DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) TRASTORNS EMOCIONALS EN EL CICLE VITAL Código 11685106
Titulación
Psicologia General Sanitària (2014)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
5 Obligatòria Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
COSI MUÑOZ, ALEXANDRA
Correo-e alexandra.cosi@urv.cat
rafael.martinez@urv.cat
Profesores/as
COSI MUÑOZ, ALEXANDRA
MARTÍNEZ LEAL, RAFAEL
Web
Descripción general e información relevante Conèixer els criteris establerts per al diagnòstic dels trastorns d'ansietat i de l'estat d'ànim. Identificar les característiques dels diferents trastorns d'ansietat i de l'estat d'ànim i els seus patrons de conducta més habituals. Conèixer els mètodes i tècniques basats en l'evidència en la avaluació i el tractament dels trastorns d'ansietat i de l'estat d'ànim.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A10 Conèixer en profunditat la naturalesa psicològica dels trastorns del comportament humà.
 A12 Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment als relacionats amb la salut mental.
 A13 Conèixer en profunditat els diferents models d'avaluació i intervenció en el camp de la Psicologia General Sanitària, així com les tècniques i procediments que es deriven d'aquests processos en l'aboratge dels trastorns del comportament i en els factors psicològics associats amb problemes de salut.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable.
 B5 Sabre comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C3 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A10 Posseeix coneixements avançats en clínica, etiologia, epidemiologia i avaluació dels trastorns emocionals més freqüents que afecten la població en tots els nivells d'edat.
 A12 Coneix les manifestacions evolutives i el curs dels mateixes
 A13 Posseeix coneixements avançats en clínica, etiologia, epidemiologia i avaluació dels trastorns emocionals més freqüents que afecten la població en tots els nivells d'edat.
Coneix els diferents tipus d'intervenció i adquirir estratègies més específiques en algun d'ells
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C3 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
1. Classificacció dels Trastorns Emocionals: DSM-IV-TR/ DSM-5 i CIE-10
2. Els Trastorns d'Ansietat (TA) 2.1. Característiques clíniques i evolutives dels TA: Trastorn de Pànic, Trastorn d'Ansietat Generalitzada, Trastorn d'Ansietat de Separació, Fòbies, TEPT i TOC
2.2. Epidemiologia i curs dels TA
2.3. Diagnòstic diferencial dels TA
2.4. Factors de risc i models etiològics dels TA
2.5. Avaluació dels TA
2.6. Tractament dels TA

3. Els Trastorns Afectius (TAF) 3.1. Característiques clíniques i evolutives dels TAF: Trastorns Depressius i Trastorns Bipolars
3.2. Epidemiologia i curs dels TAF
3.3. Diagnòstic diferencial i comorbilitat dels TAF
3.4. Facotrs de risc i models etiològics dels TAF
3.5. Avaluació dels TAF
3.6. Tractament dels TAF

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A10
A12
A13
17 20 37
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A10
A12
A13
B4
12 25 37
Presentacions / exposicions
B5
C3
8 19 27
Treballs
A10
A12
A13
B4
C1
1 20 21
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral La teoria es desenvoluparà mitjançant classes magistrals amb el suport de presentacions amb power-point i articles científics que es penjaran al moodle
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Es treballaran alguns conceptes explicats a la teoria des de una vessant més aplicada. S'aprofundirà en el coneixement i l'aplicació de diferents tècniques d'avaluació (tests, entrevistes, etc.). També s'emprarà la metodologia d'anàlisi de casos clínics.
Presentacions / exposicions A partir d'un cas clínic, els alumnes realitzaran una exposició grupal en la que hauran d'especificar quins instruments d'avaluació concrets aplicarien. També hauran d'emetre un diagnòstic i discutir el diagnòstic diferencial.
Treballs A partir del cas clínic treballat en l'exposició, els alumnes hauran de dissenyar un programa d'intervenció.
Atenció personalitzada S'atendrà a través de correu electrònic i de forma presencial al despatx durant les hores d'atenció a alumnes.

Atenció personalitzada
descripción
S'atendrà a través de correu electrònic i de forma presencial al despatx durant les hores d'atenció a alumnes.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A10
A12
A13
B4
Es valorarà l'assitència, aixíc om les intervencions, la impliació i l'actitut de l’alumne i la preparació dels casos. 15%
Presentacions / exposicions
B5
C3
A partir d'un cas clínic, els alumnes realitzaran una exposició grupal en la que hauran d'especificar quins instruments d'avaluació concrets aplicarien. També hauran d'emetre un diagnòstic i discutir el diagnòstic diferencial. 35%
Treballs
A10
A12
A13
B4
C1
El treball consitirà en dissenyar un programa d'intervenció del cas clínic presentat en la exposició oral.
50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Únicament hi haurà segona convocatòria dels treballs. Les altres activitats d'avaluació tenen convocatòria única.

Tant en l'exposició oral com en el treball, els alumnes hauran de descriure les tasques que ha realitzat cada integrant del grup, així com repartir entre els integrants del grup un 100% en funció de la contribució de cada integrant al treball o exposició grupal. Si la distribució és homogènia entre tots els integrants del grup, aquests tindran la nota atorgada pel professor. Si algun dels participants hagués contribuït en menor mesura que la resta, es ponderarà la nota del professor en aquest apartat

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica American Psychiatric Association, Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales, 5ª edición,(DSM-5), 2014, Madrid: Panamericana
Andrews, G., Creamer, M., Crino, R., Hunt, C., Lampe, L. y Page, A.,, The treatment of anxiety disorders: Clinician guides and patient manuals, 2ª ed, 2003, Cambridge University Press
Antony, M.M., Orsillo, S.M. y Roemer, L. ,, Practitioner's guide to empirically based measures of anxiety, 2001, Nueva York: Klumer/Plenum
Barlow, D. H.,, Anxiety and its disorders: the nature and treatment of anxiety and panic, 2002, New York: Guilford Press
Brown, T. A. y Barlow, D. H., A proposal for a dimensional classification system based on the shared features of the DSM-IV anxiety and mood disorders: Implications for assessment and treatment., 2009, Psychological Assessment, 21, 256-271
Chappa, H. J., Distimia y otras depresiones crónicas: Tratamiento Psicofarmacólogico y cognitivosocial, 2003, Madrid: Editorial Médica Panamericana
Colom, F. i Vieta, E., Manual de Psicoeducación para el Trastorno Bipolar , 2004, Ars Médica
Echeburúa, E., Avances en el tratamiento psicológico de los trastornos de ansiedad, 2002, Pirámide
Kasper, S., Boer, J. A. d., & Sitsen, J. M. A., Handbook of depression and anxiety, 2003, New York: M. Dekker
Mcintyre, J., Depression And Practice Guidelines., 2001, Human Psychopharmacology, 16(1), 115-118
Pridmore, S., Clinical practice guidelines for anxiety disorders, 2007, Canadian Journal of Psychiatry, 52(1), 73-74
Stein, D. J., Clinical manual of anxiety disorders, 2004, Washington, DC: American Psychiatric Pub
Stein, D. J., Cognitive-affective neuroscience of depression and anxiety disorders, 2003, London; New York
Rush, A., Trivedi, M., Schriger, D., & Petty, F., The Development Of Clinical-Practice Guidelines For The Diagnosis And Treatment Of Depression., 1992, General Hospital Psychiatry, 14(4), 230-236
Vallejo, J. i Gastó, C. , Trastornos afectivos: ansiedad y depresión , 2000, Masson
Vieta, E. , Nuevas guías de práctica clínica para la depresión bipolar, 2009, AstraZeneca Neurociencias

Complementària AmericanPsychiatric Association, Manual diagnóstico y estadístico de los trastornosmentales, 4ª edición, texto revisado (DSM-IV-TR), 2000, Barcelona: Masson
V.E. Caballo, Manual para eltratamiento cognitivo-conductual de los trastornos psicológicos, 2007, Madrid:Siglo XXI
V.E. Caballo, G. Buela-Casal y J.A.Carrobles, Manual de psicopatología y trastornos psiquiátricos, 1995, Madrid:Siglo XXI
Martin Bohus, Dietrich y Calker, Susanne Hedlund, Psicoterapia interpersonal: delas depresiones y otros trastornos psíquicos, 1998, Madrid: Elsevier
Organización Mundial de la Salud,, Trastornos mentales y del comportamiento CIE-10, 1992, Madrid: Meditor
M. Pérez, J.R. Fernández, C. Fernándeze I. Amigo, Guía de tratamientos psicológicos eficaces, 2003, Madrid:Pirámide
Bados, A., Agorafobia y ataques de pánico: Un programa psicológico de intervención paso a paso., 2000, Madrid: Pirámide
Nathan y J. Gorman, Enviar A guide to treatments that work, 2002, Nueva York: Oxford University Press
Bobes García, J., Trastornos de ansiedad y trastornos depresivos en atención primaria, 2001, Barcelona: Masson
García-Portilla et al., Banco de instrumentos básicos para la práctica psiquiátrica, 2011 (6ª ed), Barcelona: Ars Médica

http://www.journals.elsevier.com/journal-of-anxiety-disorders/ (Journal of Anxiety Disorders)

http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002/(ISSN)1520-6394 (Depression and Anxiety)

http://journalbipolardisorders.springeropen.com/ (International Journal of Bipolar Disorders)

http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1399-5618 (Bipolar Disorders Journal)

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.