DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) ACCIÓ EDUCATIVA EN FAMÍLIES Código 11224209
Titulación
Grau d'Educació Social (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Pedagogia
Coordinador/a
FERNANDEZ PASCUAL, RICARD
Correo-e ricard.fernandez@urv.cat
Profesores/as
FERNANDEZ PASCUAL, RICARD
Web
Descripción general e información relevante Amb el desenvolupament d'aquesta assignatura, es descriuran les polítiques i els models familiars actuals. Es definiran diversos conceptes, relacionats amb la família amb risc psicosocial i la parentalitat positiva i s'analitzaran i dissenyaran programes d'educació familiar.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A4 Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els quals s'incidirà.
 A4 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
 A6 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B5 Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
tema Subtema
1. Polítiques socials i models familiars.
2. Família en risc psicosocial.
3. Parentalitat positiva i resiliència.
4. Programes d'educació familiar per a la preservació familiar i per a la reunificació familiar.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A4
14 14 28
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
B3
B5
20 20 40
Treballs
A2
A4
A6
B3
B5
C5
17 51 68
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves mixtes
A2
A4
B3
2 6 8
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Treballs Treball, que realitza l'alumne, vinculat amb els continguts de la matèria.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
descripción
Espai destinat a l'estudiant per resoldre i aclarir dubtes que puguin sorgir al llarg de l'assignatura. Orientació, seguiment i supervisió dels treballs elaborats de forma individual o bé en grup. Caldrà concertar cita prèvia a través del correu electrònic següent: jessica.casas@urv.cat

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
B3
B5
Anàlisi de documents, resolució de problemes i exercics, debats, etc. de forma individual o en grup. 30%
Treballs
A2
A4
A6
B3
B5
C5
Disseny d'una acció socioeducativa en families. 40%
Proves mixtes
A2
A4
B3
Prova dels continguts de l'assignatura. 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

  • L'assistència és obligatòria. Es podrà considerar un Pla Alternatiu si es presenta, abans del 30 de setembre, un contracte laboral que coincideixi amb l'horari de l'assignatura.
  • L'examen s'haurà d'aprovar, amb un mínim de 5, per poder fer mitja amb les altres activitats de l'assignatura. Es preveu una segona convocatòria, per a l'alumnat que no superi la prova de la primera.
  • D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica ALCHOURRÓN, M. y OTROS., Resiliencia: descubriendo las propias fortalezas, 2001, Paidós, Buenos Aires.
BALSELLS, M.A., Maltractament infantil i educació familiar, 1997, Universitat de Lleida, Lleida.
BARUDY, J. i DANTAGNAN, M., Los Buenos tratos a la infancia: parentalidad, apego y resiliencia, 2005, Gedisea, Barcelona.
BOUTIN, G. y DURNING, P., Intervenciones socioeducativas en el medio familiar, 1997, Narcea, Madrid.
BRONFENBRENNER, U., La Ecología del desarrollo humano: experimentos en entornos naturales y diseñados , 1987, Paidós, Barcelona.
FORÉS, A. y GRANÉ, J. , La resiliencia: crecer desde la adversidad, 2008, Plataforma, Barcelona.
GERVILLA, A., Família y educación familiar: conceptos clave, situación actual y valores, 2008, Narcea, Madrid.
GOLOMBOK, S. , Models de família: què és el que compta de debò?, 2006, Graó, Barcelona.
GÓMEZ, C. Y OTROS. , Infancia y familias: realidades y tendencias, 2004, Ariel, Barcelona.
GÓMEZ, F. y OTROS, Intervención social con familias, 2008, McGraw Hill, Madrid.
GRACIA, E. y MUSITU, G., Psicología social de la familia, 2000, Paidós, Barcelona.
NAVARRO, I.; MUSITU, G. y HERRERO, J., Familias y problemas: un programa especializado de intervención psicosocial, 2007, Sintesis, Madrid.
RODRIGO, M.J., Preservación familiar : un enfoque positivo para la intervención con familias, 2008, Pirámide, Madrid.
RODRIGO, M.J. y PALACIOS, J., Familia y desarrollo humano, 1998, Alianza, Madrid.
SOTO, J., Manual del educador/a familiar, 2001, Asetil Educación de calle, Vigo.
VALDIVIA, M.C., Madres y padres competentes : claves para optimizar las relaciones con nuestros hijos e hijas , 2012, Graó, Barcelona.
WALSH, F. , Resilencia familiar: estrategias para su fortalecimiento, 2005, Amorrortu Editores, Buenos Aires.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.