Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
| A12 |
Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació primària i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius. |
| MAD3 |
Analizar criticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació primària. |
| MAD4 |
Ser capaç d'emprendre la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'un programa d'intervenció d'atenció a la diversitat en l'educació primària. |
| MAD1 |
Conèixer els fonaments i referents de l'atenció a la diversitat |
| MAD2 |
Identificar i reflexionar sobre els elements que determinen la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
| | A2 |
Coneix la diversitat a i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Desenvolupa programes d'atenció a la diversitat.
| | A10 |
Reflexiona sobre las diverses realitat i entorns educatius.
| | A12 |
Analitza críticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
| | MAD3 |
Analiza criticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
| | MAD4 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
| | MAD1 |
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
| | MAD2 |
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d¡ensenyança-aprenentatge.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Troba la solució adequada
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
| | B8 |
Estableix objectius clars pel projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Tema |
Subtema |
1- La Deficiència Mental. La síndrome de Down |
1.1. Concepte de discapacitat intel·lectual
1.2. L'alumnat amb síndrome de Down. Concepte. Característiques essencials. Trastorns associats |
2- Problemàtica i necessitats de l'alumnat amb discapacitat intel·lectual |
2.1. Dificultats d'aprenentatge i necessitats que presenta.
Punts forts. |
3- Orientacions per a fer front a les necessitats i dificultats d'aprenentatge de l’alumnat amb D.M. a l'etapa de primària. |
3.1. Aspectes curriculars, organitzatius i metodològics.
3.2. Elements personals. Recursos i materials específics.
3.3. La lectura i l’escriptura. Llibres adaptats. |
4- Altes capacitats i superdotació |
4.1. Introducció i conceptes previs.
4.2. Idees falses sobre la superdotació
4.3. Problemàtica que pot presentar a l'escola |
5- Models principals d'intervenció amb alumnat amb altes capacitats |
5.1. L'acceleració
5.2. L'agrupament
5.3. L'enriquiment |
6- Com portar a terme l'enriquiment curricular |
6.1. Des del curriculum
6.2. Des de programes específics |
7- Programes i activitats per a treballar amb l'alumnat amb discapacitat intel·lectual i amb altes capacitats intel·lectuals |
6.1. La cognició
6.2. La intel·ligència emocional
6.3. La creativitat.
6.4. Els jocs d'ingeni
6.4. Les habilitats socials |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
10 |
10 |
20 |
Treballs |
|
4 |
15 |
19 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació i organització de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Presentació i desenvolupament dels continguts teòrics. |
Treballs |
Elaboració de treballs relacionats amb el contingut teòric de la matèria en petit grup. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Resolució de casos pràctics i anàlisi de situacions reals |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. |
Descripció |
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar sense cap problema amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Lectura i comentari sobre un llibre que tracti de la discapacitat intel·lectual o sobre les altes capacitats |
30% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Assistència al 80% de les sessions i realització de les pràctiques de forma individual i grupal. |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova escrita on es valoraran els continguts treballats a la matèria |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. Per aprovar l'assignatura cal que totes les activitats d'avaluació siguin positives. Hi haurà recuperació de les proves escrites i treballs (màxim un 5). Treballs en grup (màxim 3 persones) seguint les orientacions formals per elaborar articles donades pel departament de Pedagogia de la URV. És valorà la consulta de fonts diverses bibliogràfiques i la qualitat de la informació, innovació i esperit crític i pràctic. Les pràctiques són presencials i obligatòries (com a mínim el 80% i les absències justificades). En casos excepcionals cal parlar amb el professor/a. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar sense cap problema amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
AARM, Retraso Mental. Definición, clasificación y sistemas de apoyo, 2000, Alianza. Madrid
ÁLVAREZ GONZÁLEZ, B., Alumnos de altas capacidades. Identificación e Intervención Educativa., 2001, Bruño. Madrid
BLANCO, C., Guía para la identificación y seguimiento de alumnos superdotados., 2001, Praxis. Valencia
COMES,G. , Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales, 2003, CEAC. Barcelona
COMES, G., Enseñar a leer al alumnado con síndrome de Down. Programas de intervención temprana, 2005, Aljibe. Málaga
COMES,G; PARERA,B; VEDRIEL,G; VIVES,M, Principios metodológicos para enseñar a escribir al alumnado con síndrome de Dow., 2008, Aljibe. Málaga
GRANADO, M.C., El niño superdotado: fundamentos teóricos y psicoeducativos, 2005, Abecedario. Badajoz
REYERO, M; TOURON,J, El desarrollo del talento: la aceleración como estartegia educativa, 2003, Netbiblo. A Coruña
ANDRADA,J, Alumnos precoces, superdotados y d ealtas capacidades, 2000, MECD. Madrid.
MARTÍNEZ,M; GUIRADO,A, Alumnos con altas capacidades., 2010, Graó
Bassedas,E, Alumnado con discapacidad intelectual y retraso en el desarrollo, 2010, Graó
Muntaner,J.J, Escuela y discapacidad intelectual, 2010, MAD
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|