Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar. |
| A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Coneix els principis de l'orientació, la mediació i la tutoria en les relacions educatives.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
| | A10 |
Coneix els principis de l'orientació, la mediació i la tutoria en les relacions educatives.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comprèn els elements que composen una disciplina
| | B3 |
Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
| | B6 |
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
| | B7 |
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Tema introductori a la matèria
|
Introducció a la matèria |
Bloc 1: Introducció a la investigació educativa |
1.1 Introducció (Bases de dades)
1.2 El coneixement científic
1.3 Característiques d'una investigació
1.4 Com fer una investigació educativa
1.5 Aspectes formals de la presentació d'una recerca |
Bloc 2: L'educació a l'època contemporània. Tendències actuals |
2.1 Breu recorregut històric de la família i educació
2.2 De Rousseau a l'Escola Moderna
2.3 L'educació al món contemporani
2.4 Tendències actuals educatives
|
Bloc 3: Família, gènere, cultura i relacions intergeneracionals |
3.1 Models antropològics de l'educació
3.2 Tècniques socioculturals i estructures socials
3.3 Models de família i la seva influència en educació
3.4 Relacions de gènere
3.5 Multiculturalitat i interculturalitat
3.6 Discriminació i inclusió social
3.7 Relacions intergeneracionals
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
48 |
44 |
92 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
38 |
50 |
88 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
20 |
26 |
Treballs |
|
4 |
61 |
65 |
Atenció personalitzada |
|
15 |
0 |
15 |
|
Proves de desenvolupament |
|
0 |
10 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició per part del professor/a dels temes amb el suport de les TIC |
Resolució de problemes, exercicis |
Estudi documental d'articles d'autors/es.
Presentació de diferent problemàtica social i posterior anàlisi. Pràctiques documentals |
Presentacions / exposicions |
Presentacions per part de l'alumnat dels treballs en grup i/o individuals |
Treballs |
Treballs grupals i/o individuals per part de l'alumnat |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor/a té reservat per a atendre i resoldre dubtes de l'alumnat |
Descripció |
S'atendrà l'alumne/a de manera individual en sessions de tutoria al despatx per ajudar-lo en els dubtes de les diferents temàtiques, problemes i de manera grupal per a orientar-lo en la realització dels treballs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Desenvolupament de seminaris pràctics relacionats amb els continguts de l’assignatura |
20% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentar i defensar les diferents tasques que sorgeixen de l'organització de l'assignatura |
15% |
Treballs |
|
Realització d’un treball en grup vinculat a diferents temàtiques de l’assignatura |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Realització de proves avaluatives sobre el contingut donat a l’assignatura |
35% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assignatura es farà de la següent manera: (podrà variar sensiblement en cada grup segons criteri del professorat que informarà el primer dia de classe). Es realitzaran seminaris de lectura o altres tipus d'exercicis que consistiran en el 20% de la nota; un treball de recerca que suposarà un 30% de la nota; dues exposicions orals, una en horari de seminari i una en horari teòric, amb un 5% i 10% de pes a la nota; i, finalment un 35% de la nota que correspondrà a una prova de desenvolupament. El primer dia de classe cada professor/a especificarà els paràmetres anteriors en el seu programa concret. Cal tenir totes les parts de l'assignatura aprovades per poder superar-la. La recuperació de qualsevol de les parts es fa mitjançant un examen. L'assistència és obligatòria. Només s'avaluarà l'alumnat que hagi assistit al 80% de les classes (teoria i seminaris). No s'acceptarà cap tipus de certificat per justificar una falta. Es contempla una avaluació alternativa (no presencial), a la qual poden acollir-se els i les estudiants que així ho sol·licitin a la coordinadora de l'assignatura durant el mes de setembre. Després d'aquest termini NO serà possible acollir-se al pla alternatiu. Es preveu una segona convocatòria per a l'alumnat que no superi les proves de la primera. En aquest cas, consistirà en una prova de coneixements. La qualificació màxima a la que es podrà optar si es realitza aquesta segona convocatòria és d'un 5 en la qualificació final. Els i les estudiants que no hagin sol·licitat el pla alternatiu dins el termini establert i que no hagin assistit al 80% de les classes presencials (teoria i seminaris) només podran presentar-se a l'examen de recuperació (Segona convocatòria) Alguns/es docents proposaran a través del moodle algunes activitats de caràcter voluntari i/o d'APS que podran substituir algunes activitats avaluatives o tenir un increment a la nota (en el cas d'aprovat). La participació a l'aula i en altres activitats formatives de caràcter voluntari que es proposin des de l'assignatura només tindrà repercussió en la qualificació final si totes les parts de l'assignatura estan aprovades. D'acord amb la normativa vigent el professor/a podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. |
Bàsica |
Aubert, A., Flecha, A., Garcia, C., Flecha, R., & Racionero, S. , Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información, Hipatia, 2008
Garcia, C., Larena, R., & Miró, M.I., Overcoming gender stereotypes & improving learning through the participation of the 'Other women' in schools, Multidisciplinary Journal of Educational Research, 2012
Bowen, J., Historia de la educación occidental, Herder, Última edició disponible
Kottak, C.P., Introducción a la antropología, espejo para la humanidad, McGraw-Hill, Última edició disponible
Flecha, R., ed, Successful educational actions for inclusion and social cohesion in Europe, Springer, cop. 2015, Última edició disponible
Durkheim, E., Educació i sociologia, Eumo, Última edició disponible
Kymlicka, W., Las odiseas multiculturales: las nuevas políticas internacionales de la diversidad, Paidós, Última edició disponible
Hernández, F.J., Beltrán, J., & Marrero, A. , Teorías sobre sociedad, familia y educación, Tirant lo Blanch, Última edició disponible
Garcia, C., Tellado, I., & Chiapelli, T., Visió general de la discussió sobre les àrees d'exclusió del projecte INCLUD-ED., Temps d'Educació, 2010
Aubert, A., Duque, E., Fisas, M., & Valls, R., Dialogar y transformar: Pedagogía crítica del siglo XXI, Graó, Última edició disponible
Beck-Gernsheim, E. , La reinvención de la família: en busca de nuevas formas de convivencia, Paidós, Última edició disponible
Burggraf, J., ¿Qué quiere decir género? En torno a un nuevo modo de hablar, Promesa, Última edició disponible
Harris, M. , Antropología Cultural, Alianza, Última edició disponible
González-Agàpito, J., Marquès, S., Mayordomo, A., & Sureda, B., Tradició i renovació pedagògica 1898-1939: Història de l'educació, Abadia de Montserrat, Última edició disponible
Garcia, C., Ferrada, D., & Ruíz, L. , Other women in research: overcoming social inequalities and improving scientific knowledge through the inclusion of all voices, Qualitative Inquiry, 2011
Freire, P. , Pedagogía del Oprimido, Siglo XXI, Última edició disponible
Giroux, H., La inocencia robada: juventud, multinacionales y política, Morata, Última edició disponible
Garcia, C., Overcoming Stereotypes through the Other Women’s Communicative Daily Live Stories, Qualitative Inquiry, 2014
Biglia, B., & Luna, E., Reconocer el sexismo en espacios participativos, Investigación Educativa, 2012
Biglia, B., Olivella, M., & Jiménez, E., Marcos legislativos y prácticas educativas sobre violencias de género y juventud en Cataluña, Camera Blu 10, 2013
Apple, M.W., & Beane, J.A. , Escuelas Democráticas, Morata, Última edició disponible
Garcia, C., Lastikka, A.L., & Petreñas, C., Learning Communities, Scripta Nova, 2013
García, C., Diálogo y aprendizaje, Cultura y Educación, 2009
Aubert, A., Garcia, C., & Racionero, S. , Aprendizaje dialógico, Cultura y Educación, 2009
Garcia, C., Martín, N., & Sampé, M. , La Implicación y la Participación de las Familias: Elementos Clave para la Mejora del Aprendizaje en los Centros Educativos con Alumnado Inmigrante, Indivisa, 2012
Garcia, C., Ruíz, L., Puigvert, L., & Rué, L., Hipatia de Alejandria. Un equipo plural de científicas desvela la verdad sobre la primera mujer de ciencia, Hipatia, Última edició disponible
Biglia, Barbara; Vergé, Nuria , Qüestionant la perspectiva de gènere en la recerca, Revista d'Innovació i Recerca en Educació , 2015
Barbara Biglia; Edurne Jimenez , Joves, gènero i violències: fem nostra la prevenció, Publicacions URV, 2016
Alldred, Pam; Biglia, Barbara , Gender-Related Violence and Young People: An Overview of Italian, Irish, Spanish, UK and EU Legislation, Children & Society, 2015
|
|
Complementària |
Willis, P., Aprendiendo a trabajar , Akal, Última edició disponible
Lisón, C. , Introducción a la antropología social y cultural. teoría, método y práctica, Akal, Última edició disponible
Ballarín, P., Educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX), Síntesis, Última edició disponible
Kottak, C.P., Antropología cultural, McGraw-Hill, Última edició disponible
Illich, I. , La Sociedad desescolarizada , Barral, Última edició disponible
Housel, D.J., Historia de la escuela, Shell education pub, Última edició disponible
Aguado, T. , Pedagogía intercultural, McGraw-Hill, Última edició disponible
Ander-Egg, E., Introducción a las técnicas de investigación social, Humanitas, Última edició disponible
Morín, E., Los siete saberes necesarios para la educación del futuro, Paidós, Última edició disponible
Asensio, J.M., Una educación para el diálogo, Paidós, Última edició disponible
Becker, G. , Tratado sobre la familia, Alianza, Última edició disponible
Beck, U. , La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad, Paidós, Última edició disponible
Ruíz Berrio, J., La cultura escolar de Europa. Tendencias históricas emergentes, Biblioteca Nueva, Última edició disponible
Butler, J., Deshacer el género, Paidós, Última edició disponible
Flecha, R., Compartiendo palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo, Paidós, Última edició disponible
Puigvert, L., Oliver, E., Valls, R., & Garcia, C., De la superstición a la ciencia: actuaciones de éxito desde la investigación que generan transformación social, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2012
Garcia, C., & Yuste, M. , La formación de las familias para el aprendizaje de la comunidad, Cuadernos de Pedagogía, 2012
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|