Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
| A12 |
Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació primària i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius. |
| MAD3 |
Analizar criticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació primària. |
| MAD4 |
Ser capaç d'emprendre la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'un programa d'intervenció d'atenció a la diversitat en l'educació primària. |
| MAD1 |
Conèixer els fonaments i referents de l'atenció a la diversitat |
| MAD2 |
Identificar i reflexionar sobre els elements que determinen la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B1 |
Aprender a aprender |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària. |
| B3 |
Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación |
| B4 |
Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa |
| B5 |
Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida |
| B6 |
Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C2 |
Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación. |
| C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
| C5 |
Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional. |
| C6 |
Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional que le plantea la universidad |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
| | A2 |
Coneix la diversitat a i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Desenvolupa programes d'atenció a la diversitat.
| | A10 |
Reflexiona sobre las diverses realitat i entorns educatius.
| | A12 |
Analitza críticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
| | MAD3 |
Analiza criticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
| | MAD4 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
| | MAD1 |
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
| | MAD2 |
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d¡ensenyança-aprenentatge.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B1 |
Tiene una visión de conjunto de las diferentes teorías o metodologías de una asignatura.
Realiza aportaciones significativas o ciertas innovaciones.
Construye conocimientos compartidos, aprende y facilita la construcción conjunta del aprendizaje.
| | B2 |
Presenta diferentes opciones alternativas de solución delante un mismo problema y avalua sus posibles riesgos y ventajas.
Presenta opciones de solución que son efectivas en la mayoría de los casos para resolver los problemas.
Encuentra la solución adecuada.
Transfiere el aprendizaje de casos y ejercicios del aula a situaciones reales de otros ámbitos.
| | B3 |
Busca nuevos procedimientos y métodos para hacer las cosas.
Identifica los resultados de innovación.
Analiza una situación dada e identifica aspectos que deben mejorar.
Propone nuevas ideas, oportunidades o soluciones a problemas y/o procesos conocidos.
Identifica necesidades de mejora en situaciones y contextos complejos.
Diseña nuevos productos y procesos, analizando riesgos y beneficios.
Aplica técnicas innovadoras y obtiene resultados.
| | B4 |
Hace el trabajo previsto acuerdo con los criterios de calidad dados.
Presenta resultados de aquello que se espera de la manera adecuada de acuerdo con la bibliografía dada y en el tiempo previsto.
| | B5 |
Lleva a cabo su aportación individual en el tiempo previsto y con los recursos disponibles.
Colabora activamente en la planificación del trabajo en equipo, en la distribución de las tareas y plazos requeridos.
| | B6 |
Las presentaciones están estructuradas, cumpliendo con los requisitos exigidos, si hubiera.
Sabe responder a las preguntas que se le formulan.
El lenguaje no verbal es apropiado al discurso verbal.
Redacta documentos con el formato, contenido, estructura, corrección lingüística, registro adecuado e ilustra conceptos utilizando correctamente las convenciones: formatos, títulos, pies, leyenda,...
| | B8 |
Establece objetivos claros para el proyecto.
Los objetivos del proyecto son coherentes con las necesidades detectadas en el contexto.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C2 |
Utiliza programario para la comunicación on-line: herramientas interactivas (web, Moodle, blogs...), correo electrónico, foros, chat, videoconferencias, herramientas de trabajo colaborativo...
| | C4 |
Produce un texto oral gramaticalmente correcto.
Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.
| | C5 |
Actúa desde el respeto y promoción de los derechos humanos y los principios de accesibilidad universal, de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal de las personas con discapacidad.
| | C6 |
Identifica los intereses y motivaciones académico-profesionales.
Define y desarrolla el itinerario curricular considerando las necesidades formativas, los intereses y las motivaciones académico-profesionales.
|
tema |
Subtema |
1- La Deficiència Mental. La síndrome de Down |
1.1. Concepte de discapacitat intel·lectual
1.2. L'alumnat amb síndrome de Down. Concepte. Característiques essencials. Trastorns associats |
2- Problemàtica i necessitats de l'alumnat amb discapacitat intel·lectual |
2.1. Dificultats d'aprenentatge i necessitats que presenta.
Punts forts. |
3- Orientacions per a fer front a les necessitats i dificultats d'aprenentatge de l’alumnat amb D.M. a l'etapa de primària. |
3.1. Aspectes curriculars, organitzatius i metodològics.
3.2. Elements personals. Recursos i materials específics.
3.3. La lectura i l’escriptura. Llibres adaptats. |
4- Altes capacitats i superdotació |
4.1. Introducció i conceptes previs.
4.2. Idees falses sobre la superdotació
4.3. Problemàtica que pot presentar a l'escola |
5- Models principals d'intervenció amb alumnat amb altes capacitats |
5.1. L'acceleració
5.2. L'agrupament
5.3. L'enriquiment |
6- Com portar a terme l'enriquiment curricular |
6.1. Des del curriculum
6.2. Des de programes específics |
7- Programes i activitats per a treballar amb l'alumnat amb discapacitat intel·lectual i amb altes capacitats intel·lectuals |
6.1. La cognició
6.2. La intel·ligència emocional
6.3. La creativitat.
6.4. Els jocs d'ingeni
6.4. Les habilitats socials |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
Sesión magistral |
|
10 |
10 |
20 |
Trabajos |
|
4 |
15 |
19 |
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
|
10 |
10 |
20 |
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Pruebas de desarrollo |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació i organització de l'assignatura |
Sesión magistral |
Presentació i desenvolupament dels continguts teòrics. |
Trabajos |
Elaboració de treballs relacionats amb el contingut teòric de la matèria en petit grup. |
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
Resolució de casos pràctics i anàlisi de situacions reals |
Atención personalizada |
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. |
descripción |
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar sense cap problema amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Trabajos |
|
Lectura i comentari sobre un llibre que tracti de la discapacitat intel·lectual o sobre les altes capacitats |
30% |
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
|
Assistència al 80% de les sessions i realització de les pràctiques de forma individual i grupal. |
30% |
Pruebas de desarrollo |
|
Prova escrita on es valoraran els continguts treballats a la matèria |
40% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. Per aprovar l'assignatura cal que totes les activitats d'avaluació siguin positives. Hi haurà recuperació de les proves escrites i treballs (màxim un 5). Treballs en grup (màxim 3 persones) seguint les orientacions formals per elaborar articles donades pel departament de Pedagogia de la URV. És valorà la consulta de fonts diverses bibliogràfiques i la qualitat de la informació, innovació i esperit crític i pràctic. Les pràctiques són presencials i obligatòries (com a mínim el 80% i les absències justificades). En casos excepcionals cal parlar amb el professor/a. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar sense cap problema amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Básica |
AARM, Retraso Mental. Definición, clasificación y sistemas de apoyo, 2000, Alianza. Madrid
ÁLVAREZ GONZÁLEZ, B., Alumnos de altas capacidades. Identificación e Intervención Educativa., 2001, Bruño. Madrid
BLANCO, C., Guía para la identificación y seguimiento de alumnos superdotados., 2001, Praxis. Valencia
COMES,G. , Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales, 2003, CEAC. Barcelona
COMES, G., Enseñar a leer al alumnado con síndrome de Down. Programas de intervención temprana, 2005, Aljibe. Málaga
COMES,G; PARERA,B; VEDRIEL,G; VIVES,M, Principios metodológicos para enseñar a escribir al alumnado con síndrome de Dow., 2008, Aljibe. Málaga
GRANADO, M.C., El niño superdotado: fundamentos teóricos y psicoeducativos, 2005, Abecedario. Badajoz
REYERO, M; TOURON,J, El desarrollo del talento: la aceleración como estartegia educativa, 2003, Netbiblo. A Coruña
ANDRADA,J, Alumnos precoces, superdotados y d ealtas capacidades, 2000, MECD. Madrid.
MARTÍNEZ,M; GUIRADO,A, Alumnos con altas capacidades., 2010, Graó
Bassedas,E, Alumnado con discapacidad intelectual y retraso en el desarrollo, 2010, Graó
Muntaner,J.J, Escuela y discapacidad intelectual, 2010, MAD
|
|
Complementaria |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|