Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Bloc I - MARC CONCEPTUAL
1. Concepte de discapacitat
2. Barreres amb què es troben els infants amb discapacitat
|
|
Bloc II - ATENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT VISUAL
1. Concepte de ceguesa i baixa visió. Graus i tipus de discapacitat visual.
2. Signes d'alerta i avaluació de la visió
3. Dificultats associades a la discapacitat visual.
4. Atenció educativa en l'etapa d'infantil:
5. Elements personals, materials i recursos
|
4.1. Estimulació visual i estimulació multisensorial
4.2. Aspectes curriculars, organitzatius i metodològics.
4.3. Preparació per a la lectoescriptura Braille
4.4. Orientació i mobilitat
4.5. Habilitats de vida diària
|
Bloc III - ATENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT AUDITIVA.
1. Concepte d'hipoacúsia i sordesa. Graus i tipus de discapacitat auditiva.
2. Signes d'alerta i avaluació de l’audició.
3. Dificultats associades a la discapacitat auditiva.
4. Atenció educativa en l'etapa d'infantil:
5. Elements personals, materials i recursos:
|
4.1. Estimulació auditiva
4.2. Intervenció en les dificultats de comunicació: labiolectura, paraula complementada, comunicació bimodal i llengua de signes.
4.3. Aspectes curriculars, organitzatius i metodològics.
5.1. Audiòfon, implant coclear, bucle magnètic, equip de freqüència modulada...
|
Bloc IV - ATENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT MOTRIU.
1. Concepte de discapacitat motriu. Causes i tipus
2. Dificultats associades a la discapacitat motriu
3. Atenció educativa en l’etapa d’infantil:
4. Elements personals, materials i recursos
|
3.1. Intervenció en les dificultats de comunicació: Sistemes augmentatius i alternatius de comunicació.
3.2. Aspectes curriculars, organitzatius i metodològics.
|
Bloc V – ATENCIÓ EDUCATIVA A L’ALUMNAT SEGONS LES SEVES CAPACITATS INTEL·LECTUALS
1. Concepte de discapacitat intel·lectual. Detecció, classificació i descripció.
2. Dificultats associades a la discapacitat intel·lectual
3. Altes capacitats intel·lectuals. Concepte, classificació i característiques.
4. Dificultats i necessitats associades a les altes capacitats
5. Atenció educativa en l’etapa d’infantil:
6. Elements personals, materials i recursos
|
5.1. Aspectes curriculars, organitzatius i metodològics. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
18 |
26 |
44 |
Debats |
|
6 |
8 |
14 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
20 |
26 |
46 |
Treballs |
|
2 |
20 |
22 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
6 |
12 |
|
Proves mixtes |
|
0 |
0 |
0 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació i organització de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Presentació i desenvolupament dels continguts teòrics |
Debats |
Debat col·lectiu a partir de la lectura de diferents articles o del visionat de documents audiovisuals relacionats amb la temàtica de la matèria. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Resolució de casos pràctics i anàlisi i valoració de diferents situacions reals. |
Treballs |
Elaboració de treballs relacionats amb el contingut teòric de la matèria. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada als alumnes que ho requereixin a l'espai de tutoria. |
descripción |
Atenció personalitzada a les hores d'atenció a l'alumnat al despatx i a través del moodle i correu electrònic. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Realització de les pràctiques grupals. |
30% |
Treballs |
|
Realització de treballs relacionats amb la temàtica de la matèria. |
20% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'assignatura s'aprova a partir del 5. L'examen fa mitjana a partir de 5. Els treballs i les pràctiques fan mitjana a partir de 4 (cal tenir com a mínim una mitjana de 4 als treballs i una mitjana de 4 a les pràctiques per a poder fer mitjana amb l'examen). Hi haurà segona convocatòria d'examen, de treballs i de pràctiques. Els treballs i pràctiques que no es lliurin en la data establerta per a la primera convocatòria aniran directament a la segona convocatòria.
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
AARM, Retraso Mental. Definición, clasificación y sistemas de apoyo, Alianza. Madrid, 2000
Albertí, M. i Romero, L., Alumnado con discapacidad visual, Graó, 2010
Basil,C.; Rosell, C. i Soro, E., Alumnado con discapacidad motriz, Graó, 2010
Bassedas, E., Alumnado con discapacidad intelectual y retraso del desarrollo, Graó, 2010
Cardona, C. i altres, Alumnado con pérdida auditiva, Graó, 2010
FIAPAS, Manual básico de formación especializada sobre discapacidad auditiva, FIAPAS, 2004
Martínez,M.i Guirado, A,, Alumnado con altas capacidades, Graó, 2010
Muntaner,J.J., Escuela y discapacidad intelectual, MAD, 2009
Varis autors, Sordera infantil: del diagnóstico precoz a la inclusión educativa: guía práctica para el abordaje interdisciplinar, Confederación Española de Familias de Personas Sordas, 2011
|
|
Complementària |
Álvarez González, B., Alumnos de altas capacidades. Identificación e Intervención Educativa, Bruño. Madrid, 2001
Andrada,J., Alumnos precoces, superdotados y con altas capacidades, MECD. Madrid, 2000
Blanco, C., Guía para la identificación y seguimiento de alumnos superdotados, Praxis. Valencia, 2001
Bueno, M., Niños y niñas con ceguera, Aljibe. Málaga, 2000
Comes, G., Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales, CEAC. Barcelona, 2003
Comes,G.; Parera,B.; Vedriel,G.; Vives,M., Enseñar a leer al alumnado con síndrome de Down. Programas de intervención temprana, Aljibe. Málaga, 2008
Cumellas, M. i Estrany, C., Discapacidades motoras y sensoriales, INDE, 2006
Gajic, K., Sordera y comunicación, Aljibe, 2010
Granado, M.C., El niño superdotado: fundamentos teóricos y psicoeducativos, Abecedario. Badajoz, 2005
Latorre, A. i Bisetto, D., Trastornos del desarrollo motor. Programas de intervención y casos pràcticos, Pirámide, 2009
Levitt, S., Tratamiento de la parálisis cerebral y del retraso motor, Médica Panamericana, 2000
Lewis, V., Desarrollo y déficit, Paidós, 1991
Martín Caro, L., Sistemas de comunicación y parálisis cerebral, ICCE, 2001
Reyero, M.; Touron,J., El desarrollo del talento: la aceleración como estrategia educativa, Netbiblo. A Coruña, 2003
Rodríguez, A., ¿Cómo leen los niños con ceguera y baja visión?, Aljibe, 2005
Sacks, O., Veo una voz: viaje al mundo de los sordos, Anagrama, 2003
Sánchez, J. i Llorca, M., Atención educativa al alumnado con parálisis cerebral, Aljibe. Málaga, 2004
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|