DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) TRASTORNS DEL COMPORTAMENT ALIMENTARI Código 11685214
Titulación
Psicologia General Sanitària (2014)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa AN
Impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
CANALS SANS, JOSEFA
Correo-e josefa.canals@urv.cat
Profesores/as
CANALS SANS, JOSEFA
Web
Descripción general e información relevante Adquirir coneixements sobre els diferents problemes en la conducta alimentària al llarg del desenvolupament per poder detectar, conèixer els factors de risc/etiopatogèncis, avaluar, diagnosticar i poder saber com es tracten. L'abordatje de l'assignatura serà multidisciplinar.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Adquirir, desenvolupar i posar en pràctica un concepte de salut integral, en el que tinguin cabuda els components biopsicosocials de la mateixa, d'acord amb les directrius de la OMS.
 A2 Aplicar els fonaments de la bioètica i el mètode de deliberació de la pràctica professional, ajustant el seu exercici com a professional sanitari a les disposicions de la Llei 44/2003 del 21 de novembre, d'ordenació de professions sanitàries.
 A4 Analitzar críticament i utilitzar fonts d'informació clíniques.
 A12 Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment als relacionats amb la salut mental.
 A13 Conèixer en profunditat els diferents models d'avaluació i intervenció en el camp de la Psicologia General Sanitària, així com les tècniques i procediments que es deriven d'aquests processos en l'aboratge dels trastorns del comportament i en els factors psicològics associats amb problemes de salut.
 A15 Dissenyar, desenvolupar i, en el seu cas, avaluar plans i programes d'intervenció psicològica en funció de l'avaluació psicològica i de les variables individuals i socials concurrents en cada cas.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Cercar, obtenir i processar informació de manera autònoma, amb capacitat per aplicar-la a en situacions complexes o poc conegudes.
 B4 Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable.
 B5 Sabre comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Gestionar la informació i el coneixement.
 C3 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Detecta de forma precoç, avalua i diagnostica els problemes de la conducta alimentària
 A2 Treballa coordinadament amb altres professionals de la salut
 A4 Busca i processa informació de forma adequada per a poder gestionar aquestes situacions psicopatològiques.
Detecta de forma precoç, avalua i diagnostica els problemes de la conducta alimentària
 A12 Detecta de forma precoç, avalua i diagnostica els problemes de la conducta alimentària
 A13 És capaç d'intervenir psicològicament davant els problemes de la conducta alimentaria
 A15 És capaç d'intervenir psicològicament davant els problemes emocionals i conductuals
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
 B4 Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C3 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
tema Subtema
1. La conducta alimentària
1.1 Aspectes fisiològics i psicològics

2. Trastorns de la conducta alimentària

Cadascun dels subtemes inclou:
- Característiques del trastorn i criteris de diagnòstic
-Etiopatogènia i factors de risc
-Avaluació
- Intervenció
2.1 T ingesta evitatiu/restrictiu
2.2 Pica, rumiació
2.3 Anorexia nervosa
2.4 Bulimia nervosa
2.5 Trastorn per afartament
2.6. Altres: Sd menjador nocturn, vigorèxia
3. L'obesitat 4. 1. Aspectes psicològics relacionats amb l'etiopatogènia i la intervenció
4. Aspectes nutricionals en trastorns psicològics i relació entre nutrients i neurodesenvolupament i conducta

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A4
A12
A13
12 20 32
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
A15
B1
C2
12 14 26
Presentacions / exposicions
B1
B2
B4
B5
C2
C3
3 8 11
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves mixtes
A1
C3
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries El primer dia de classe, a la primera hora, s'explicaran els objectius de l'assignatura, es presentarà el programa, l'avaluació i calendari de la mateixa.
Sessió Magistral S'exposaran els continguts teòrics dels diferents temes a la classe
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Es portaran casos clínics que es discutiran a la classe
Presentacions / exposicions Els alumnes exposaran actualitzacions dels temes a través d'articles científics
Atenció personalitzada S'atendrà als alumnes al despatx del professor

Atenció personalitzada
descripción
El professor atendrà els dubtes dels alumnes en quant a les classes teòriques, casos pràctics i el treball d'exposició

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sessió Magistral
A1
A4
A12
A13
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
A15
B1
C2
S'avaluarà a través de la preparació i entrega de casos.
També a l'examen
25
Presentacions / exposicions
B1
B2
B4
B5
C2
C3
S'avaluarà el contingut de la presentació i també la capacitat d'expressar-ho 20
Proves mixtes
A1
C3
Examen amb preguntes curtes i test 45
Otros  

Assistència a classe i participació de l'alumne a classe.

10
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Les presentacions/exposicions es faran per parelles. S'han de fer totes les activitats per poder optar a aprovar l'assignatura.

Hi haurà una segona convocatòria pels alumnes que no hagin superat l'assignatura i serà a través d'un examen que valdrà el 100% de la nota i que inclourà casos clínics i preguntes.


Fonts d'informació

Bàsica American Psychiatric Association , Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales, Wasghinton: American Psychiatric Press. , 2002
American Psychiatric Association, Guía de Consulta de los Criterios Diagnósticos del DSM-5, Madrid: Panamericana, 2014
Morandé G, Graell M, Blanco , Trastornos de la conducta alimentaria y obesidad. Un enfoque integral, Madrid: Panamericana, 2014
Odgen J, Psicología de la alimentación, . Madrid: Morata, 2005
Raich, RM, Anorexia, bulimia y otros trastornos alimentarios, Marid: Pirámide, 2011
Toro J., Riesgo y causas de la anorexia nerviosa, Barcelona: Ariel, 2004
Calado M , Trastornos alimentarios. Guías de psicoeducación y autoayuda., Madrid: Piràmide, 2010
Vaz FJ., Bulimia nerviosa: Perspectivas clínicas actuales, Madrid: Ergon, 2006
Riebeling G, del Socorro R, Psicología de la Obesidad.Esferas de vida, multidisciplina y complejidad, El Manual Moderno, 2015
Baile J.I, González. MJ., Trastorno por atracón, Pirámide, 2016
Martinez MA, Todo sobre los trastornos alimentarios, Altaria, 2015
Perpiñà C, Trastornos alimentarios y de la ingestión de alimentos, Síntesis, 2015
Ped Ruiz Lázaro PM, Velilla JM, González Fraile E, Buenas prácticas en la prevención de trastornos de la conducta alimentaria, Madrid: Pirámide, 2017

Articles científics

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.