Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | Aep1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| Aep2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| Aep4 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana. |
| Aep8 |
Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades. |
| Aep10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
| Aep11 |
Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B1 |
Aprender a aprender |
| B3 |
Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación |
| B4 |
Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa |
| B5 |
Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida |
| B6 |
Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C2 |
Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación. |
| C3 |
Gestionar la información y el conocimiento. |
| C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| Aep1 |
Coneix i valora críticament el currículum.
| | Aep2 |
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
| | Aep4 |
Coneix i sap gestionar els recursos adequats a cada nivell i a difernts capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Manisfesta posseir les estratègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes:planificació, recursos i conclusió.
| | Aep8 |
Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
Posseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
| | Aep10 |
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit els hàbits i les destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants
| | Aep11 |
Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B1 |
Pone en práctica de forma disciplinada los enfoques, métodos y experiencias que propone el profesor.
| | B3 |
Reconoce las limitaciones y puntos débiles en sus procesos y métodos de trabajo.
Busca nuevos procedimientos y métodos para hacer las cosas.
Identifica los resultados de innovación.
Analiza una situación dada e identifica aspectos que deben mejorar.
Tiene en cuenta a quién y cómo afecta la innovación.
Encuentra nuevos métodos para hacer las cosas.
Propone nuevas ideas, oportunidades o soluciones a problemas y/o procesos conocidos.
| | B4 |
Gestiona y organiza el trabajo y el tiempo acuerdo con la planificación dada.
Decide cómo gestiona y organiza el trabajo y el tiempo que necesita para llevar a cabo una tarea a partir de una planificación orientativa.
Presenta resultados de aquello que se espera de la manera adecuada de acuerdo con la bibliografía dada y en el tiempo previsto.
| | B5 |
Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Tiene en cuenta los puntos de vista de los otros e interactúa con ellos de forma constructiva.
Acepta y cumple las normas del grupo.
| | B6 |
Interviene de forma efectiva y transmite información relevante.
En sus presentaciones, utiliza medios de soporte.
Sabe responder a las preguntas que se le formulan.
Sus presentaciones están debidamente preparadas, utilizando estrategias para presentar y llevar a cabo sus presentaciones orales (ayudas audiovisuales, mirada, voz, gesto, control de tiempo,...).
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C2 |
Utiliza programario para la comunicación off-line: editores de textos, hojas de cálculo y presentaciones digitales.
Utiliza programario para la comunicación on-line: herramientas interactivas (web, Moodle, blogs...), correo electrónico, foros, chat, videoconferencias, herramientas de trabajo colaborativo...
| | C3 |
Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
| | C4 |
Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
|
tema |
Subtema |
Tema 1: El currículum actual. Bloques de contenido y procesos. Principios para la didáctica en la etapa. Las competencias matemáticas a desarrollar. Las fuentes de conocimiento. Los estándares curriculares (nctm) y los estándares comunes para las matemáticas (nctm). La resolución de problemas como actividad básica para desarrollar competencia. |
El currículum. Análisis competencial de actividades |
Tema 2: La didáctica de la medida de magnitudes lineales. Atributos medibles. Idea de magnitud. Unidad de medida y sistemas de unidades. |
Longitud, masa y capacidad.
Apreciación y medida de intervalos de tiempo.
|
Tema 3: La didáctica de la Geometría en Primaria (I). Iniciación a la organización espacial. Posición, orientación y formas básicas (dos y tres dimensiones). Cuerpos redondos y poliedros. Noción de forma plana. La simetría. |
Noción de dimensión (línea, plano y volumen).
Tangram.
|
Tema 4: La didáctica de la Geometría en Primaria (II). La geometría plana. Elementos y propiedades de los polígonos. Clasificaciones elementales. El círculo, la circunferencia y formas derivadas. Nociones de perímetro y área. Representaciones de formas y movimientos en el plano. |
Utilización del compás y medida de ángulos.
Geoplano y tramas punteadas.
Espejos y mosaicos.
|
Tema 5: La didáctica de la Geometría a Primaria (III). Estudio de cuerpos. Desarrollos planos de cilindros y conos. Construcción de paralelepípedos con policubos y noción de volumen. |
De los mosaicos a los poliedros regulares.
Desarrollos planos y truncamientos.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
4 |
7 |
11 |
Sesión magistral |
|
20 |
28 |
48 |
Resolución de problemas/ejercicios |
|
2 |
6 |
8 |
Trabajos |
|
28 |
38 |
66 |
Atención personalizada |
|
4 |
12 |
16 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l’assignatura, distribució horària, determinació de grups, treballs a realitzar i sistema d’avaluació. |
Sesión magistral |
Fonaments didàctics, metodològics i curriculars relacionats amb la geometria i la mesura.
Tècniques de resolució de problemes.
Coneixements matemàtics bàsics per a mestres de primària.
Exposició de recursos: possibilitats i limitacions.
|
Resolución de problemas/ejercicios |
Activitats tipus problema . Tant problemes de contingut matemàtic com de contingut didàctic: aprenenttage, planificació i avaluació d'activitats per objectius concrets. |
Trabajos |
Elaboració d’activitats practiques per les aules de Primària.
Utilització de materials diversos per fer geometria.
Resolució de problemes.
Elaboració de situacions d’aprenentatge de la mesura i la geometria.
|
Atención personalizada |
Tot alumne pot assistir a consultar dubtes a hores de tutoria. |
descripción |
L'atenció individualitzada es desenvolupa al despatx de la professora (234, a l’ETSE), en l'horari d'atenció a l'alumnat que es concreta per al curs, o bé en alguna altra franja horària concretada prèviament entre la professora i l'alumne o l'alumna. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Actividades introductorias |
|
|
0% |
Sesión magistral |
|
Exposició per part de la professora dels plantejaments didàctics bàsics de cada temàtica a tractar.
L’assistència i la participació a l’aula s’avaluarà.
|
10% |
Resolución de problemas/ejercicios |
|
|
|
Trabajos |
|
Elaboració de seqüències didàctiques.
Elaboració d’activitats d’aula.
Resolució de problemes.
Hi haurà treballs individuals i en grup.
|
30% |
Otros |
|
Proves de desenvolupament : Proposta raonada d'activitats d'aula. Resolució de problemes. Reflexió i conceptualització de les temàtiques treballades. Cal obtenir almenys un 5 en aquesta part. |
60% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Cal asistir com a mínim al 80% de les sessions. En cas contrari, l'assignatura es considerarà suspesa i caldrà presentar-se a la segona convocatòria. Els alumnes que no superin l'assignatura en la primera convocatòria, es podran presentar a una segona convocatòria. En aquesta segona convocatòria, l'alumne haurà de presentar les tasques i treballs que indiqui la professora i superar una prova escrita. L'alumne pot optar a conservar la nota que ha obtingut en els treballs i tasques realitzades en els seminaris i no presentar-los novament a la segona convocatòria. L'alumne que es presenti a segona convocatòria sense haver assistit al 80% de les sessions, tindrà un 0 a l'apartat d'assistència i participació. La nota de la segona convocatòria sortirà de fer la mitjana ponderada d'assistència i participació (10%), tasques i treballs (30%) i prova (60%). D'acord amb la normativa vigent, la professora podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. |
Básica |
Carmen Chamorro yotros, Didáctica de las matemáticas en educación Primária, Prentice Hall, 2003
Generalitat de catalunya, Currículum de Primària, , 2015
MCTM ( traducció Thales), Principios i Estandares pra la educación matemática, Thales, Sevilla, 2003
Castro y otros, Didáctica de la Matemática en la educación Primária, Síntesis, 2001
, , ,
Segovia y Rico eds., Matemáticas para maestros de Educación Primaria , Ed. Pirámide, 2009
NCTM, Comom Core, nctm, 2010
genCat, Estàndars Comuns, genCat, 2012
|
Alsina, C., Burgués, C., Fortuny, J.,
Materiales para construir la Geometría, 1988, Síntesis. Col. Matemáticas
cultura y aprendizaje
Canals, M. Antònia, Superfícies, volums i
línies, 2009, Dossiers Rosa Sensat
Canals, M. Antònia, Transformacions
geomètriques, 2009, Dossiers Rosa Sensat
Dep. Ensenyament-Generalitat de Catalunya,
Currículum Primària, ,
NCTM, Principios i Estandares para la
educación matemática, 2004, Thales (Sevilla)
Segovia, I/ Rico, L., Matemáticas para
maestros de Educación Primaria, 2011, Pirámide
, http://nlvm.usu.edu, ,
,
http://www.fisme.science.uu.nl/rekenweb/en/, ,
, http://www.geogebra.org/cms/en/download,
,
|
Castelnuovo, E., La Geometría, 1981, Ketres
Chamorro, C., El problema de la medida.
Medida de las magnitudes lineales, 1989, Síntesis. Col. Matemáticas cultura y
aprendizaje
|
|
Complementaria |
nctm, plana illuminations, ,
, plana freudentahl Institut, ,
, plana NLVM, ,
, blogs mestresmates, ,
, , ,
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|