Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Aplica els elements que integren el disseny curricular de l'educació física en l'educació primària.
| | A10 |
Determina el vertader sentit que ha de tenir l'educació física en l'educació primària.
Determina cada un dels aspectes que integren l'educació física en l'etapa de l'educació primària, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
Elabora les propostes de programació adequades en l'educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
| | B7 |
Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
| | B8 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’ execució del projecte
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
| | C6 |
Identifica necessitats de formació
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: L’EF de base i l’iniciació esportiva. El joc amb pilota als peus com a referent.
|
1.1. Tipus d’habilitats perceptiu- motrius bàsiques: La coordinació com a referent.
1.2. Evolució de les habilitats perceptiu- motrius bàsiques i els seus beneficis per l’alumne.
1.3. El joc com a nexe d’unió entre la participació individual i la social.
1.3.1.La motivació pel joc.
1.3.2.El joc al món animal, “instint de joc”, el joc organitzat, el joc esportiu i l’esport.
1.3.3.Els jocs populars i tradicionals amb pilota.
1.3.4.Els jocs cooperatius amb pilota.
1.3.5.El joc de referent esportiu.
1.4.La iniciació esportiva al sistema escolar.
1.4.1.Els valors i els riscos de la iniciació esportiva.
|
Tema 2: Concepte, característiques, orientacions i classificacions de l'esport actual |
2.1. Diversitat de concepcions de l'esport segons diferents autors
2.2. L'esport escolar
2.3. Taxonomia esportiva |
Tema 3: L'esport a l'escola i els seus valors educatius |
3.1. Els esports com a eina educativa
3.2. Valors individuals i col•lectius que promouen els esports.
3.2.1.La cooperació .
3.2.2.La competició.
3.2.3.El respecte.
3.3. Principals deficiències de l’esport escolar.
|
Tema 4: El procés d’ensenyament - aprenentatge en els esports (PEDAGOGIA I DIDÀCTICA) |
4.1. Evolució de l’aprenentatge de les hablitats específicques dels diferents esports segons l’edat d’iniciació.
4.2. Selecció i disseny d’exercicis
4.2.1.Les fonts d’informació: tradicional i bibliogràfiques.
4.2.2.Definició d’objectius i continguts.
4.2.3.L’avaluació inicial.
4.2.4.Metodologia utilitzada.
4.2.5.Les variables; progressions i regressions.
4.2.6.El disseny d’exercicis.
4.2.7.La creació de nous jocs.
|
Tema 5: Esports amb implements |
5.1. Introducció
5.1.1. Qùe són els implements
5.1.2. Tipus d’implements
5.2 Esports amb implement
5.2.1. El badminton
5.2.2. Introducció al badminton
5.2.3. Història
5.2.4. Reglament
5.2.5. Terreny de joc i material
5.2.6. Técnica
5.2.7. Tàctica
5.2.8. Aplicació didàctica del badminton
5.3 El Hoquei-floorball
5.3.1. Introducció a l’hoquei en centres educatius
5.3.2. Història
5.3.3. Reglament
5.3.4. Terreny de joc i material
5.3.5. Técnica
5.3.6. Tàctica
5.3.7. Aplicació didàctica de l’hoquei a l’escola
5.4. El béisbol
5.4.1. Introducció al beisbol
5.4.2. Història
5.4.3.Reglament
5.4.4. Terreny de joc i material
5.4.5. Técnica
5.4.6. Tàctica
5.4.7. Aplicació didàctica del badminton
5.5. Pitxi
5.5.1. Mini-beisbol
5.5.1. Béisbol/softball
5.6. Ringo
5.6.1. Introducció al ringo
5.6.2. Història
5.6.3. Reglament
5.6.4.Terreny de joc i material
5.6.5. Técnica
5.6.6.Tàctica
5.6.7. Aplicació didàctica del ringo
|
Tema 6: Esports alternatius |
6.1 Introducció
6.2 Justificació
6.3 Ultimate freesbee
6.3.1 Contextualització-història
6.3.2 Consideracions bàsiques
6.3.3 Material i terreny de joc
6.3.4 Aplicació didàctica
6.4 Matar
6.4.1 Contextualització-història
6.4.2 Consideracions bàsiques
6.4.3 Material i terreny de joc
6.4.4 Aplicació didàctica
6.5 Kinball
6.5.1 Contextualització-història
6.5.2 Consideracions bàsiques
6.5.3 Material i terreny de joc
6.5.4 Aplicació didàctica
6.6 Indiaca
6.6.1 Contextualització-història
6.6.2 Consideracions bàsiques
6.6.3 Material i terreny de joc
6.6.4 Aplicació didàctica
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
30 |
10 |
40 |
Seminaris |
|
30 |
44 |
74 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
15 |
19 |
Proves pràctiques |
|
4 |
10 |
14 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura en els cinc blocs temàtics que la componen i del professorat que l’impartirà |
Sessió Magistral |
Classes expositives per part del professorat i que l'alumnat haurà de complementar amb lectures i exercicis diversos.
Participació activa, intervenció y reflexió ajustada a la temàtica tractada per part de l'alumnat. |
Seminaris |
Resolució de problemes motrius. Anàlisi, modificació i creació de propostes variades d'activitats i jocs motrius. respostes a qüestions relacionades amb els continguts que es treballen.
Realització de treballs pràctics a l'aula específica.
Exposició de treballs teòrics de cada grup amb l'aplicació pràctica corresponent als companys.
Diari de la sessió. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Es resoldran dubtes al despatx dels professors implicats en la docència
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
Realització de treballs pràctics a l'aula específica
50% Nota: Assistència sessions pràctiques. ( 80% d’assistència)
20% Nota: Treballs, lectures i debats.
30% Nota: Presentació dossier pràctic.
|
45% |
Proves mixtes |
|
Els alumnes hauran de superar un examen final Teòric de 2 parts:
Una part de preguntes tipus test, amb una puntuació màxima total de 3 punts i una part de preguntes curtes amb una puntuació màxima total de 7 punts. La suma de les dos parts serà la nota final de la
part Teòrica.
|
45% |
Altres |
|
L'assistència a les classes és obligatòria donat el caràcter pràctic de l'assignatura, amb un mínim d'assistència del 80% |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Donat que aquesta assignatura consta de sis blocs de continguts s'han de superar tots els blocs de forma indepenent i la qualificació final correspondrà a la mitjana dels resultats obtinguts en cadascun d'ells. La informació al respecte a l'avaluació es donarà al començament de cada bloc. - Les tasques recuperades en 2ª oportunitat tindran com a nota màxima un 5. - Si un alumne no assisteix a classe el dia que es realitza una activitats d'avaluació d'aula (exposició, disseny de sessió, debat, pràctica...), aquesta no podrà ser recuperada i quedarà suspesa, excepte en aquelles circumstàncies i condicions que especifica normativa acadèmica URV. - Les tasques no presentades dins el termini establert no seran avaluades i la tasca quedarà suspesa sense possibilitat de recuperar-se. - L'assistència a classe ha d'estar aprovada per poder fer la mitjana amb les proves pràctiques. - Criteris de correcció lingüística: Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. - D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Velázquez, Antonio y Martínez, Antonio, Desarrollo de habilidades a través de materiales alternativos, , Sevilla, Wanceulen, 2005
Personne, Jacques, El deporte para el niño. Sin records ni medallas. , , Barcelona, INDE, 2005
Ardá, A. i Casal, C., Metodología de la enseñanza del fútbol, , Barcelona, Paidotribo, 2005
Portugal, M.A., Fútbol, medios de entrenamiento con balón: metodologia y aplicación Práctica, , Madrid, Gymnos, 2000
Yagüe Cabezón, J.M. y Lorenzo Caminero, F., UNIDADES DIDÁCTICAS PARA SECUNDARIA VII. Fútbol. Una propuesta curricular a través del juego, , Barcelona, INDE, 1997
Mombaerts, E., Fútbol. Del análisis del juego a la formación del jugador, , Barcelona, INDE, 2000
Gutiérrez Sanmartín, M. , Manual sobre valores en la Educación Física y el deporte, , Barcelona, Paidós,2003
Gréhaigne, F.J., La organización del juego en el fútbol, , Barcelona, INDE, 2001
Blázquez Sánchez, D., Casamort Ayats, J. Seirul·lo Vargas, F. et al. , La iniciación deportiva y el deporte escolar, , Barcelona, INDE, 1995
Lago Peña, C. , La enseñanza del fútbol en la edad escolar, , Sevilla, Wanceulen, 2003
Contreras, O., de la Torre, E. y Velázquez, R., Iniciación deportiva, , Madris, Síntesis, 2001
|
|
Complementària |
Jardí, Carles i Rius Joan, Mil ejercicios y juegos con material alternativo, , Barcelona,Paidotribo, 1990
Martínez, M, Educación del ocio en tiempo libre con actividades físicas alternativas, , Madrid, esteban Sanz, 1995
Bantulà,J. i Mora , J.M., Juegos multiculturales, , Barcelona, Paidotribo, 2007
Wein, H. , Fútbol a la medida del niño, , Madrid, RFEF,1995
Omeñaca, R., Puyuelo, E. & Ruiz, J.V., Explorar, jugar, cooperar, , Barcelona, Paidotribo, 2001
Fraile, A., Didáctica de la Educación Física: una perspectiva crítica y tansversal, , Madrid, Biblioteca nueva, 2004
Jiménez Fuentes-Guerra, F.J., Iniciación al fútbol, , Sevilla, Wanceulen, 2000
Comas, El món en jocs, , Barcelona, RBA la Magrana, 2005
Löscher, A, Juegos predeportivos en grupo, , Barcelona, Paidotribo, 1998
VVAA, Educación para la salud en la práctica deportiva escolar, , Málaga, Unisport, 1989
Accame, F, Futbol en zona, , Madrid, Gymnos, 1994
Arruza, José Antonio, Nuevas perspectivas acerca del deporte educativo, , Bilbao, Servicio Editorial de la UPV, 2002
Marqués, José Luis, Iniciación al juego y deportes alternativos. Actividades de educación física, , Madrid, Escuela Española, 1997
Durand, Marc, El niño y el deporte, , Barcelona, Paidós, 1988
Virosta Alejandro, Deportes alternativos en el ámbito de la educación física, , Madrid, Gymnos, 1994
|
|
|
Altres comentaris |
Al matricular-se en aquesta assignatura cada l’alumnat adquireix el compromís de l’assistència obligatòria a les classes pràctiques.
No s’admetrà com excusa de no assistència el fet de tenir un contracte de treball
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|