DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT SOCIAL, LINGÜÍSTICA I CULTURAL DE L'ESCOLA Código 11234224
Titulación
Grau d'Educació Primària (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 2Q
Impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
ALEMANY VAZQUEZ, MARIA JOSEP
Correo-e mariajosep.alemany@urv.cat
Profesores/as
ALEMANY VAZQUEZ, MARIA JOSEP
Web
Descripción general e información relevante Entendre el llenguatge com a activitat propia del proces educatiu, identificar els elements que influexen en les situacions comunicatives i interveni com professionals

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 MAD4 Ser capaç d'emprendre la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'un programa d'intervenció d'atenció a la diversitat en l'educació primària.
 MAD2 Identificar i reflexionar sobre els elements que determinen la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat i l'escola inclusiva.
 MAD4 Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
 MAD2 Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Comprèn els elements que composen una disciplina
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
 B6 En les seves presentacions utilitza medis de suport
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
tema Subtema
TEMA 1 : El desenvolupament comunicatiu i lingüístic en el context escolar -Com entenem l'adquisició del llenguatge
-Implicacions de la intervenció naturalista
- Implicacions educatives en un context social i cultural multicultural
TEMA 2: El treball a l'aula - Estrategies afavoridores del desenvolupament del llenguatge i la seva relació amb la lecto-escriptura.
-Context escolar, com crear un clima comunicatiu a l'aula .
-Àrees curriculars i intervenció en el lleguatge
TEMA 3 . L'atenció a les necessitats de comunicació , llenguatge i parla - Tècniques i metodologies per afavorir el llenguatge en l'atapa d'eduació Primària.
- Estratègies educatives de interació verbal amb alumnes amnb n.e.e. ( incorporació tardana, retard llenguatge, sordera , ceguera, i altres dificulatats
TEMA 4 : Intervenció educativa - El treball del llenguatge oral i la seva relació amb la lecto-escriptura .
-Pauta d'orbservació per alumnes amb dificulatat de comunicació llenguatge i parla

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
0 0 0
Sessió Magistral
20 20 40
Atenció personalitzada
MAD2
10 10 20
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats orientades ha presentar l'assignatura el seu desenvolupament i avaluació
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada Els alumnes disposaran d'hores d'atenció personaltzada individual i en grup amb cita previa

Atenció personalitzada
descripción
L'objectiu de l'atenció personalitzada és poder seguir de prop el seguiment de l'alumne a l'assignatura, per tal de poder-li guiar en el seu aprenentatge, i posar-li a l'abast les eines i indicacions que necessiti. Els alumnes disposaran d'hores d'atenció personaltzada individual i en grup amb cita previa

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sessió Magistral
Exposició dels continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada
MAD2
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

-L'examen de la segona convocatòria caldrà realitzar un treball complementari.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Departament d'Ensenyament, L'ús del llenguatge a l'escola, Generalitat de Catalunya, 2003
Sanchez-Cano , M, Aprenent i ensenyant a parlar, Pagès, 2000
Monfort , M, Estimulacion del lenguaje oral, Santillana Aula XXI, 1989
Acosta,V; Moreno, A, Dificultades del lenguaje en ambientes educativos, Masson, 1999
, , ,
Rio, M.J del, Psicopedagogia de la lengua oral: un enfoque comunicatiu , ICE /Horsai, 1993
Rio, M.J del, Psicopedagogia de la lengua oral: un enfoque comunicatiu , ICE /Horsai, 1993

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.