Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | Aep1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| Aep2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B2 |
Resolver problemas complejos de forma efectiva |
| B3 |
Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación |
| B4 |
Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| Aep1 |
Utilitza els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències socials ( història, geografia i altres).
Comprèn la rellevància de les institucions públiques i privades per a una convivència pacífica i plural entre els pobles.
Reconeix l'aportació religiosa al patrimoni cultural
| | Aep2 |
Aplica metodologies socials com un camí per a trobar resposta als fenòmens habituals de les ciències socials.
Resol problemes aplicant el pensament racional.
Demostra capacitat d'anàlisi i síntesi en exercicis preparats.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B2 |
Elabora una estrategia realista para resolver el problema.
| | B3 |
Reflexiona sobre las nuevas formas de hacer las cosas.
Busca nuevos procedimientos y métodos para hacer las cosas.
| | B4 |
Hace el trabajo previsto acuerdo con los criterios de calidad dados.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C4 |
Produce un texto oral gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.
|
tema |
Subtema |
- Finalitats de l’ensenyament de les ciències socials.
- L’adquisició de les nocions socials.
- Conceptualització de les ciències socials.
- El treball cooperatiu a l’escola.
- Aportacions i propostes d’actuacions pels tres cicles d’educació primària. Mètodes i recursos d’ensenyament-aprenentatge.
- La selecció de continguts. Els conceptes clau.
- La investigació educativa en didàctica de les ciències socials. |
|
- Treball amb fotografies i documents històrics.
- Aprofitament didàctic de recursos museístics.
- Tractament del disseny curricular.
- Preparació didàctica teòrico-pràctica d'una sortida.
- Implementació d’unitats de Ciències Socials des de la perspectiva cooperativa. |
|
- El treball a l'aula des de les diverses disciplines socials: activitats pràctiques. |
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
Sesión magistral |
|
19 |
20 |
39 |
Seminarios |
|
11 |
35 |
46 |
Prácticas en laboratorios |
|
20 |
15 |
35 |
Trabajos |
|
9 |
40 |
49 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
11 |
25 |
36 |
Prácticas de campo / salidas |
|
10 |
5 |
15 |
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pruebas de desarrollo |
|
1 |
0 |
1 |
Pruebas prácticas |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Introducció a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, tot indicant quins seran els punts forts de desenvolupament. |
Sesión magistral |
Reflexió sobre els conceptes essencials de la Didàctica de les Ciències Socials. Explicació pautada de les idees fonamentals de les disciplines socials que han de ser aplicades a l'aula. Lectures. |
Seminarios |
Formació sobre els problemes socials a resoldre per una professionalització didàctica, amb iniciatives pràctiques. |
Prácticas en laboratorios |
Comprensió efectiva del tractament de les disciplines socials a l'Educació Primària. Exercicis adequats als cicles educatius. |
Trabajos |
Treball didàctic amb fotografies i documents. Domini exhaustiu del disseny curricular. Implementació d'unitats didàctiques des d'una perspectiva cooperativa. El tractament de la literatura científica aplicada a l'aula: comentaris de lectures. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonats respecte a pràctiques diversificades. |
Prácticas de campo / salidas |
Preparació i execució real de diverses possibles sortides a l'entorn urbà de Tarragona. Resolució d'activitats al Museu d'Història de Catalunya. |
Atención personalizada |
Aclariment de conceptes i ajuda en l'aplicació de coneixements. |
descripción |
Si algun alumne presenta necessitats educatives pot parlar amb el professor per tal de fer les adaptacions que calgui. L'atenció personalitzada es durà a terme sobretot en horaris d'atenció d'alumnes, i també en les hores de laboratori i de seminari, on s'aclariran tot tipus de dubtes. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Trabajos |
|
Treball didàctic amb fotografies i documents. Domini exhaustiu del disseny curricular. Implementació d'unitats didàctiques des d'una perspectiva cooperativa. El tractament de la literatura científica aplicada a l'aula: comentaris de lectures. |
50 |
Pruebas de desarrollo |
|
Proves sintètiques analítiques i sintètiques dels continguts treballats a les sessions magistrals. |
20 |
Pruebas prácticas |
|
Exercicis pràctics del tractament de les ciències socials a l'Educació Primària. |
30 |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits lingüístics mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. És imprescindible lliurar tots els treballs establerts i aprovar el conjunt dels treballs (un mínim de 2,5 punts sobre 5). Si no se supera aquesta part, l'assignatura queda suspesa. En el cas de lliurar els treballs en segona convocatòria, es penalitzarà la nota en 1 punt. Per a superar l'assignatura s'ha d'aprovar també el conjunt dels exàmens: un mínim de 2,5 punts sobre 5.
La segona convocatòria és una prova global dels exàmens de magistral, seminari i laboratori (5 punts) i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació, i que aprovi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats que són avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. |
Básica |
M. Feliu i X. Hernàndez, 12 ideas clave. Enseñar y aprender historia, Graó, 2011
J. Dean, Ensenyar història a Primària, Zenobita, 2008
K. Egan, La comprensión de la realidad en la educación infantil y primaria, Morata, 1991
F.X. Hernàndez, Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, Graó, 2002
H. Pluckrose, Enseñanza y aprendizaje de la historia, Morata - MEC, 2003
C. Trepat i P. Comes, El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales, UB - Graó, 1998
A. Gavaldà i J.M. Pons (ed.), El tractament de les ciències socials per a l'educació primària, URV, 2013
A. Gavaldà (ed.), El treball cooperatiu: una estratègia d'ensenyar i aprendre des de les ciències socials, URV i Universitat de Vic, 2016
|
|
Complementaria |
A. Gavaldà (ed.), L'escola catalana en el context de la renovació educativa, Fundació d'Estudis Socials Josep Recasens, 2003
x, Revista Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, ,
x, Revista Investigación en la Escuela, ,
G. Andolfato et al., La Storia: istruzioni per l'uso. Materiali per la formazione di competenze temporali degli studenti, Tecnodid, 2002
C. Vidal i C. Barbeito, Construïm la pau, Intermón - Oxfam, 2004
J. Blyth, History in primary schools. A practical approach for teachers of 5 to 11 year-old children, Open University Press, 1989
M.C. Domínguez Garrido (coord.), Didáctica de las Ciencias Sociales para Primaria, Pearson, 2008
H. Cooper, Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria, Morata - MEC, 2002
A. Gavaldà i J.M. Pons, La práctica como base en la enseñanza de las ciencias sociales. Un laboratorio para el Grado de Educación Primaria, Revista Investigación en la Escuela, núm. 89, 2016
|
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS EXPERIMENTALES, CIENCIAS SOCIALES Y LAS MATEMÁTICAS II/11904106 |
|
|
Otros comentarios |
Hi ha una relació directa amb les assignatures de didàctica de les ciències experimentals, en la mesura que aborden també el coneixement del medi. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|