DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) SOCIETAT, FAMÍLIA I EDUCACIÓ Código 11904001
Titulación
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
12 Formació bàsica Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Pedagogia
Coordinador/a
GARCÍA YESTE, CARME
Correo-e carme.garciay@urv.cat
aitor.gomez@urv.cat
pilar.alvarez@urv.cat
Profesores/as
GARCÍA YESTE, CARME
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
ÁLVAREZ CIFUENTES, PILAR
Web
Descripción general e información relevante Dintre d'aquesta matèria es tractaran les temàtiques següents: evolució històrica de l'educació i les seves tendències actuals. Models antropològics i socioculturals. Models de família i la seva influència en educació. Relacions de gènere interrelacionals. Impacte social i educatiu dels mitjans de comunicació. Educació i desenvolupament sostenible. Multiculturalitat i interculturalitat. Discriminació i inclusió social. Educació per a la ciutadania.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 Aei12 Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació infantil i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius.
 Aep3 Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar.
 Aep10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 Aei12 Coneix els principis de l'orientació, la mediació i la tutoria en les relacions educatives.
Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
 Aep3 Coneix els principis de l'orientació, la mediació i la tutoria en les relacions educatives.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
 Aep10 Coneix els principis de l'orientació, la mediació i la tutoria en les relacions educatives.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Comprèn els elements que composen una disciplina
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
 B6 Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
 B7 En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
tema Subtema
Tema introductori a la matèria
Introducció a la matèria
Bloc 1: Introducció a la investigació educativa 1.1 Introducció (Bases de dades)
1.2 El coneixement científic
1.3 Característiques d'una investigació
1.4 Com fer una investigació educativa
1.5 Aspectes formals de la presentació d'una recerca
Bloc 2: Família i educació al llarg de la història. L'educació a l'època contemporània 2.1 Breu recorregut històric de la família i educació
2.2 De Rousseau a l'Escola Moderna
2.3 L'educació al món contemporani
2.4 Tendències actuals educatives
Bloc 3: Família, gènere, cultura i relacions intergeneracionals 3.1 Models antropològics de l'educació
3.2 Tècniques socioculturals i estructures socials
3.3 Models de família i la seva influència en educació
3.4 Relacions de gènere
3.5 Multiculturalitat i interculturalitat
3.6 Discriminació i inclusió social
3.7 Relacions intergeneracionals

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
A1
B1
C3
48 44 92
Resolució de problemes, exercicis
A1
B1
B3
B5
B6
B7
38 50 88
Presentacions / exposicions
B3
B5
B6
C2
C3
C4
6 20 26
Treballs
A1
B1
B3
B5
B6
C2
C3
C4
C5
4 61 65
Atenció personalitzada
15 0 15
 
Proves de desenvolupament
Aei12
Aep10
B6
C3
C4
C5
0 10 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició per part del professor/a dels temes amb el suport de les TIC
Resolució de problemes, exercicis Estudi documental d'articles d'autors/es.
Presentació de diferent problemàtica social i posterior anàlisi. Pràctiques documentals
Presentacions / exposicions Presentacions per part de l'alumnat dels treballs en grup i/o individuals
Treballs Treballs grupals i/o individuals per part de l'alumnat
Atenció personalitzada Temps que cada professor/a té reservat per a atendre i resoldre dubtes de l'alumnat

Atenció personalitzada
descripción
S'atendrà l'alumne/a de manera individual en sessions de tutoria al despatx per ajudar-lo en els dubtes de les diferents temàtiques, problemes i de manera grupal per a orientar-lo en la realització dels treballs.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis
A1
B1
B3
B5
B6
B7
Desenvolupament de seminaris pràctics relacionats amb els continguts de l’assignatura
20%
Presentacions / exposicions
B3
B5
B6
C2
C3
C4
Presentar i defensar les diferents tasques que sorgeixen de l'organització de l'assignatura
15%
Treballs
A1
B1
B3
B5
B6
C2
C3
C4
C5
Realització d’un treball en grup vinculat a diferents temàtiques de l’assignatura
30%
Proves de desenvolupament
Aei12
Aep10
B6
C3
C4
C5
Realització de proves avaluatives sobre el contingut donat a l’assignatura 35%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació de l'assignatura es farà de la següent manera: (podrà variar sensiblement en cada grup segons criteri del professorat que informarà el primer dia de classe).

Es realitzarn seminaris de lectura o altres tipus d'exercicis que consistiran en el 20% de la nota; un treball de recerca que suposarà un 30% de la nota; dues exposicions orals, una en horari de seminari i una en horari teòric, amb un 5% i 10% de pes a la nota; i, finalment un 35% de la nota que correspondrà a una prova de desenvolupament.

El primer dia de classe cada professor/a especificarà els paràmetres anteriors en el seu programa concret.

Cal tenir totes les parts de l'assignatura aprovades per poder superar-la. La recuperació de qualsevol de les parts es fa mitjançant un examen.

L'assistència és obligatòria. Només s'avaluarà l'alumnat que hagi assistit al 80% de les classes (teoria i seminaris). No s'acceptarà cap tipus de certificat per justificar una falta.

Es contempla una avaluació alternativa (no presencial), a la qual poden acollir-se els i les estudiants que així ho sol·licitin a la coordinadora de l'assignatura durant el mes de setembre. Després d'aquest termini NO serà possible acollir-se al pla alternatiu.

Es preveu una segona convocatòria per a l'alumnat que no superi les proves de la primera. En aquest cas, consistirà en una prova de coneixements. La qualificació màxima a la que es podrà optar si es realitza aquesta segona convocatòria és d'un 5 en la qualificació final.

Els i les estudiants que no hagin sol·licitat el pla alternatiu dins el termini establert i que no hagin assistit al 80% de les classes presencials (teoria i seminaris) només podran presentar-se a l'examen de recuperació (Segona convocatòria)

Alguns/es docents proposaran a través del moodle algunes activitats de caràcter voluntari i/o d'APS que podran substituir algunes activitats avaluatives o tenir un increment a la nota (en el cas d'aprovat).

La participació a l'aula i en altres activitats formatives de caràcter voluntari que es proposin des de l'assignatura només tindrà repercussió en la qualificació final si totes les parts de l'assignatura estan aprovades.

D'acord amb la normativa vigent el professor/a podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica Aubert, A., Flecha, A., Garcia, C., Flecha, R., & Racionero, S. , Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información, Hipatia, 2008
Garcia, C., Larena, R., & Miró, M.I., Overcoming gender stereotypes & improving learning through the participation of the 'Other women' in schools, Multidisciplinary Journal of Educational Research, 2012
Bowen, J., Historia de la educación occidental, Herder, Última edició disponible
Kottak, C.P., Introducción a la antropología, espejo para la humanidad, McGraw-Hill, Última edició disponible
Flecha, R., ed, Successful educational actions for inclusion and social cohesion in Europe, Springer, cop. 2015, Última edició disponible
Kymlicka, W., Las odiseas multiculturales: las nuevas políticas internacionales de la diversidad, Paidós, Última edició disponible
Hernández, F.J., Beltrán, J., & Marrero, A. , Teorías sobre sociedad, familia y educación, Tirant lo Blanch, Última edició disponible
Garcia, C., Tellado, I., & Chiapelli, T., Visió general de la discussió sobre les àrees d'exclusió del projecte INCLUD-ED., Temps d'Educació, 2010
Durkheim, E., Educació i sociologia, Eumo, Última edició disponible
Aubert, A., Duque, E., Fisas, M., & Valls, R., Dialogar y transformar: Pedagogía crítica del siglo XXI, Graó, Última edició disponible
Beck-Gernsheim, E. , La reinvención de la família: en busca de nuevas formas de convivencia, Paidós, Última edició disponible
Burggraf, J., ¿Qué quiere decir género? En torno a un nuevo modo de hablar, Promesa, Última edició disponible
Harris, M. , Antropología Cultural, Alianza, Última edició disponible
González-Agàpito, J., Marquès, S., Mayordomo, A., & Sureda, B., Tradició i renovació pedagògica 1898-1939: Història de l'educació, Abadia de Montserrat, Última edició disponible
Garcia, C., Ferrada, D., & Ruíz, L. , Other women in research: overcoming social inequalities and improving scientific knowledge through the inclusion of all voices, Qualitative Inquiry, 2011
Freire, P. , Pedagogía del Oprimido, Siglo XXI, Última edició disponible
Giroux, H., La inocencia robada: juventud, multinacionales y política, Morata, Última edició disponible
Garcia, C., Overcoming Stereotypes through the Other Women’s Communicative Daily Live Stories, Qualitative Inquiry, 2014
Biglia, B., & Luna, E., Reconocer el sexismo en espacios participativos, Investigación Educativa, 2012
Biglia, B., Olivella, M., & Jiménez, E., Marcos legislativos y prácticas educativas sobre violencias de género y juventud en Cataluña, Camera Blu 10, 2013
Apple, M.W., & Beane, J.A. , Escuelas Democráticas, Morata, Última edició disponible
Garcia, C., Lastikka, A.L., & Petreñas, C., Learning Communities, Scripta Nova, 2013
García, C., Diálogo y aprendizaje, Cultura y Educación, 2009
Aubert, A., Garcia, C., & Racionero, S. , Aprendizaje dialógico, Cultura y Educación, 2009
Garcia, C., Martín, N., & Sampé, M. , La Implicación y la Participación de las Familias: Elementos Clave para la Mejora del Aprendizaje en los Centros Educativos con Alumnado Inmigrante, Indivisa, 2012
Garcia, C., Ruíz, L., Puigvert, L., & Rué, L., Hipatia de Alejandria. Un equipo plural de científicas desvela la verdad sobre la primera mujer de ciencia, Hipatia, Última edició disponible

Complementària Willis, P., Aprendiendo a trabajar , Akal, Última edició disponible
Lisón, C. , Introducción a la antropología social y cultural. teoría, método y práctica, Akal, Última edició disponible
Ballarín, P., Educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX), Síntesis, Última edició disponible
Kottak, C.P., Antropología cultural, McGraw-Hill, Última edició disponible
Illich, I. , La Sociedad desescolarizada , Barral, Última edició disponible
Housel, D.J., Historia de la escuela, Shell education pub, Última edició disponible
Aguado, T. , Pedagogía intercultural, McGraw-Hill, Última edició disponible
Ander-Egg, E., Introducción a las técnicas de investigación social, Humanitas, Última edició disponible
Morín, E., Los siete saberes necesarios para la educación del futuro, Paidós, Última edició disponible
Asensio, J.M., Una educación para el diálogo, Paidós, Última edició disponible
Becker, G. , Tratado sobre la familia, Alianza, Última edició disponible
Beck, U. , La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad, Paidós, Última edició disponible
Ruíz Berrio, J., La cultura escolar de Europa. Tendencias históricas emergentes, Biblioteca Nueva, Última edició disponible
Butler, J., Deshacer el género, Paidós, Última edició disponible
Flecha, R., Compartiendo palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo, Paidós, Última edició disponible
Puigvert, L., Oliver, E., Valls, R., & Garcia, C., De la superstición a la ciencia: actuaciones de éxito desde la investigación que generan transformación social, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2012
Garcia, C., & Yuste, M. , La formación de las familias para el aprendizaje de la comunidad, Cuadernos de Pedagogía, 2012

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.