DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS SOCIALES II Código 11904116
Titulación
Doble titulación de Grado en Educación Infantil y Educación Primaria (2013)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
9 Obligatoria Quinto AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Historia e Historia del Arte
Coordinador/a
PONS ALTES, JOSEP MARIA
Correo-e antoni.gavalda@urv.cat
josepmaria.pons@urv.cat
victor.grau@urv.cat
Profesores/as
GAVALDÀ TORRENTS, ANTONI
PONS ALTES, JOSEP MARIA
GRAU FERRER, VICTOR
Web
Descripción general e información relevante

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 Aep1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 Aep2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resolver problemas complejos de forma efectiva
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 Aep1 Utilitza els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències socials ( història, geografia i altres).
Comprèn la rellevància de les institucions públiques i privades per a una convivència pacífica i plural entre els pobles.
Reconeix l'aportació religiosa al patrimoni cultural
 Aep2 Aplica metodologies socials com un camí per a trobar resposta als fenòmens habituals de les ciències socials.
Resol problemes aplicant el pensament racional.
Demostra capacitat d'anàlisi i síntesi en exercicis preparats.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Elabora una estrategia realista para resolver el problema.
 B3 Reflexiona sobre las nuevas formas de hacer las cosas.
Busca nuevos procedimientos y métodos para hacer las cosas.
 B4 Hace el trabajo previsto acuerdo con los criterios de calidad dados.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produce un texto oral gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
- Finalitats de l’ensenyament de les ciències socials.
- L’adquisició de les nocions socials.
- Conceptualització de les ciències socials.
- El treball cooperatiu a l’escola.
- Aportacions i propostes d’actuacions pels tres cicles d’educació primària. Mètodes i recursos d’ensenyament-aprenentatge.
- La selecció de continguts. Els conceptes clau.
- La investigació educativa en didàctica de les ciències socials.
- Treball amb fotografies i documents històrics.
- Aprofitament didàctic de recursos museístics.
- Tractament del disseny curricular.
- Preparació didàctica teòrico-pràctica d'una sortida.
- Implementació d’unitats de Ciències Socials des de la perspectiva cooperativa.
- El treball a l'aula des de les diverses disciplines socials: activitats pràctiques.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
Aep1
19 20 39
Seminarios
Aep2
B2
B3
11 35 46
Prácticas en laboratorios
B2
B3
20 15 35
Trabajos
Aep2
B2
B3
B4
C4
9 40 49
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
B3
B4
11 25 36
Prácticas de campo / salidas
Aep2
B3
C4
10 5 15
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas de desarrollo
Aep1
B3
C4
1 0 1
Pruebas prácticas
Aep2
B2
B3
C4
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Introducció a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, tot indicant quins seran els punts forts de desenvolupament.
Sesión magistral Reflexió sobre els conceptes essencials de la Didàctica de les Ciències Socials. Explicació pautada de les idees fonamentals de les disciplines socials que han de ser aplicades a l'aula. Lectures.
Seminarios Formació sobre els problemes socials a resoldre per una professionalització didàctica, amb iniciatives pràctiques.
Prácticas en laboratorios Comprensió efectiva del tractament de les disciplines socials a l'Educació Primària. Exercicis adequats als cicles educatius.
Trabajos Treball didàctic amb fotografies i documents. Domini exhaustiu del disseny curricular. Implementació d'unitats didàctiques des d'una perspectiva cooperativa. El tractament de la literatura científica aplicada a l'aula: comentaris de lectures.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonats respecte a pràctiques diversificades.
Prácticas de campo / salidas Preparació i execució real de diverses possibles sortides a l'entorn urbà de Tarragona. Resolució d'activitats al Museu d'Història de Catalunya.
Atención personalizada Aclariment de conceptes i ajuda en l'aplicació de coneixements.

Atención personalizada
descripción
Si algun alumne presenta necessitats educatives pot parlar amb el professor per tal de fer les adaptacions que calgui. L'atenció personalitzada es durà a terme sobretot en horaris d'atenció d'alumnes, i també en les hores de laboratori i de seminari, on s'aclariran tot tipus de dubtes.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Trabajos
Aep2
B2
B3
B4
C4
Treball didàctic amb fotografies i documents. Domini exhaustiu del disseny curricular. Implementació d'unitats didàctiques des d'una perspectiva cooperativa. El tractament de la literatura científica aplicada a l'aula: comentaris de lectures. 50
Pruebas de desarrollo
Aep1
B3
C4
Proves sintètiques analítiques i sintètiques dels continguts treballats a les sessions magistrals. 20
Pruebas prácticas
Aep2
B2
B3
C4
Exercicis pràctics del tractament de les ciències socials a l'Educació Primària. 30
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits lingüístics mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

És imprescindible lliurar tots els treballs establerts i aprovar el conjunt dels treballs (un mínim de 2,5 punts sobre 5). Si no se supera aquesta part, l'assignatura queda suspesa. En el cas de lliurar els treballs en segona convocatòria, es penalitzarà la nota en 1 punt.

Per a superar l'assignatura s'ha d'aprovar també el conjunt dels exàmens: un mínim de 2,5 punts sobre 5.

La segona convocatòria és una prova global dels exàmens de magistral, seminari i laboratori (5 punts) i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació, i que aprovi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats que són avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fuentes de información

Básica M. Feliu i X. Hernàndez, 12 ideas clave. Enseñar y aprender historia, Graó, 2011
J. Dean, Ensenyar història a Primària, Zenobita, 2008
K. Egan, La comprensión de la realidad en la educación infantil y primaria, Morata, 1991
F.X. Hernàndez, Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, Graó, 2002
H. Pluckrose, Enseñanza y aprendizaje de la historia, Morata - MEC, 2003
C. Trepat i P. Comes, El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales, UB - Graó, 1998
A. Gavaldà i J.M. Pons (ed.), El tractament de les ciències socials per a l'educació primària, URV, 2013
A. Gavaldà (ed.), El treball cooperatiu: una estratègia d'ensenyar i aprendre des de les ciències socials, URV i Universitat de Vic, 2016

Complementaria A. Gavaldà (ed.), L'escola catalana en el context de la renovació educativa, Fundació d'Estudis Socials Josep Recasens, 2003
x, Revista Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, ,
x, Revista Investigación en la Escuela, ,
G. Andolfato et al., La Storia: istruzioni per l'uso. Materiali per la formazione di competenze temporali degli studenti, Tecnodid, 2002
C. Vidal i C. Barbeito, Construïm la pau, Intermón - Oxfam, 2004
J. Blyth, History in primary schools. A practical approach for teachers of 5 to 11 year-old children, Open University Press, 1989
M.C. Domínguez Garrido (coord.), Didáctica de las Ciencias Sociales para Primaria, Pearson, 2008
H. Cooper, Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria, Morata - MEC, 2002
A. Gavaldà i J.M. Pons, La práctica como base en la enseñanza de las ciencias sociales. Un laboratorio para el Grado de Educación Primaria, Revista Investigación en la Escuela, núm. 89, 2016

Recomendaciones


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS EXPERIMENTALES, CIENCIAS SOCIALES Y LAS MATEMÁTICAS II/11904106
 
Otros comentarios
Hi ha una relació directa amb les assignatures de didàctica de les ciències experimentals, en la mesura que aborden també el coneixement del medi.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.