DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) INFÀNCIA I SALUT Código 11224210
Titulación
Grau d'Educació Social (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Pedagogia
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Correo-e carmen.ponce@urv.cat
Profesores/as
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripción general e información relevante Amb el desenvolupament d´aquesta assignatura es vol fer una aproximació a experiències educatives per la prevenció i promoció de la salut, així com a les necessitats socio-educatives específiques de determinats col.lectius.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A3 Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
 A10 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit pofessional de la “Intervenció socioeducativa en infància i famílies”.
 A3 Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els quals s'incidirà.
 A6 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
 A10 Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfocament ètic en aquest àmbit de la professió.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
tema Subtema
1. Salut i malaltia
2. Infància en situació de malaltia i hospitalització
3. Salut mental
4. Socioadiccions

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
15 15 30
Pràctiques de camp/sortides
A10
B2
B5
C5
C6
4 24 28
Treballs
A3
A6
C3
29 49 78
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves mixtes
A2
A3
C3
2 6 8
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes. Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Pràctiques de camp/sortides Realització de treballs fora de l’aula: implementació d´un programa de prevenció a centres de secundària.
Treballs Treball de recerca sobre alguns dels continguts de la matèria

Dossier de lectures
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
descripción
Espai destinat a l'estudiant per resoldre i aclarir dubtes que puguin sorgir al llarg de l'assignatura. Seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria (tutories, revisió presencial i/o telemàtica de treballs, ...) tant individuals com grupals. A inici de curs s'informarà dels dies i horaris d'atenció. Caldrà concertar cita prèvia a través del correu electrònic: carmen.ponce@urv.cat

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques de camp/sortides
A10
B2
B5
C5
C6
Realització de treballs fora de l’aula: implementació d´un programa de prevenció a centres de secundària 25%
Treballs
A3
A6
C3
Realització d´un treball de recerca vinculat a un dels temes de la matèria



Lectures
25%




10%
Proves mixtes
A2
A3
C3
Prova escrita sobre els continguts de la matèria 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L´assistència és obligatòria, es podrà considerar un pla alternatiu si es presenta abans del dia 30 de setembre un contracte laboral que coincideixi amb l´horari de l´assignatura.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

Es preveu una segona convocatòria el 15 de gener de 2020, per a l´alumnat que no superi les proves de la primera. En aquest cas, consistirà en una prova de coneixements.

-->


Fonts d'informació

Bàsica COLOMER, C. y ÁVAREZ-DARDET, C., Promoción de la salud y cambio social, Elssevir-Masson S.A., 2010
ECHEBURÚA, E. y REQUESENS, A., Adicción a las redes sociales y nuevas tecnologias en niños y adolescentes, Pirámide, 2012
GRAU, C., Atención educativa al alumnado con enfermedades crónicas o de larga duración., Aljibe, 2004
VIOLANT, V.; MOLINA, Mª C. y PASTOR, C., Guía de estrategias lúdico-creativas para el voluntariado de CiberCaixa hospitalaria, Fundación "La Caixa", 2009
BALSELLS, MªA.; PASTOR, C.; SANAHUJA, J.M.; MOLINA, C.; PONCE, C.; SALMERÓN, C.; PÉREZ, C.; VIOLANT,, Vivir y convivir. Orientaciones para familias de niños y niñas con cardiopatía congénita. , Laertes, 2013
MARCOS DEL CANOP, A. Mª; Topa. G (Eds.), Salud mental comunitaria, UNED, 2012

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.