica i Forense. Àmbits d'aplicació.
|
1.1 Perspectiva històrica
1.2 Concepte i relació amb el Dret
1.3 Conceptes legals bàsics d'importància en la tasca del psicòleg jurídic i forense |
2. El psicòleg davant dels tribunals de justícia.
|
2.1 Pèrits: actuació i informes
2.2 Conceptes bàsics de peritació psicològica |
3. Psicologia Jurídica i Dret Civil i de Família.
|
3.1 Custòdia i règim de visites
3.2 Acolliment i adopcions
3.3 Altres àmbits d'intervenció en Dret Civil |
4. Psicologia Jurídica i Dret Penal.
|
4.1 Valoració de víctimes: credibilitat i efectes
4.2 Agressors: capacitat cognitiva i volitiva
4.3 Els menors i els processos penals
4.4 Violència contra la parella
4.5 Abús sexial infantil |
5. Psicologia Jurídica i Dret Laboral.
|
5.1 Normativa bàsica
5.2 Àmbits d'intervenció: baixes psicològiques, accidents de treball, valoració seqüeles
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
1 |
3 |
Sessió Magistral |
|
5 |
5 |
10 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
5 |
10 |
15 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
17 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
1 |
3 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
5 |
7 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Exposició per part de la professora del funcionament de l'assignatura, valoració dels coneixements, habilitats i expectatives prèvies de l'alumnat |
Sessió Magistral |
Presentació teòrica de l'origen i desenvolupament de la disciplina, marc sociolegal actual i possibilitats d'intervenció. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Treball sobre casos concrets desde la demanda fins a la seva resolució. Elaboració d'un dictamen pericial |
Presentacions / exposicions |
Ratificació oral d'un dictamen pericial davant del grup classe, treball sobre aspectes rellevants de la disciplina |
Atenció personalitzada |
Seguiment presencial i/o virtual de l'assoliment d'aprenentatges i resolució de dubtes. |
descripción |
Presencial en horari d'atenció a l'alumnat previa petició per e-mail o moodle, o bé virtual per les mateixes vies |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Assistència mínima d'un 80% de les classes i participació activa |
10% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Realització d'un dictamen pericial |
25% |
Presentacions / exposicions |
|
Ratificació oral del dictamen pericial davant del grup classe, treball sobre aspectes rellevants de la disciplina |
25% |
Proves mixtes |
|
Examen consistent en preguntes tipus test i un cas pràctic a desenvolupar |
40% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Primera convocatòria. Implica el seguiment de l'assignatura en forma d'avaluació continuada, és a dir, assistència mínima al 80% de les classes i realització de les tasques que es vagin demanant. En cas de no poder adscriure's a aquesta modalitat s'haurà de comunicar al començament de l'assignatura per tal d'establir possibilitats de compensació, com a màxim una setmana després d'iniciat el quadrimestre. Segona convocatòria implica la realització de tasques avaluades que es vagin plantejant, examen i treball que es concretarà a l'inici de la docència. Superar l'assignatura implica una nota mínima de 5 en la part pràctica i de 5 en la part teòrica, de no ser així l'assignatura quedarà suspesa. Durant les activitats d'avaluació no es podrà fer servir cap dispositiu de comunicació i transmissió de dades, sent motiu directe de desqualificació. Així mateix no està permès l'ús de telèfons mòbils durant les classes. |
Bàsica |
García, E (coord), Fundamentos de Psicología Jurídica y Forense, Oxford University Press, 2010
Sierra, JC; Jiménez, EM y Buela-Casal, G (coords), Psicología forense: manual de técnicas y aplicaciones, Biblioteca Nueva, 2006
Jiménez Gómez, F (coord), Evaluación psicológica forense. Matrimonio y procesos de protección con el menor, Amarú ediciones, 2006
|
|
Complementària |
|
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
AVALUACIÓ I DIAGNÒSTIC PSICOLÒGIC I/11204113 | PSICOLOGIA SOCIAL APLICADA/11204112 | AVALUACIÓ I DIAGNÒSTIC PSICOLÒGIC II/11204114 |
|
|
Otros comentarios |
Les característiques de l'assignatura fan imprescindible presentacions orals individuals i grupals davant del grup-classe. És quelcom a tenir en compte a l'hora de valorar la matrícula a la mateixa. En tot cas es recomana que, d'haver-hi algun problema en aquest sentit, es comuniqui a la docent a la major brevetat per tal d'evitar complicacions posteriors. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|