DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS MATEMÁTICAS II Código 11234106
Titulación
Grado en Educación Primaria (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Tercer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Ingeniería Informática y Matemáticas
Coordinador/a
GIRONDO PÉREZ, MARÍA LUISA
Correo-e marialuisa.girondo@urv.cat
Profesores/as
GIRONDO PÉREZ, MARÍA LUISA
Web http://deim.urv.cat/~lluisa.girondo/
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura tracta de la didàctica del llenguatge numèric al llarg de la Primària. Els alumnes han de ser capaços de dissenyar i valorar activitats d'aprenentatge de càlcul, resolució de problemes i nocions bàsiques d'aritmètica.També es tractarà la didàctica del bloc d'Estadística i atzar al llarg de la Primària.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 A8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 A11 Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
 B5 Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix i valora críticament el currículum.
 A2 Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
 A4 Coneix i sap gestionar els recursos adequats a cada nivell i a difernts capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Manisfesta posseir les estratègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes:planificació, recursos i conclusió.
 A8 Posseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
 A10 Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit els hàbits i les destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants
 A11 Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Reconoce las limitaciones y puntos débiles en sus procesos y métodos de trabajo.
Busca nuevos procedimientos y métodos para hacer las cosas.
Identifica los resultados de innovación.
Analiza una situación dada e identifica aspectos que deben mejorar.
Tiene en cuenta a quién y cómo afecta la innovación.
Encuentra nuevos métodos para hacer las cosas.
 B4 Gestiona y organiza el trabajo y el tiempo acuerdo con la planificación dada.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultados de aquello que se espera de la manera adecuada de acuerdo con la bibliografía dada y en el tiempo previsto.
 B5 Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Tiene en cuenta los puntos de vista de los otros e interactúa con ellos de forma constructiva.
Acepta y cumple las normas del grupo.
 B6 Interviene de forma efectiva y transmite información relevante.
En sus presentaciones, utiliza medios de soporte.
Sabe responder a las preguntas que se le formulan.
Sus presentaciones están debidamente preparadas, utilizando estrategias para presentar y llevar a cabo sus presentaciones orales (ayudas audiovisuales, mirada, voz, gesto, control de tiempo,...).
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utiliza programario para la comunicación off-line: editores de textos, hojas de cálculo y presentaciones digitales.
Utiliza programario para la comunicación on-line: herramientas interactivas (web, Moodle, blogs...), correo electrónico, foros, chat, videoconferencias, herramientas de trabajo colaborativo...
 C3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
 C4 Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1 .El currículum actual. Blocs de contingut i processos. Principis per a la didàctica a l'etapa. Les competències matemàtiques a desenvolupar. Les fonts de coneixement.Els estàndars curriculars (nctm) i els estàndars communs per a les matemàtiques(nctm). Altres fonst d'informació (bibliografia, pràctica a l'aula, xarxa....)
DT: La resolució de problemes com a activitat bàsica per desenvolupar competència.
El currículum.
Conceptes i nomenclatura a utilitzar.
L'adquisició de competència matemàtica
La seqüenciació dels aprenentatges.

El treball de formació inicial en aquesta assignatura: Competència matemàtica i competència didàtica dels mestres Conceptes i nocions bàsiques de la didàctica del llenguatge numèric a l'etapa. Inici a disseny d'activitats d'aula ( plantejaments adients i formes de presentació d'UP). Valoració d'activitats ja dissenyades (textos, pràctica escolar...)
Tema2.La numeració posicional i les operacions Suma i resta
2.1El sentit numèric i la comprensió de la numeració posiconal.
2.2L'adquisició de les estructures additives: Sentit de les operacions. Destreses de càlcul mental. Els càlculs xifra a xifra (algorismes de suma i algorismes de resta)
DT: Activitats de canvi de base per afiançar el coneixement del sistema posicional.
Dels primers conceptes numèricsa l'assoliment del valor de posició.Xifres i nombres. Sentit de la magnitud d'un nombre. Dificultats i recursos específics.

Principis per al desenvolupament del sentit numèric i el càlcul additiu comprensiu.Estratègies de càlcul mental.
El càlcul escrit per practicar estratègies.
El càlcul xifra a xifra. Anàlisi de diferents algorismes.
TEMA 3.Les operacions producte i divisió a Primària. La resolució de problemes aritmètics
3.1Sentits de les operacions.Càlcul mental i càlcul escrit. Algorismes. Les relacions múltiple i divisor.
3.2 La resolució de problemes a Primària.Problemes d'aplicació i problemes d'estratègia. El procés de resolució. Matematització de situacions quotidianes i resolució
Diferents significats de l'operació producte i de l'operació divisió.Diferents representacions gràfiques del producte
Construcció i mecanització de taules de multiplicar. Recursos específics. La divisió com a inversa del producte.Extensió dels càlculs multiplicatius a nombres de dues xifres. El paper dels zeros finals.
La divisió com a raó o com a repartiment i raonaments corresponents del càlcul implicat. Recursos visuals.
Els algorismes de producte. Algorismes globals o algorismes xifra a xifra.
Algorismes de divisió. El sentit del residu en una divisió.Noció de múltiple d'un nombre.
Dificultats i recursos en la resolució de problemes.
TEMA 4. Els nombres de la mesura: Fraccions i nombre decimal
4.1 La mesura de magnitudes lineals 4.2Usos de les fraccions: la relació part/tot; les particions de les unitats de mesura;punts a la recta. Altres usos de la fracció: quocient entre dos enters. la fracció com a raó.
4.3Concepte i ús de nombres decimals. Operacions amb decimals. La divisió
amb quocient decimal. El quocient com a nombre mixto. 4.4El raonament proporcional Noció i càlcul de percentatge.
DT: Els raonaments amb fraccions i % exigibles als mestres.
La quantificació de magnituds contínues.Tria d'unitatsde mesura i partició d'aquestes (precisió)
Contextos dús de fraccions i estratègies de representació.Habilitats de càlcul i resolució de situacions amb fraccions.
De les fraccions al nombre "decimal"(valor de posició de les xifres)
Càlcul amb nombres decimals.La divisió decimal.
Contextos d'ús de la noció de %. Problemes quotidians. El % i les fraccions senzilles.

TEMA 5.La didàctica del bloc Estadística i atzar
Classificació i tipus de dades per treballar a Primària. Taules i altres diagrames. Gràfics de freqüència. Escales la noció de mitjana aritmètica. Jocs i nocions bàsiques de probabilitat.
Taules de doble entrada i diagrames de venn.
Gràfics de freqüència. Diagrama de barres. Diagrama de sectors. Altres gràfics.
Idea de distribució estadística. Lectura de valors.
Mitjana aritmètica. Moda.
Succés segur, possible, impossible.
Mesura de la probabilitat. Jocs i activitats per a l'aula.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A1
B3
C3
5 8 13
Sesión magistral
A1
A2
A8
B4
C2
12 24 36
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
A1
A2
A4
A8
A10
A11
B3
B4
B5
B6
C2
C4
30 54 84
Atención personalizada
5 12 17
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació i valoració de les diferents fonts d'informació per treballar l'assignatura.
Valoració bibliogràfica.
Elaboració de taula de nivells a assolir de llenguatge numèric.
Sesión magistral Exposició per part de la professora dels items de coneixement bàsics de cada tema.
Estudi i valoració crítica per part dels alumnes.
Debats al voltat de temes específics ( ús habitual de la calculadora, processos de comprensió i mecanització, etc.)
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria Elaboració, de manera individual en alguns casos i d'altres en forma de grup, de materials i activitats d'aprenentatge.
Justificació de les decisions presses.
Comprensió i posició crítica de manuals impressos.
Atención personalizada Presentació i defensa de projectes d'activitat per les aules de Primària.

Atención personalizada
descripción
Els alumnes tenen dret a consultar amb el professor sempre que vulguin, durant l'horari establert al respecte.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sesión magistral
A1
A2
A8
B4
C2
Proves escrites (2): Anàlisi didàctica i elaboració d'activitats d'aprenentatge.





60%









Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
A1
A2
A4
A8
A10
A11
B3
B4
B5
B6
C2
C4

Treballs individuals i participació
Treball en grup (MUD)





20% 10%





Otros  

Treball amb alumnes de Primària

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Les dues proves parcials Cal aprovar-les
Es repetirà la prova que no arribi a la qualificació de 5.

La part pràctica de l'assignatura té dos requeriments: assistència al 80% de les sessions pràctiques ( Classe SEMINARI) i aconseguir aprovar les activitats que són d'avaluació.

SEGONA CONVOCATÒRIA

ELs alumnes que no han superat l'assignatura durant l'avaluació continuada, part pràctica de treballs i aprovar els dos exàmens, a la segona convocatòria hauran de realitzar un examen de contingut que suposarà el 60% de la nota final. Es completarà aquesta amb els resultats de la part pràctica entregada amb anterioritat a l'examen final. O bé, a criteri del professorat es podrà fer repetir alguna d'aquestes parts, per la qual cosa es deixarà un espai temporal dintre del mes de juny.


Fuentes de información

Básica NCTM . Versió GenCat, Estàndards Comuns, 2012, GenCat
NCTM, Comom Core, NCTM, 2010 EEUU
GenCat. Dept. d'Ensenyament, Competències Bàsiques de l'àmbit matemàtic, 2912, GenCat
Segovia I. Rico L., Matemáticas para maestros de Educación Primaria , Ed. Pirámide, 2009
C. Fosnot i d'altres, YoungMathe. at work:constructing multiplicaton und division, 2001, EEUU
, http://fi.uu.nl/en.cat, ,
, http://nlvm.usu.edu, ,
Didàctica de les matemàtiques, SUMA, ,
Didàctica de les matemàtiques, UNO, ,
E. Castro, editor, Didáctica de la Matemática en la educación Primária, 2001, Síntesis
NCTM, Principios i Estandares pra la educación matemática, 2003, Thales ( Sevilla)
Dept. D'Ensenyament. GenCat, Currículum de Primària, 2015,
Carmen Chamorro y otros, Didáctica de las matemáticas para Primária, 2003, Prentice Hall
, , ,
NCTM, Addition und Subtraction, 2011, EEUU
NCTM, Multiplication und Division, 2011, EEUU
C.Fosnot i d'altres, Young Mat. at worlk:constructing fractions,decimals i %, 2002, EEUU
Marja van der Heuven-Pnahulzer, Children learn Mahematics, 2001, Holanda

Complementaria

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Es recomana fer un seguiment acurat de les activitats pràctiques de l'assignatura ( Classes de seminari)
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.