IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) HISTÒRIA DEL CINEMA I ALTRES ARTS AUDIOVISUALS Code 12204101
Study programme
Grau d'Història (2008)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Segon Jul., Set.
Modality and teaching language
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
E-mail vaninayael.hofman@urv.cat
Lecturers
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
Web
General description and relevant information Estudi de la història del cinema, la fotografia i la televisió des del seu naixement a l'actualitat, amb especial incidència en temes com la seva conservació i actualitat i noves línies d'investigació.
Because of the termination of the course you are studying, this subject is driven by tutorship. For more information, read the professor's meeting timetable.

Continguts
Topic Sub-topic
1. Història de la fotografia
1.1. Els antecedents. La càmera fosca
1.2. Els primers fotògrafs
1.3. Del calotip al col·lodió humit
1.4. Fotografia de viatges i guerres
1.5. Els primers aficionats
1.6. La fotografia com a document social
1.7. Pictorialisme i Photo-Secession
1.8. Fotografia pura
1.9.La manipulació de la imatge: avantguardes
1.10. La fotografia a partir de 1945
2. Pràctiques i dispositius pre-cinematogràfics
2.1. Una introducció a l'arqueologia dels mitjans
2.2. Els antecedents de la imatge-moviment (des de les ombres chinescas...)
2.3. Ars Marga Lucis et Sombrae - Athanasius Kircher
2.4.Llanternes màgiques... o el Netflix del segle XVIII
2.5. Fantasmagories
2.6. Litofanias
2.7. Panorames
2.8. Diorames
2.9. Zoopraxinoscopio
2.10.Taumatropo
2.11. Fenaquistiscopio
2.12. Estroboscopio
2.13. Zootropo
2.14. Mutoscopi
2.15. Praxisnoscopio
2.16. Kinetoscopio de Edison
2.17. Van arribar els Lumière!
3. Proto-cinematografia
3.1. Els germans Lumière
3.2 Georges Méliès
4. El desenvolupament del llenguatge cinematogràfic
4.1. MRI (Model Representatiu Institucional) o Cinema Clàssic de Hollywood
4.2. Gèneres cinematogràfics
4.3. La qüestió de la versemblança
4.4. El cinema soviètic
4.5. Alternatives al MRI 1: el neorealismo italià
4.6. Alternatives al MRI 2: la nouvelle vague francesa
4.7. El cinema art
4.8. El Tercer Cinema
4.9. Manifest antropófago i l'estètica de la fam
4.10. Cinema i dictadures
5. Els altres mitjans audiovisuals
5.1. Estatut tècnic-cultural de la televisió
5.2. La identitat estètica de la televisió
5.3. Els gèneres televisius
5.4. Cinema i televisió
5.5. Efectes socioculturals de la televisió
5.6. La televisió per satèl·lit i per cable
5.7. La videografia
5.8 El videoart, les videoinstalaciones, el vídeo interactiu
5.9. La realitat virtual immersiva
5.10. Storytelling digital

Atenció personalitzada
Description
La professora resoldrà aquells dubtes que puguin sorgir al llarg del quadrimestre en horari de tutoria que es comunicarà als alumnes a l'inici del quadrimestre. També, quan sigui possible, ho farà per e-mail.

Avaluació
 
Other comments and second exam session

L'avaluació de la present assignatura es compon d'1 treball (projecte) que ocuparà tot el quadrimestre i que contemplarà un lliurament preliminar obligatori.


Fonts d'informació
Bàsica

BAZIN, André: ¿Qué es el cine?, Rialp, Madrid, 1990.

BENET Vicente J.: La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Paidós, Barcelona, 2004.

BORDWELL, David (y otros): El cine clásico de Hollywood, Paidós, Barcelona, 1977.

CASETTI, Francesco y di CHIO Federico: Cómo analizar un film, Paidós, Barcelona, 1991.

CASETTI, Francesco: Teorías del cine, Cátedra, Madrid, 1994.

ERNST, W. (2005). Let There Be Irony: Cultural History and Media Archaeology in Parallel Lines. Art History, 28(5), pp. 582–603

HUHTAMO, Erkki: Illusions in Motion. Media Archaeology of the Moving Panorama and Related Spectacles. MIT Press, Cambridge Mass.; London, UK , 2013.

MANOVICH, Lev: The Language of New Media. MIT Press, Cambridge, MA,, 2001.

SÁNCHEZ NORIEGA, J. Luis: Historia del cine, Alianza, Madrid, 2002.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente: Cine y vanguardias artísticas, Paidós, Barcelona, 2004.

Complementària

(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.