Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A8 |
Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades. |
| A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
| A11 |
Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix i valora críticament el currículum.
Posseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom cooperatiu, així com la capacitat per promore'l entre els estudiants.
| | A8 |
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom cooperatiu, així com la capacitat per promore'l entre els estudiants.
Coneix i valora críticament el currículum.
Valora el treball en les matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
| | A10 |
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Manifesta tenir les estratègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i evaluació.
| | A11 |
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom cooperatiu, així com la capacitat per promore'l entre els estudiants.
Coneix i valora críticament el currículum.
Poseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Introducció a l’educació matemàtica i llenguatge numèric. |
La matemàtica escolar. Currículum. Competència matemàtica.
Els nombres i la numeració.
Els nombres naturals i la quantitat discreta. Els sistemes de numeració. Patrons numèrics. els nombres de la mesura |
L'aprenentatge del càlcul de suma i resta |
Els inicis de la numeració i el càlcul amb alumnes de Primària.
Recursos didàctics per a l'aprenentatge.Representacions i estratègies.
Càlcul mental i algorismes de càlcul.
|
L'aprenentatge del càlcul multiplicatiu |
Nocions de producte i de divisió.
Estratègies de càlcul.
Representacions i recursos per a l'aprenentatge.
La mesura d'habilitats de càlcul. |
Els nombres racionals a Primària |
Nocions de fracció i nombre racional.
Habilitat de càlcul amb fraccions.
Representacions i recursos.
Ús de la fracció en contextos de probabilitat. |
Geometria elemental |
La classificació de polígons. El cercle. Puzles geomètrics.
Les representacions geomètriques.
Construccions geomètriques amb GeoGebra.
Càlcul de perímetres i de superfícies. Problemes pràctics.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1.5 |
2.5 |
Sessió Magistral |
|
19 |
28.5 |
47.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
26 |
45 |
71 |
Treballs |
|
1 |
4 |
5 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
6 |
0 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
2.5 |
0 |
2.5 |
|
Proves orals |
|
0.5 |
4 |
4.5 |
Proves mixtes |
|
4 |
0 |
4 |
Proves pràctiques |
|
1 |
6 |
7 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició per part de la professora del contingut de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del contingut de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució problemes diversos de la pràctica d'aula relativa a l'aprenentatge del càlcul i de la geometria. |
Treballs |
Elaboració de treballs d'aplicació d'estatègies didàctiques |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Prova pràctica de GeoGebra |
Atenció personalitzada |
Resoldre dubtes |
Descripció |
El professor/a corresponent estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Elaboració de treballs d'aplicació d'estatègies didàctiques |
7% |
Proves pràctiques |
|
Prova pràctica de GeoGebra |
15% |
Proves orals |
|
Prova de càlcul mental |
8% |
Proves mixtes |
|
Proves on intervenen problemes, activitats de desenvolupament i preguntes curtes |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per optar a aprovar en 1a convocatòria, s'han de complir tres condicions: la nota de la primera prova mixta (parcial) ha de ser un mínim de 5 sobre 10, la nota de la segona prova un mínim de 5 sobre 10 i la nota del conjunt de les activitats complementàries ha de ser un mínim de 1,5 sobre el màxim de 3 punts que aporta a la nota final. Amb aquestes condicions superades, la nota de l'assignatura s'obté amb la mitjana ponderada amb els pesos establerts. Si no s'assoleix les tres condicions, l'assignatura queda suspesa en primera convocatòria. En 2a convocatòria, les proves mixtes (anomenades parcials) s'agruparan en un únic examen global de curs, tot i que, es podrà optar a recuperar només la part amb nota menor de 5 (recuperació de parcials). Es manté la nota obtinguda a les activitats complementàries, tot i que, en casos d'alumnes en circumstàncies especials, el professorat pot decidir fer un examen pràctic que substitueixi la nota global d'aquestes activitats Als estudiants repetidors no se'ls manté cap nota d'activitats de cursos passats. En qualsevol de les dues convocatòries s'exigirà dominar les operacions bàsiques sense calculadora. D'acord amb la normativa vigent el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel Consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. |
Bàsica |
Sociedad andaluza de educación matemática, Principios y estándares para la Educación Matemàtica, primera, 2003
, http://deim.urv.cat/~lluisa.girondo/, ,
, http://www.matti.usu.edu, ,
Generalitat de Catalunya, Disseny curricular , ,
|
|
Complementària |
, Textos bàsics de matemàtiques de primària i primers cursos d'ESO, ,
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II/11234106 | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES III/11234107 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana fer un seguiment continu de l'assignatura per tal d'assolir la maduresa necessària per enfrontar-se amb èxit a les activitats d'avaluació. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|